خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره انتشارات خوارزمی اعلام کرد:

منتظر رای تجدیدنظر پس از فرجام‌ هستیم

با وجود اینکه گفته‌ می‌شود اکثریت سهام انتشارات خوارزمی به سازمان تبلیغات رسیده است اما ناشر اعلام می‌کند هنوز رای به آنها ابلاغ نشده است.

یکسال پس از مناقشه قانونی میان سهامداران موسسه انتشارات خوارزمی و سازمان تبلیغات اسلامی درباره انتقال سهام اکثریت این موسسه نشر، خردادماه امسال در نهایت با رای دادگاه؛ سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان سهام دار اصلی این بنگاه بزرگ نشر معرفی شد.

با وجود اینکه گفته‌ می‌شود اکثریت سهام انتشارات خوارزمی به سازمان تبلیغات رسیده است اما ناشر اعلام می‌کند هنوز رای به آنها ابلاغ نشده است. مجید طالقانی (عضو هیات مدیره انتشارات خوارزمی) در همین رابطه به خبرنگار ایلنا گفت: رای نهایی مبنی بر اینکه سازمان تبلیغات اسلامی سها‌م‌دار اصلی انتشارات خوارزمی خواهد بود هنوز به دست ما نرسیده است. در حقیقت ما همچنان منتظر رای تجدیدنظر پس از درخواست فرجام‌خواهی هستیم و پروسه‌ی دادگاه همچنان ادامه دارد.

این درحالی است که حجت الاسلام مهدی خاموشی (رئیس سازمان تبلیغات اسلامی) دیروز اعلام کرد: انتشارات خوارزمی سهامی دارد و اختلاف در سهام به قوه قضائیه ارجاع شده. دادگاه بدوی و تجدیدنظر پشت سرگذاشته شده و حتما قوه قضائیه در اجرای احکام آن را به آنها اعلام خواهد کرد.

بررسی و پیگیری این پرونده چند سالی می‌شود که ادامه دارد اما تا امروز نتیجه‌ی نهایی اعلام نشده است. البته همان طور که اشاره شد، چندی پیش خبر رسید که بزودی با ابلاغ رای به دو طرفین یعنی انتشارات خوارزمی و سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت این ناشر در دوره جدید و چرخه‌ای تازه می‌افتد که ظاهرا هنوز این ابلاغ صورت نگرفته است. درواقع سازمان تبلیغات اسلامی که از سال‌های دور مالک بخشی از سهام انتشارات خوارزمی است، ادعا دارد که سهام غالب انتشارات خوارزمی را در اختیار دارد و بر همین اساس خواهان تصمیم‌گیری در سیاست‌های کلان این انتشارات شده است.

یادآوری می شود انتشارات خوارزمی در سال ۱۳۴۷ با همکاری چندین نفر به عنوان یک شرکت سهامی پایه‌گذاری شد و در طول فعالیت خود با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو شد. سال ۱۳۵۲ با اختلافی که بین شرکاء این شرکت پیش آمد تا آستانه تعطیلی پیش رفت که با پا درمیانی و خرید بخشی از سهام آن انتشارات توسط «عبدالرحیم جعفری» بنیانگذار انتشارات امیرکبیر دوباره به حیات خود ادامه داد.

این انتشارات که در عمر 46 ساله خود آثار متعددی را در حوزه ادبیات معاصر، ادبیات کلاسیک، سفرنامه، فلسفه و مفاخر علمی منتشر کرده، از سال ۸۶ تاکنون توسط وارثان مرحوم حیدری اداره می‌شد و با درگذشت وی براساس آنچه توافقات قبلی خوانده می‌شود وارد مرحله تعیین مالکیت در قوه قضائیه شد.

گزارش از بهاران سواری

کد خبر : ۲۹۶۴۸۸