خبرگزاری کار ایران

جنتی اعلام کرد:

برگزاری جشنواره امام رضا با حضور 77 کشور در 717 نقطه جهان

asdasd
کد خبر : ۲۹۷۳۷۷

نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)؛ امروز صبح (24 مرداد) در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این نشست علی جنتی ضمن تبریک دهه کرامت که  فاصله بین میلاد مسعود فرخنده حضرت معصومه و میلاد امام رضا (ع) است؛ گفت: در مقدمه باید اشاره کنم که یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران وجود مقدس حضرت رضا (ع) در این کشور است که مایه ثبات، امنیت و برکت برای کشور در طول تاریخ بوده و هست.

وی ادامه داد: آنچه را که از دستاوردهای مادی و معنوی داریم از برکات وجودی حضرت امام رضا (ع) می‌دانیم و به فرمایش امام راحل مشهد پایتخت واقعی ایران است و وجود مرقد مطهر امام رضا (ع) مایه برکات بسیاری بوده و امروز آنچه را که به خصوص شیعیان در داخل و خارج از ایران تحصیل کرده‌اند؛ قطعا وقتی بخشی از آن از برکت وجود حضرت امام رضا(ع) است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امسال سیزدهیمن جشنواره حضرت رضا (ع) را برگزار می‌کنیم؛ گفت: این جشنواره در طول سال در داخل و خارج از کشور با برنامه‌های متعددی که دارد برگزار می‌شود و ثقل برنامه‌ها دهه کرامت است. در طول این دوازده دوره تجربیات خوبی به دست آمده و همچنین بنیادی به نام بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع) تاسیس شده است که متولی فعالیت‌هایی است که در این خصوص صورت می‌گیرد و جزو بنیان‌های موفقی است که توانسته هر ساله در جهت گسترش فرهنگ رضوی گام‌های بلندی بردارد.

جنتی در ادامه به بخشی از فعالیت‌های این بنیاد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در 31 استان برگزار می‌شود و هر استان بخشی از فعالیت‌ها را بر عهده می‌گیرد همچنین بیش از 77 کشور در این جشنواره حضور دارند و این جشنواره توسط نهادهای مردمی برگزار می‌شود و بر اساس آمار در 717 نقطه جهان برگزار شده که در این دهه نیز همچنان ادامه دارد.

وی افزود: ویژگی‌هایی که در این سال‌ها به دست آمده یکی این است که جشنواره توانسته نهادسازی کند و امروز برگزاری جشنواره متکی به افراد نیست بلکه نهادهایی ایجاد شده که خود این نهادها هر ساله جشنواره را برگزار می‌کنند. همچنین از طریق رسانه‌ها جریان‌سازی خوبی صورت گرفته است همین که این جشنواره در 700 نقطه جهان برگزار می‌شود تاثیر تبلیغات رسانه‌ای بوده است. مساله دیگری که مطرح است این که برنامه‌هایی که در کشورهای دیگر برگزار می‌شود بومی‌سازی شده این نیست که ما یک نسخه واحد داشته باشیم و هر کشور دیگری آن را پیاده کنیم بلکه در هر کشوری نسبت به فرهنگ و عادت هر کشور برنامه‌ها متفاوت است. همچنین تلاش شده این جشنواره از حالت دولتی بیرون بیاید و به یک جشنواره مردمی تبدیل شود همانطور که مردم در 15 شعبان خودشان به صورت خودجوش میلاد ولیعصر (عج) را برگزار می‌کردند سعی بر این شده که این جشنواره منصوب به حضرت رضا (ع) تا جایی که امکانش هست به صورت مردمی برگزار شود و در حال حاضر نیز بیش از نیمی از فعالیت‌ها توسط تشکل‌های مردمی انجام می‌شود.

جنتی با اشاره به اینکه فعالیت‌های این جشنواره بسیار متنوع است گفت: فعالیت‌های فرهنگی، سینمایی، هنری،‌ مطبوعاتی، رسانه‌ای و ... کارهای خوبی به جشنواره ارائه شده و از همه امکانات و ابزارها استفاده شده است. دستگاه‌های دیگری غیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری خوبی داشتند که از جمله آن‌ها می‌توان به کانون پرورش فکری کودک و  نوجوان اشاره کرد و همچنین در دو سال اخیر وزارت علوم و خود دانشگاه آزاد  همکاری‌های بسیاری گسترده و خوبی داشته‌اند بخشی از فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی در این رابطه در بیشتر دانشگاه‌های ما انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه کودک و نوجوان بیش از 60 هزار اثر و در حوز‌ه‌های هنری 76 هزار اثر تولید شده و بیش از 650 اثر سینمایی مستند و غیر مستند در این دوره تولید شده و همچنین آثار رادیویی و تلوزیونی که در طول این مدت از رادیو و تلوزیون خارج و داخل پخش شده است. در هر استان اتاق‌های فکری از صاحب‌نظران تشکیل شده که کمک‌های بسیار خوبی می‌کنند و همچنین استفاده خوبی از فضای مجازی صورت گرفته و من فکر می‌کنم ظرفیت فضای مجازی بسیار بیشتر از چیزی است که ما از آن استفاده کردیم شاید هم مقداری از آن به دلیل محدودیت‌هایی که برای استفاده از شبکه‌های مجازی در داخل کشور داریم باید حداکثر استفاده را از شبکه‌های اجتماعی ببریم.

جنتی افزود: در طول این سال‌ها صرف نظر از فعالیت بنیاد کتاب‌های خوبی در جهت توسعه فرهنگ رضوی انجام شده و بیش از 400 عنوان کتاب تولید شده و بیش از 60 عنوان کتاب توسط خود بنیاد منتشر شده است. امروز جمعی از خادمان رضوی را داریم که در طول این سالیان دراز به پاس خدماتی که به ساحت حضرت رضا(ع) داشتند مورد تقدیر قرار گرفتند خوشبختانه اخیرا یک اساسنامه‌ای برای خادمان رضوی تهیه شده که مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت که خادمان براساس این اساسنامه فعالیت خواهند کرد.

او در پایان گفت: در خارج از کشورهم فعالیت‌های گسترده انجام گرفته که اگر بخواهم از این فعالیت‌ها نام ببرم زمان زیادی می‌برد در نتیجه به همین نقطه بسنده می کنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز