خبرگزاری کار ایران

اسامی نامزدهای مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان تئاتر اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۲۹۷۷۲۵

هیات داوران چهاردهمین مسابقه مطبوعاتی سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر اسامی نامزدهای این دوره را اعلام کردند.

به گزارش ایلنا، هیات داوران چهاردهمین مسابقه مطبوعاتی سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئا‌تر با انتشار بیانیه‌ای، اسامی نامزدهای این دوره را اعلام کرد.

در بیانیه هیات داوران متشکل از یونس شکرخواه، مجید رضائیان و امین عظیمی با مشاوره ابراهیم حسینی و بابک برزویه در بخش عکس آمده است:

 «یکم: قلم دکور نمایش یا قامت نمایش؟ آن هنگام که قلم و نمایش، هم را می‌سازند، «صحنه» دگرگون می‌شود و پرسش‌ها، «پاسخ» می‌گیرد و هوای تردید آمیز قدری به روشنی می‌گراید.

نیک اما می‌دانیم قلم، «قامت نمایش» است و هرگز نمی‌توان آن را «دکور» و جزئی از اجزای فرمالیستی نمایش تلقی کرد. تحقق این آرمان البته بسته به وجود «خلاقیت» است. خلاقیت هم در سایه «درخت اندیشه» قد می‌کشد و این گونه است که ادبیات نمایشی، همواره جایگاهی بس بلند در تاریخ نمایش ایران و جهان داشته است. مادام که قلم و نگاه‌های پژوهش محور مستقل و دردمندانه را «اصیل» نپنداریم، نمایش هر قدر در «کمیت» توسعه یابد، در «کیفیت» گریزی جز افول نخواهد داشت.

دوم: آزادی، هوای نمایش یا نمای نمایش؟ آن هنگام که آزادی و نمایش، هم را تغذیه می‌کنند، صحنه دگرگون می‌شود و نمایش «تنفس» می‌یابد و جانی تازه می‌گیرد.

 نیک اما می‌دانیم که آزادی، واقعیت نمایش است و نه نمایِ ظاهری آن. هر قدر نمایش-این ژانر پایه‌ای هنر- از آزادی بهره ببرد همه اجزای وابسته به آن تا خود مخاطبان، فرهنگی دیگر خواهند یافت و از قضا نگاه‌ها از «سطح» به «عمق» می‌رسد و مفاهیم واقعی تری در عرصه نمایش و رسانه تسری می‌یابند و آنچه که افزون می‌شود، تنها یک کلمه است: «آگاهی».

سوم: رسانه، متن نمایش یا بازیگر نمایش؟ آن هنگام که رسانه و نمایش هم را بازتاب می‌دهند، صحنه دگرگون می‌شود و نمایش «رسا» می‌شود و چهره‌ای دیگر به خود می‌گیرد.

نیک اما می‌دانیم که رسانه، «متن» نمایش است و نه بازیگری بدون نقش. هر قدر رسانه در قالب خبر، مصاحبه، گزارش، عکس و از همه این‌ها بالا‌تر؛ «نقد»، نمایش را تجلی دهد؛ صحنه به متن خود و به واقعیت آنچه می‌بایست باشد؛ نزدیک‌تر خواهد شد.

واقعیت آن است که در شرایط پیشین نه قلم، نه آزادی و نه رسانه، متن نمایش نبودند و تا هنوز که هنوز است، تأثیر به «حاشیه رفتن نمایش در ایران» در آثار رسیده مطبوعاتی و رسانه‌ای به هیأت داوران، خود را نشان می‌دهد، تا جایی که در برخی رشته‌ها به ویژه «نقد و گزارش» با وجود برخی آثار مناسب دریافت شده، انتظار هیأت داوران برآورده نشد. اما همین که حال همه ما بهتر شده است و امید‌ها افزایش یافته، تردید نداریم که راه، در سال‌های پیش رو، به مراتب روشن‌تر از امروز خواهد بود..

 از این رو هیأت داوران ضمن تجلیل از آثار رسیده، متواضعانه توصیه می‌کند که همه روزنامه نگاران، منتقدان و نویسندگان، از هم اکنون عزم خود را جزم کنند تا نمایش در زیر سایه آزادیِ نسبی و هوای موجود در رسانه‌ها بیش از پیش قد کشد و صحنه آنگونه که شایسته است؛ در «ابعاد کیفی» دگرگون شود.

این نگاه درباره آثار رسیده در رشته عکس نیز، مصداق دارد. در این رشته با وجود گسترش عکاسی دیجیتال از دید داوران، معیارهای حرفه‌ای در زمینه عکس‌های خلاقانه با توجه به اصول فنی چاپ و ادیت و دیگر اصول، کاملاً در نظر گرفته شد و این امید وجود دارد تا در سال پیش رو، شاهد کیفیت افزون‌تر عکاسی تئا‌تر باشیم.

در پایان هیأت داوران امید دارد که از میان همه رشته‌ها، رشته نقد و گزارش، بیش از پیش متحول شوند و در آینده شاهد آثار شایسته تری باشیم.»

هیات داوران در ادامه اسامی نامزدهای بخش‌های هفت گانه چهاردهمین مسابقه مطبوعاتی سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئا‌تر را به شرح زیر اعلام کرد:

بخش گزارش: آیه کیان‌پور از مجله شبکه آفتاب و زینب مرتضایی فرد از روزنامه جام جم.

بخش مقاله: رضا کوچک‌زاده از دو فصلنامه علمی و پژوهشی مطالعات تطبیقی هنر و مجید کیانیان از کتاب صحنه.

بخش یادداشت: رضا شاه بداغی از مجله صحنه، عرفان پهلوانی از مجله نمایش و سید جواد روشن از مجله صحنه.

بخش ترجمه: معین محب علیان از مجله تیا‌تر و مجید کیانیان از مجله نمایش و لیلا ناطق از سایت گروه تئا‌تر اولیس.

بخش گفت‌و‌گو: فرزانه ابراهیم‌زاده از روزنامه شرق، ندا آل طیب از خبرگزاری ایسنا و عرفان پهلوانی از مجله نمایش.

بخش نقد: محمدرضا بزرگ‌زاده از روزنامه نسل فردا، سعید محبی از مجله نمایش و شهرام خرازی‌ها از روزنامه ابتکار.

بخش عکس: کیارش مسیبی، مریم قهرمانی‌زاده و مونا صدر فریدپور.

برگزیدگان این مسابقه مطبوعاتی سالانه، عصر پنجشنبه ۲۹ مرداد طی مراسمی در تالار ایوان شمس معرفی و تقدیر خواهند شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز