خبرگزاری کار ایران

نمایش «تا آمدن احمد» در مرکز فرهنگی عراق در تهران

فیلم سینمایی«تا آمدن احمد» به کارگردانی صادق صادق دقیقی با حضور برخی شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و هنری ایران و عراق در مرکز فرهنگی عراق در تهران روی پرده رفت.

 به گزارش ایلنا، مظفر الربیعی (مدیر مرکز فرهنگی عراق در تهران) در مراسم نمایش این فیلم گفت: اکران فیلم سینمایی ایرانی «آمدن احمد» به کارگردانی صادق صادق دقیقی در این مرکز، گشایشی برای اشتراکات فرهنگی و بخصوص در حوزه سینما بین دو کشور ایران و عراق به شمار می‌رود؛ از این به بعد، در این مکان فرهنگی فیلم‌هایی به نمایش درمی‌آیند که چهره جدیدی از فرهنگ و هنر دو ملت را به ملت‌های دو کشور ایران و عراق می‌شناساند.

راجح صابر عبود الموسوی (سفیر عراق در تهران) گفت: مرکز فرهنگی عراق، پنجره‌ای برای آشنایی و تحکیم روابط است و نمایش این فیلم در این مرکز، نمادی از مشترکات فرهنگی دو کشور و سرآغاز این روابط است و امیدوارم که این نقاط اشتراک روزبه‌روز افزایش یابد. اهمیت این مرکز از آن روست که به موضوع مهمی به نام فرهنگ پرداخته است که می‌توان با تکیه بر نقاط مشترک موجود در آن به گسترش روابط میان دو ملت امیدوار بود. نمایش این فیلم در این مرکز، نمایش گرایش‌های انسانی خواهد بود.

وی همچنین گفت: مرکز فرهنگی عراق در تهران، جایگاه بزرگی در مشترکات فرهنگی بین دو کشور همسایه ایران و عراق دارد؛ و اهمیت این مرکز از اینجاست که نام آن فرهنگی است و فرهنگ، تاریخ دور و درازی از زمان پیدایش بشریت دارد. امیدوارم آقای «مظفر الربیعی» و همکارانشان در این مرکز، در گشایش دریچه‌های فرهنگی بین دو کشور موفق باشند.

الموسوی در ادامه افزود: دو ملت ایران و عراق نیازمند تحکیم روابط در همه ابعاد هستند و امیدوارم با فعالیت‌های مرکز فرهنگی عراق در ایران و تولید کارهای مشترک فرهنگی بتوانیم رابطه دو ملت را هرچه بیشتر تحکیم و گسترش دهیم.

سفیر عراق در تهران در ادامه اظهار داشت: حقیقت روزمره، ما را به این می‌رساند که با توجه به پیشینه تاریخی ارتباط بهتری نسبت به گذشته داشته باشیم. خواهیم دید که روابط بین دو ملت به جایی می‌رسد که آرزوی آن در زمینه استراتژیکی و فرهنگی با خرسندی هر دو کشور همراه خواهد بود.

وی افزود: ملت ایران با پیروزی انقلاب اسلامی توانست به پیروزی‌های بزرگی دست یابد؛ چراکه هر کس با خدا باشد به یقین پیروز خواهد بود. از نتیجه مذاکرات ۱+۵ نیز خوشحالیم؛ این مذاکرات هدیه‌ای برای کل خاورمیانه است که در بهبود هرچه بهتر روابط اقتصادی و سیاسی منطقه تأثیرگذار خواهد بود.

بعد از نمایش فیلم سینمایی «تا آمدن احمد»، عوامل این فیلم بر روی صحنه تالار «سومر» مرکز فرهنگی عراق حاضر شدند و پروانه مرزبان (تهیه‌کننده این فیلم) در سخنانی با تقدیر ویژه از عوامل این فیلم گفت: من تاکنون آثار بسیاری از جمله ۴۰۰ فیلم مستند تولید کردم؛ ولی از ساخت این فیلم خیلی خوشحالم چون با تولید آن توانستم دوستی دو ملت ایران و عراق را نشان دهم. خیلی دوست دارم که دوستی بین ایران و عراق برقرار باشد؛ چون همه ما مسلمان هستیم، بایستی پشت همدیگر باشیم و یکدیگر را دوست داشته باشیم تا دیگران نتوانند از این قضیه استفاده کنند و به ما ضربه بزنند.

وی همچنین گفت: هم ایران و هم عراق، ضربات شدیدی در جنگ خوردند؛ ولی با وجود همه آسیب‌هایی که به دو ملت وارد شد، باز هم دوست همدیگر هستند و باید در شرایط فعلی با برادری و دوستی مانع نفوذ دشمن در میان خود شویم.

صادق صادق دقیقی (کارگردان فیلم) نیز در سخنانی اظهار داشت: همیشه آرزو داشتم در ژانر دفاع مقدس فیلمی بسازم که در آن دوستی دو ملت ایران و عراق را در قالب تصویر به بیننده نشان دهم.

علی شلاه (نماینده پارلمان عراق و کار‌شناس حوزه رسانه و فرهنگ) گفت: فیلم «تا آمدن احمد» درباره جنگ است و ما جنگ را نفی می‌کنیم؛ چون هر کسی که شروع به جنگ می‌کند و به کشور دیگری تجاوز می‌کند خود، یک دیکتاتور است و دیکتاتور جز جنایت، از جنگ چیز دیگری نمی‌خواهد. ملت ایران و عراق یوسف و بنیامین هستند که در حقیقت برادران دیگرشان بودند که این دو کشور را در چاه انداختند.

عضو کمیسیون رسانه پارلمان عراق در پایان تأکید کرد: امسال یک گروه تئاتری از ایران میهمان جشنواره تئا‌تر بابل در عراق بود؛ این نمایش دو بازیگر داشت که نقش یک ایرانی و عراقی را بازی می‌کردند؛ هواپیمای رژیم بعث آنان را بمباران می‌کرد و آن‌ها یکدیگر را دلداری می‌دادند. سینما و تئا‌تر همیشه چهره واقعی انسانیت را نشان می‌دهند.

کد خبر : ۲۹۸۲۹۹