خبرگزاری کار ایران

جعفر والی بعد از تماشای «پیوند خونی»:

تئاتر جدی با چنین نمایش‌هایی زنده است

نمایش «پیوند خونی» به کارگردانی هوشمند هنرکار سه‌شنبه شب 27 مرداد ماه میزبان جمعی از چهره‌های تئاتری، هنری و فرهنگی بود.

به گزارش ایلنا؛ جعفر والی، احمد دامود، کاظم هژیرآزاد، ناهید مسلمی، فریبا کامران، بهرام سروری‌نژاد، حسن مهمانی، حسین فرخی، خسرو شهراز، مهدی قلعه، حسین رجایی‌دوست هنرمندان تئاتر و محسن هاشمی مدیر فرهنگی و هنری به همراه جمعی دیگر از چهره‌های فرهنگی و تئاتری تماشاگران «پیوند خونی» بودند.

نمایشنامه «پیوند خونی» نوشته آثول فوگارد است و هنرکار برای اجرای عمومی متن را بازنویسی کرده است.

والی، کارگردان و بازیگر باسابقه تئاتر، بعد از تماشای این نمایش دیدگاه خود را درباره «پیوند خونی» چنین مطرح کرد: «فوگارد نویسنده‌ای اجتماعی است که مسائل ساده اجتماعی را با نگاهی ظریف مطرح می‌کند. او سراغ مسائل روز می‌رود و به نوعی آرزوهای جهانی را در آثارش پرداخت می‌کند. این متن در بازنویسی به منطقه خاورمیانه آمده و موضوعی که در آن مطرح می‌شود به طور دردناکی گریبان‌گیر خاورمیانه است.»

او با نیم نگاهی به شکل کارگردانی نمایش گفت: «آنچه در قصه مطرح می‌شود با عدم تجانسی که در کار وارد شده بود، به خوبی بیانگر حال و هوای مردمان آن منطقه بود؛ مردمانی که درگیر تبعیض هستند و این تبعیض‌ها و اختلاف‌ها تمامی زندگی آنان را تحت تاثیر قرار داده است.»

والی تاکید کرد: اتمسفر موجود در این نمایش بیانگر اعتراض به وضعیت آن منطقه است.

این کارگردان تئاتر اجرای نمایش در فضاهای کوچک با هدف زنده نگه داشتن تئاتر جدی را، یکی از ارزش‌هایی برشمرد که «پیوند خونی» در پی آن است.

«پیوند خونی» که روایتگر مقطعی از زندگی دو برادر است، براساس متنی از آثول فوگارد، نویسنده مطرح آفریقای جنوبی و با بازنویسی هنرکار هر شب ساعت 19 در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه می‌رود. جمشید صفری و مسعود مهرابی بازیگران این نمایش هستند.

پارسا پولادوند نیز دستیاری کارگردان را به عهده دارد. طراحی صحنه این نمایش همچون اغلب آثار این کارگردان توسط خود هنرکار انجام شده است. «سلام و خداحافظ»، نوشته دیگری از فوگارد نیز اسفندماه سال 1390 به کارگردانی هنرکار در تالار انتظامی خانه هنرمندان اجرا شده بود.

کد خبر : ۲۹۸۵۴۴