خبرگزاری کار ایران

با معرفی دو نمایش به تئاتر فجر؛

جشنواره تئاتر رضوی برگزیدگان خود را شناخت

asdasd
کد خبر : ۲۹۸۸۳۰

جشنواره سراسری تئاتر رضوی در دوره دهم با معرفی، تقدیر و تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد و 2 اثر نمایشی نیز به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

به گزارش ایلنا، مراسم اختتامیه این جشنواره شب گذشته پنج شنبه - 29 مرداد با حضور مسئولان استانی، مدیران فرهنگی و هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی از سراسر کشور در تالار گلشن بجنورد برگزار شد و برگزیدگان در 7 رشته مختلف با لوح تقدیر، تندیس و جایزه نقدی مورد تقدیر قرار گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی امام جمعه بجنورد در ابتدای این برنامه گفت: تئاتر رضوی آن نمایشی است که امامت، ولایت، کرامت و رأفت امام هشتم را به نمایش می‌گذارد و مخاطب را با دنیایی نو روبرو و متحول می‌کند.

وی با بیان اینکه سیره و منشی که در زندگی حضرت رضا(ع) وجود دارد، می‌تواند منشاء یک هنر متعالی باشد، ادامه داد: سوژه‌های متعالی در فرهنگ رضوی وجود دارد که باید کار فراوان صورت گیرد تا زوایای زندگی امام رضا(ع) را نمایشی و همایشی کرد تا شیفتگان عالم از اقصی نقاط دنیا با آن آشنا شوند.

آثار جشنواره در آرشیو نماند

در ادامه، حسین ثابت قدم وحید، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز مردم با فرهنگ و هنرمندان فرهیخته خراسان شمالی مفتخرند به بهانه بزرگترین رویداد هنری استان، میزبان خادمین فرهنگ رضوی از سراسر کشور باشند.

وی با اشاره به وقفه دوساله در اجرای جشنواره تئاتر رضوی، توضیح داد: خوشبختانه قطار جشنواره تئاتر رضوی پس از دو سال با رویکردی بدیع و جذاب به حرکت درآمد و دونتیجه مثبت داشت؛ نخست همایش گفتمان تئاتر که زمینه گفتگوی 50 تن از اساتید تئاتر و صاحب نظران این عرصه را فراهم کرد و ثانیا جشنواره صحنه‌ای تئاتر رضوی برگزار شد و زمینه نقش آفرینی و هنرنمایی 200 تن از هنرمندان حوزه نمایش از سراسر کشور را آماده ساخت و در هر بخش نیز کتابی ارزشمند برای ماندگاری تالیف شد.

دبیر دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی، با اشاره به اینکه 150 اثر به دبیرخانه دهمین جشنواره رسیده، تصریح کرد: 12 اثر در بخش مسابقه، 3 نمایش ویژه، یک اثر از کارگردانان 3 استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و یک اثر مشترک میان هنرمندان ایران و تاجیکستان به نمایش درآمد.

ثابت قدم خواستار حمایت از بین‌المللی شدن جشنواره تئاتر رضوی و تبدیل شدن استان خراسان شمالی به پایگاه تئاتر دینی کشور شد و تاکید کرد: نباید آثاری که با زحمت بسیار آماده شده و در جشنواره دهم شرکت کردند، در آرشیو بمانند؛ بلکه لازم است مورد حمایت برای اجرای عمومی قرار گیرند و در طول سال در شهرهای مختلف به اجرا در آیند.

همچنین پرویزی استاندار خراسان شمالی با ابراز امیدواری از اینکه دبیرخانه جشنواره بتواند مسائل خود را به خوبی تدوین و اطلاع رسانی را بیشتر کند، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا آن دسته از گروههای تئاتری که آمادگی عزیمت به مناطق مختلف کشور را داشته باشند، حمایت شود تا این آثار به مردم سراسر کشور عرضه شود.

وی خواستار بررسی معایب کار و رفع نواقص و ایرادات آن برای استفاده بهتر در ادوار بعدی جشنواره تئاتر رضوی شد.

در ادامه قاسم زارع از داوران دهمین جشنواره تئاتر رضوی، بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد و برگزیدگان بخش‌های مختلف به شرح زیر انتخاب شدند:

میثمِ مولا زینل طراحِ لباس نمایش «چهار قدم»، حسین کارگر طراحِ صحنه‌ نمایش  «بیداری در خواب هزار من»،  آرش خوشنام  آهنگسازِ نمایش «آسا» برنده تندیس جشنواره شدند.

تجلیلِ ویژه هیات داوران شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه‌ی نقدی به مبلغِ یک و نیم میلیون تومان به دلیلِ تلاش‌های مستمر و بی‌چشم‌داشت به هنرمند پیش‌کسوت و ارزنده‌ی تئاتر کشور،  عزت‌الله مهرآوران  اهدا شد.

در بخش بازیگری مرد، رتبه‌ی سوم به صورت مشترک به سامان حیدریان بازیگر نمایش «عکسِ اتفاقِ عزیز» و محسن خدادادی بازیگر نمایش «آسا»  داده شد. رتبه‌ی دوم به صورت مشترک به حسین شفیعی بازیگر نمایش «مسلخ عشق» و جمال ساقی‌نژاد بازیگر نمایش «سفر» رسید و رتبه‌ی نخست را  میثم گودرزی بازیگر نمایش «چهار قدم» از آن خود کرد.

در بخش بازیگری زن، رتبه‌ی سوم به صورت مشترک به  سودابه جعفر زاده  بازیگر نمایش «آش با طعمِ زهر»، سعیده حامد بازیگر نمایش «سفر»  و سمیه مهری بازیگر نمایش «روزهای اتفاق» تعلق گرفت. رتبه‌ی دوم را  سارا مشعل بازیگر نمایش «آسا» و مهنوش بلیان بازیگر نمایش «آسا» به دست آوردند و رتبه‌ی نخست به بهاره کاظمی بازیگر نمایش چهار قدم اهدا شد.

در بخش نمایشنامه‌نویسی نیز رتبه‌ی سوم به  مهدی آشوغ نویسنده‌ نمایش «آسا» رسید و پویان اصغری نویسنده‌ی نمایش  چهار قدم دوم شد و رتبه‌ی نخست به  علی میرزا عمادی  نویسنده‌ی نمایش  سفر  تقدیم شد.

در بخش کارگردانی، رتبه‌ی سوم به صورت مشترک به محمد حسن زاده  کارگردان نمایش  تاکسی زرد  و  سعید نوروزی  کارگردان نمایش  عکسِ اتفاقِ عزیز  اهدا شد؛ رتبه‌ی دوم به صورت مشترک به   محمد رسائلی  کارگردان نمایش  آش با طعمِ زهر  و  حسین کارگر  کارگردان نمایش  بیداری در خوابِ هزار من  داده شد.

رتبه‌ی نخست جشنواره را نیز  یعقوب صدیق جمالی  کارگردان نمایش  سفر  از آن خود کرد.

همچنین هیئت داوران 2 نمایش را به جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کرد که عبارتند از: نمایش  آش با طعمِ زهر   به کارگردانی  محمد رسائلی  از شهرستان رشت و نمایش  سفر  به کارگردانی  یعقوب صدیق جمالی  از شهرستان تبریز.

در حاشیه :

مراسم رونمایی از کتاب جشنواره و کتاب گفتمان تئاتر دینی توسط حسین ثابت قدم وحید دبیر جشنواره، پرویزی استاندار خراسان شمالی و حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی امام جمعه بجنورد انجام شد.

حاج سهراب محمدی، هنرمند پیشکسوت و برجسته خراسانی به چاوشی خوانی پرداخت.

آیتم نمایشی  عریضه  به کارگردانی نادر برهانی مرند و بازی حمیدرضا آذرنگ به اجرا در آمد.

پرویزی استاندار خراسان شمالی، ارغوان بهداروند مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی و حسین ثابت قدم وحید، از برخی هنرمندان جشنواره دهم تئاتر رضوی تقدیر کردند که عبارتند از: عطیه غبیشاوی(بازیگر)؛ آتش تقی پور(بازیگر)؛ محمد شاکری، حسین ابراهیمی و علی حاتمی نژاد (کارگردانان اثر مشترک 3 استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی)؛ سپیده نظری پور (استاد کارگاه نمایشی)؛ علی عابدی (کارگردان نمایش مشترک ایران و تاجیکستان)؛ سارا صابر، ترزا زائورگ و قربان صابر(بازیگران نمایش  نیم مرده  اثر مشترک ایران و تاجیکستان)؛ دکتر سمیعی (از مؤثران احداث تماشاخانه شمس)؛ براتیان (شهردار بجنورد)؛ پرویزی (استاندار خراسان شمالی).

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز