خبرگزاری کار ایران

شفیعی به جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی پیام داد/ مجلس «شهادت آرش» را به شیوه اساطیر ملی ببینید

پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی و اجرای مجلس «شهادت آرش» در این رویداد دو خبر مرتبط با این جشنواره هستند.

به گزارش ایلنا، مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت آغاز هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی پیامی را صادر کرد که به شرح زیر است:

ایران، سرزمین آیین­‌ها است. آیین­‌هایی که آیینه­‌ی هویت و اصالت مردم موحد این اقلیم کهن است. میراث دیرینی که خشت خشت آن دلیل تمدن غالب ایران و تعالی آن، در امتزاج با فرهنگ اسلامی بوده است. این بنای راسخ باید به مدد نوش‌داروی هنر، نوآفرینی شود تا غبار زمان، قفل خاموشی و فراموشی این درگاه بلند نگردد و فرصت همنوایی نوآمدگان این روزگار با تعالیم هویت­‌آفرین آن ممکن شود.

آیین­های ایرانی، تجلی آرمان­های مردمی است که ستایشگر خداوند جان و خرد بوده­‌اند و در رویارویی با اهریمن جهان، به اهورای جان پناه برده­اند. انسان معاصر، می­‌تواند اَبَرانسانی باشد که با توجه به آیین‌های کهن و با درک روزآمد این دانش، در برابر ابتلائات اجتماعی روزگار خویش، رویینه­‌تن شود.

تئاتر، تجسم آیین­‌هاست. کنشی نامیرا که به افسون تئاتر ممکن می‌­شود و به تعالی فکر و ذکر مخاطب ختم می­‌شود. آرمانی که تولد جشنواره­‌ی نمایش­‌های آیینی سنتی را به دنبال داشت. هفدهمین دوره­‌ی این جشنواره از پس فراز و فرودها و با این امید که راهی به رستگاری خواهد داشت، برگزار می­‌شود. با مغتنم دانستن این رویداد در روزگار دوری و مهجوری آیین­‌ها، بر این آرمان چشم دارم که افق تئاتر، افق نیک­‌اندیشی و خردبخشی باشد و هنرمندان ارجمند تئاتر، با نوآفرینی آیین­‌های فاخر سرزمین خویش، آفرینش‌گر زیباترین نمایش­‌های وحدت و صلح باشند.

به گرمی و با مهر، قدردان اصحاب صدیق این دوره از جشنواره هستم و خداوند هنر را در اعتلای پرچم هنر سرزمینمان به نیایش می­نشینم.

 

مجلس «شهادت آرش» را به شیوه اساطیر ملی ببینید

شبیه‌گردان «شهادت آرش» گفت: من همواره به دنبال اجرای شبیه خوانی زندگی قهرمانان ملی ایران بودم و چون نسخه شبیه‌خوانی آنها را پیدا نکردم خودم دست بکار نوشتن این نسخ شدم.

علی عظیمی که با شبیه‌خوانی شهادت آرش در بخش شبیه‌خوانی هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد به ستاد خبری جشنواره گفت: شهادت آرش بازنمایی همان آرش کمانگیر است که در فرهنگ اساطیری ما و درکتاب‌های «ویس و رامین» و «اوستا»  وجود دارد، که ما آن را در قالب شبیه‌خوانی اجرا می‌کنیم. من همواره به دنبال اجرای شبیه‌خوانی زندگی قهرمانان ملی ایران بودم و چون نسخه شبیه‌خوانی آنها را پیدا نکردم خودم دست بکار نوشتن این نسخ شدم و «شهادت آرش» هم از همین دست نسخه‌هاست.

وی در ادامه افزود: داستان شبیه‌خوانی «شهادت آرش» به جنگ ایران و توران می‌پردازد و زمانی که در جنگی نابرابر ایرانیان در مازندران محاصره می‌شوند، منوچهر پیشدادی پیشنهاد پرتاب تیر را برای تعیین مرز ایران به افراسیاب می‌دهد و افراسیاب برای تحقیر ایرانیان این پیشنهاد را می‌پذیرد، آرش مسئول پرتاب تیر می‌شود و برای پرتاب تیر به بالای دماوند می‌رود. او در قله کوه با رب‌النوع زمین اسپندارمزد ملاقات می‌کند و اسپندارمزد به آرش می گوید تیر را باید با تمام وجود پرتاب کند و بعد از آن هم خواهی مرد. اسپندارمزد نقبی به یک داستانی حماسی میزند و واقعه عاشورا را برای آرش تعریف می‌کند و می‌گویید در آینده چنین انسان‌هایی و اینگونه از خود گذشتگی خواهند کرد پس درنهایت برای اینکه نتیجه جنگ به نفع ایرانیان تمام شود آرش از ادامه زندگی خودش می‌گذرد و تیر را تا مرز توران پرتاب می‌کند.

این شبیه‌گردان در خصوص روند تمرین و اجرا گفت: از آنجایی که شبیه‌خوانی یک از هنرهای ملی است خواستیم تا با آن شیوه اساطیر ملی را برای مخاطب اجرا کنیم. این هنر که تا کنون بیشتر برای ارائه زندگی قهرمانان دینی و مذهبی ما استفاده شده است. توان بالایی در جهت بازنمایی زندگی و دلاوری‌های قهرمانان ملی هم دارد قهرمانانی مثل آرش، رستم و سیاوش اما نسخه شبیه‌خوانی این اساطیر و قهرمانان وجود ندارد. من شهادت آرش را بر اساس تاریخ و نسخه نویسی را با تجربیات 25 ساله خودم در تعزیه انجام دادم.

شهادت آرش به نویسندگی و کارگردانی علی عظیمی اجرا می‌شود در این شبیه‌خوانی علیرضا عظیمی، مصطفی عظیمی، اسمائیل عظیمی، حسین عظیمی، مهدی سالاری، علی حمیدی و محسن رستمی، سعید قدیمی و علی آهنگری نقش‌خوانی می‌کنند و موسیقی شبیه خوانی را اصغر کرم‌زاده و خلیل نیکزاد بعهده دارند.

گفتنی است هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی از 4 تا 10 شهریور ماه 1394 به ریاست علی نصیریان و دبیری داوود فتحعلی بیگی در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر : ۲۹۹۷۳۸