خبرگزاری کار ایران

بازدید سه دیپلمات از نمایشگاه صلح و سلام

سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و سید صادق خرازی سه دیپلمات سر‌شناس و باسابقه کشور با حضور در فرهنگسرای نیاوران از نمایشگاه خوشنویسی «صلح و سلام» بازدید کردند.

به گزارش ایلنا؛ در این بازدید‌ها که با همراهی سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران صورت گرفت، هادی دربان حسینی خالق این آثار توضیحاتی پیرامون این نمایشگاه ارائه داد.

نمایشگاه خوشنویسی «صلح و سلام» مجموعه آثاری همراه با خوشنویسی لاتین از هادی دربان حسینی با موضوع صلح است که از روز جمعه ۳۰ مرداد ماه با حضور شخصیت‌های صاحب نام فرهنگی و هنری در فرهنگسرای نیاوران گشایش یافت.

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای پس از بازدید از این نمایشگاه گفت: نمایشگاه بسیار زیبا و پر معنی را شاهد بودیم. ابتکار بسیار خوبی صورت پذیرفته که بحث صلح را در ادبیات جهانی نشان می‌دهد و گزیده‌هایی از ادبیات هر قوم و ملیت و کتابی را از شعرا و پیامبران مورد احترام جهانیان در این آثار می‌بینیم. جملاتی پیرامون مفهوم صلح که به این زیبایی با خط نستعلیق نوشته شده و با تذهیب و ترجمه انگلیسی نمایش داده شده است. این شکل از ارائه آثار ابتکار جالبی است و حتما کمک خواهد کرد تا مفهوم صلح و برادری که از مفاهیم اسلامی ما است در جهان گسترش پیدا کند. من فکر می‌کنم باید سازنده آثارهمت کند و باهمکاری نهاد‌های فرهنگی نمابیشگاه‌هایی را در داخل و خارج کشور برای ارائه مطلوب آثار برپا نماید.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه افزود: این نمایشگاه به عنوان ایده‌ای که مبلغ صلح است و به عنوان یک حرکت فرهنگی بر علیه خشونت، کشتار و جنگ بسیار ارزشمند است و می‌تواند کمک کند به جلوگیری از افراطی‌گری و خشونت در سراسر جهان. از سویی دیگر این آثار در بطن خودش معرفی هنر اصیل ایرانی را دارد و فرهنگ و خط و ذوق و سلیقه ایرانی در این کار‌ها به خوبی دیده می‌شود و حتما یک گام موثر در پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. امیدوارم بخش دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه نیز با همکاری نهاد‌های فرهنگی کمک کنند تا این آثار در عرصه بین المللی به خوبی عرضه شود.

عراقچی تصریح کرد: من فکر می‌کنم به می‌توان این نمایشگاه را در کشور‌های مختلف جهان برگزار کرد و باید برای ارائه این آثار به جامعه جهانی تلاش کنیم. البته خود وزارت امور خارجه نیز می‌تواند این کار را انجام دهد و در کشور‌های مختلف این آثار را به نمایش بگذارد. سال آینده سفر رییس جمهور به سازمان ملل را در پیش داریم و در حاشیه حضور ایشان نیز می‌توان از این دست آثار را به نمایش گذاشت. همچنین در ماه آبان سمینار سفرا را خواهیم داشت و می‌توانیم در آنجا نیز این کار‌ها را نشان دهیم.

تخت روانچی: سفارتخانه‌های ایران را تشویق می‌کنیم تا چنین آثاری را به نمایش بگذارند

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه نیز در پایان بازدید از این نمایشگاه اظهار داشت: نمایشگاه بسیار خوبی بود. پیام صلح و دوستی در آموزه‌های دینی ما به وضوح دیده می‌شود. اینجا هم از شاعران ایرانی استفاده شده و هم از سخنان گهربار پیشوایان دینی و بزرگان در زمینه صلح و دوستی. موضوعات بسیار خوبی انتخاب شده و خط زیبا و تذهیب بسیار قشنگ و ترجمه‌ای که شده است برای کسانی که فارسی زبان نیستند می‌تواند مفید و قابل استفاده باشد. تبریک می‌گویم به برگزار کنندگان و کسانی که این نمایشگاه را خلق کرده‌اند. قطعا این نمایشگاه‌ها پیام ما را به دنیا بهتر می‌رساند. ارائه این کار‌ها فرهنگ ایرانی اسلامی ما را ترویج می‌دهد و از این تیپ کار‌ها باید در خارج از کشور بیشتر عرضه شود تا جایی که وزارت امور خارجه در توان دارد در جهت اعتلای فرهنگ اسلامی ایرانی سفارتخانه‌های خودمان در خارج از کشور را تشویق می‌کنیم تا چنین آثاری را به نمایش بگذارند.

صادق خرازی: صلح نیاز جهان امروز است

صادق خرازی از دیپلمات‌های با سابقه کشور نیز پس از بازدید از نمایشگاه صلح و سلام در فرهنگسرای نیاوران گفت: ابتکار بسیار نو و جالبی بود. همیشه هنر فلسفه و اندیشه می‌تواند پیام اور باشد. آنچه که مهم است پیام این مجموعه بود. پیامی مفهومی که نشان می‌دهد هنرمند با شناخت مقتضیات زمان و شناخت از ضروریات انسان و جهان توانسته کار بسیار بزرگی را به انجام برساند و با مفاهیم مشترک جامعه جهانی ابلاغ پیام کرده است. صلح نیاز جهان امروز است. انسان بدون صلح نمی‌تواند امنیت و ارامش را تجربه کند. فضیلت صلح در همه ادیان الهی و فرهنگ‌های گوناگون به عنوان یک فضیلت ماندگار است. هنرمندی که توانسته تشخیص دهد که ضرورت امروز جامعه بشری چیست و به ابتکار خودش به خلق آثاری پرداخته که این آثار می‌تواند تاثیرات جهانی بر روی ملل بگذارد قابل ستایش است. هنر برای هنر اندیشه برای اندیشه امروزه جوابگوی نیاز ملت‌ها نیست انسان تجربه کرده است که زمانی می‌تواند هنر فرهنگ و اندیشه و... تاثیر گذار باشد که دارای عقبه باشد یعنی دارای مفهوم و ارزش باشد. من به همین دلیل به دربان حسینی تبریک می‌گویم.

وی در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم به ایشان که فرزند زمانه خود باشند. ابتکار اگر در درون هنرمند شکل بگیرد و هنرمند دغدغه مسایل روز جامعه را داشته باشد می‌تواند هنر را با اندیشه و با فکر در آمیزد و نتیجه مطلوبی بگیرد. هم فرهنگسرای نیاوران بستر خوبی است برای فعالیت، هم شخصیت آقای سجادی مدیریت این فرهنگسرا هنرمند و شاعری است که با فکر و فرهنگ توانسته از این مجموعه یک مجموعه موفق بسازد و این فرهنگسرا را به روزگار خوب و پرنشاطی برساند.

نمایشگاه خوشنویسی «صلح و سلام» ۳۰ مرداد ماه در گالری شماره دوی فرهنگسرای نیاوران گشایش یافت و روز جمعه ششم شهریور ماه به پایان رسید.

کد خبر : ۳۰۰۹۶۲