خبرگزاری کار ایران

سیدجواد روشن مطرح کرد:

نقش قراردادها در نمایش ایرانی پررنگ‌ است

سیدجواد روشن گفت: شکل متفاوت نمایش در بستر نمایش‌های ایرانی و همچنین جاذبه‌‌های خاص این متن باعث شد تا نمایش‌نامه را برای اجرا انتخاب کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدجواد روشن که نمایش «شیش و بش» را امروز شنبه - 7 شهریورماه - در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌برد؛ گفت: متن این اثر توسط محمد چرمشیر به نگارش درآمده و دارای بافت و شاکله نمایش‌های ایرانی است که به لحاظ ساختار نمایشی بیشتر کمدی اشتباهات و سوءتفاهمات است.

او افزود: آنچه که متن را پیش می‌برد اشتباهات افراد و سوءتفاهم‌هایی است که میان آنها به‌وجود می‌آید و از این حیث نمایش با دیگر آثار آیینی سنتی تفاوت دارد.

این کارگردان درباره دلایل انتخاب متن اظهار کرد: شکل متفاوتی که نمایش در بستر نمایش‌های ایرانی و سنتی داشت و همچنین جاذبه‌‌های خاص این متن باعث شد تا نمایش‌نامه را برای اجرا انتخاب کنم.

وی در اشاره به مضمون نمایش عنوان کرد: نمایش قصه دو خانواده را روایت می‌کند که بر سر فروش دکان با یکدیگر اختلاف دارند و دچار سوءتفاهم‌هایی می‌شوند. در این نمایش علاقه فرزندان دو خانواده به هم سرانجام قصه را به چیزی متفاوت نسبت به آنچه که تصور می‌شود هدایت می‌کند.

روشن افزود: نمایش از صحنه‌های متعدد و متفاوتی برخوردار است. در این اثر سعی کرده‌ام تا با توجه به امکانات و ابزارها تا جایی که می‌شود طوری چیدمان کنم که رفت‌وآمدها تماشاگران را گمراه نسازد و باعث نشود خط اصلی قصه را از دست بدهد.

کارگردان نمایش «شیش و بش» تصریح کرد: متن نمایش فضایی سیال دارد و طراحی صحنه باید به گونه‌ای طراحی می‌شد که قابلیت جابه‌جایی داشته باشد. صحنه پرتابل نمایش با قراردادهای نشانه‌ای شرایطی را بوجود آورده که هر لحظه صحنه به شکل مطلوب و مربوط به آن بخش درآید.

وی ضمن اشاره به این‌که در نمایش‌های ایرانی قراردادها شکل پررنگ‌تر به خود می‌گیرد یادآور شد: در نمایش «شیش و بش» بازیگر نمایش با تغییر لباس به فرد دیگری تبدیل می‌شود و برای این‌که به فضای نمایش‌های آیینی سنتی نزدیک شویم از منظر شنیداری از موسیقی ایرانی و ترانه‎‌های قدیمی و آیینی بهره گرفته‌ایم که به صورت زنده اجرا خواهد شد.

مسعود میرطاهری، وحید نفر، مرضیه صدرایی، سامان دارابی، امیر عباس حسینی،مرتضی شاه کرم، الهه شه‌پرست، مهسا ایرج‌پور، بهرنگ فرهنگ دوست ، شقایق فتحی، کامبیز طلایی و علی باروتی به ایفای نقش می‌پردازند. همچنین عنایت خادم بشیری موسیقی، سینا ییلاق بیگی طراحی صحنه و الهام شعبانی طراحی لباس بازیگران را برعهده دارند.

کد خبر : ۳۰۰۹۷۰