خبرگزاری کار ایران

آخرین اظهارات جنتی درباره تئاتر، سینما، کتاب و مطبوعات

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته (شنبه؛ ۷ شهریور) در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما حضور یافت و درباره آخرین تحولات حوزه فرهنگ و هنر گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی جنتی  در این برنامه گفت: در طول سه دهه گذشته کسانی که در وزارت فرهنگ و ارشاد مسئولیت داشتند گام‌هایی در جهت توسعه فرهنگی برداشتند.

علی جنتی ادامه داد: آنچه سرلوحه فعالیت‌های فرهنگی‌مان بوده رهنمودهای  مقام معظم رهبری(مد ظلله العالی)بوده که به صورت کتاب و جزوه ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ با سلیقه‌های متفاوتی روبرو هستیم؛ گفت: کسانی که فیلم می‌سازند، نمایشنامه می‌نویسند و موسیقی می‌نوازند این‌ها تلاش می‌کنند ارزش‌های انقلاب را با ابزارهایی که دارند تقویت کنند و وظیفه ارشاد تقویت این عناصر است. گروه دیگری هم هستند که مسائل ارزشی دغدغه آن‌ها نیست اما به آن علاقمند هستند. تلاش‌مان این است که در چارچوب قانون عمل کنیم و در این میان باید محدودیت‌ها را رعایت کنیم. همه تلاش این است که کسانی که حرفی برای گفتن دارند؛ بتوانند حرفشان را بیان کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: سعی کردیم فضا را برای نوشتن، گفتن و فیلم ساختن باز کنیم و اعتقاد ما بر این است که در فضای باز، فرهنگ رشد می‌کند زیرا کشوری هستیم که دارای فرهنگ دیرینه‌ای هستیم ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم که فرهنگ در عرض اقتصاد و سیاست نیست بلکه اقتصاد ما در ذیل فرهنگ قرار دارد و نباید از یاد ببریم که انقلاب ما انقلاب فرهنگی است.

جنتی ادامه داد: وزارت ارشاد تلاش بر این داشته تا فضای فکری جامعه فضای سالمی باشد واز همین رو در سال گذشته برای ۷۲ هزار عنوان کتاب مجوز صادر کردیم.

وی با بیان اینکه هماهنگی بین نهادهای فرهنگی در دولت یازدهم بسیار بیشتر از گذشته است، گفت: در شورای فرهنگ عمومی بیش از ۳۰ دستگاه عضویت دارند که وظایف فرهنگی دارند و کار فرهنگی انجا م می‌دهند حضور دارد و ما نیز با بسیاری از این ۳۰ نهاد تفاهم‌نامه فرهنگی داریم.

جنتی درباره مهم‌ترین مشکلات فرهنگی در کشور نیز گفت: در کشور با ناهنجاری‌ای متعددی روبرو هستیم که به عنوان چالش‌های فرهنگی به آن نگاه می‌کنیم. در دنیایی زندگی می‌کنیم که دنیای گسترش ارتباطات است اگر مقایسه‌ای با ۱۰ سال قبل داشته باشیم گسترش فضای مجازی شبکه‌های اجتماعی ضمن اینکه آثار مثبتی به همراه دارد چالش‌هایی را هم ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در بحث خانواده احساس می‌شود خانواده‌ها با چالش‌های زیادی مواجه هستند. ۵ ماه است که بحث اصلیمان تحکیم خانواده است زیرا به خاطر طلاق‌ها، ازدواج سفید که غیرمشروع است احساس شد این موارد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. این‌ها چالش‌های اساسی است که جامعه را تهدید می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: همه اصحاب فرهنگ و هنر در مصون سازی و ارتقا سطح فرهنگی جامعه نقش دارند و باید در این جهت گام بردارند.

وی با تاکید بر اینکه همه باید اعمال مدیریت فرهنگی کنند، گفت: با توجه به اینکه در کشوری با مبانی دینی زندگی می‌کنیم باید نظارت جدی صورت گیرد. به عنوان مثال، کتاب‌های مختلفی در حوزه‌های مختلف داریم که باید بر آن‌ها نظارت شود و در عین حال نظارت عالیه‌ای هم وجود دارد که در شورای عالی انقلاب فرهنگی است در سینما هم دو شورای صدور پروانه ساخت و شورای صدور پروانه نمایش را داریم که سعی کردیم در این شورا از افراد شایسته و متبحر استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از سخنانش درباره وضعیت فیلم رستاخیز گفت: فیلم رستاخیر فیلمی ارزشی است که فیلمنامه آن توسط بسیاری از افراد ارزیابی شده است و درباره حماسه عاشوراست. اصلاحات زیادی درباره این فیلم اعمال شده اما در رابطه با نشان دادن چهره غیرمعصومین در بین علما اتفاق نظر وجود ندارد. عده‌ای از علما معتقدند که چهره حضرت ابوالفضل را در قالب هر انسانی نشان دهیم آن قداست را نمی‌توان نشان دهیم و ما نمی‌توانیم نسبت به نظر آن‌ها بی‌تفاوت باشم پیشنهاد دادیم بخش چهره حضرت علی اکبر (ع) و ابوالفضل (ع) را با هاله‌ای از نور بپوشانند در این صورت فیلم می‌تواند مجوز اکران بگیرد.

وی ادامه داد: فیلم رستاخیز از سال ۸۵ آغاز شده است کارگردان تصورش این بود با توجه به اینکه در فیلمنامه مشخص است که حضرت ابوالفضل (ع) وجود داشه و اظهارنظری نشده مورد قبول است. ضمن اینکه باید درنظر داشت که در ساخت فیلم رستاخیر دولت جمهوری اسلامی کمک نکرده است. ما فیلم‌هایی را می‌توانیم ۱۰۰ درصد اعمال نظر کنیم که بخشی از هزینه‌های انرا بپردازیم اما در مورد این فیلم بدین شکل نبود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استقبال مردم از سینما گفت: از سال ۹۳ تحولی در جهت سینما رفتن مردم به سینما بوجود آمد در سال ۹۳ سینماروهای ما دوبرابر شده‌اند. درحال حاضر در حدود ۳۶۰ سینما مجهز به سیستم دیجیتال شدند.

جنتی افزود: هنوز تعداد سالن‌های سینما کم است و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. برخی از پردیس‌های سینمایی که ساخته شده همچنین از مجموعه بانک‌های خصوصی کمک گرفتیم تا آن‌ها در ساخت سینما و فضا‌ها و ساخت فیلم‌های سینمایی مشارکت کنند و همچنین با هولدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ جلسات متعددی داشتیم تا در حوزه فرهنگی مشارکت داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جدایی بخش بین‌الملل جشنواره فجر گفت: این امر از سال گذشته انجام شد زیرا فعالیت‌های ملی و بین‌المللی در دهه فجر انجام می‌شد و بخش بین‌الملل مورد توجه قرار نمی‌گرفت و درواقع زیر سایه فیلم‌های داخلی قرار می‌گرفت به همین دلیل این دو بخش جدا شد و قرار است بخش بین‌الملل را جدا کنیم ضمن اینکه معتقدم در نامگذاری، فجر کلمه مقدسی است و تنها متعلق به دهه فجر نیست و می‌توانیم آنرا در هر زمانی بکار ببریم.

وی با بیان اینکه برخی فیلمسازان ما نگاه‌شان به جشنواره‌های خارجی است و می‌خواهند با سلیقه آن‌ها فیلم بسازند، افزود: در وزارت ارشاد از فیلم‌های ارزشی حمایت می‌کنیم به ویژه فیلم‌هایی که مروج سبک زندگی ایرانی- اسلامی هستند مانند فیلم محمد رسول الله فیلمی است که در سطح جهان مورد عرضه است و به زبان‌های مختلفی دوبله شده است و ما باید روی این نوع فیلم‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا در جشنواره فیلم فجر فیلم‌های ارزشی زیادی دیده نمی‌شود؟ پاسخ داد: در سال اول دولت تدبیر و امید یک سری فیلم‌ها ساخته شده بود که مشکلاتی داشتند و اجازه شرکت در جشنواره به آن‌ها ندادیم و برخی‌ در جشنواره شرکت داشتند اما اجازه اکران داده نشد. در سال گذشته فیلم‌های شیار۱۴۳، چ و فیلم‌های ارزشی دیگر بیشترین جوایز را گرفتند. اینکه فیلمی در جشنواره شرکت داده شود دلیل بر حمایت وزارت ارشاد از آن نیست زیرا همانطور که می‌دانید جشنواره معنایش این است که براساس معیارهای فیلم‌هایی را انتخاب کند و به آن‌ها جایزه دهد.

وی با اشاره به وضعیت تئا‌تر در کشور گفت: در بین هنرهای مختلف هنر تئا‌تر پتانسیل زیادی دارد و استعدادهای این هنر حتی از سینما نیز در کشور بیشتر از سینماست البته هنر تئا‌تر مظلوم‌ترین هنر در کشور است و به همین دلیل ما امسال را سال تئا‌تر نامگذاری کردیم.

وی ادامه داد: هنر تئا‌تر از کمبود سالن و بودجه رنج می‌برد ولی سعی کردیم با ایجاد راهکارهای همچون تعمیر و توسعه تئا‌تر شهر و تاسیس سالن‌های جدید کمی این مشکلات را رفع کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت کتاب‌هایی که غیرمجاز منتشر می‌شوند؛ گفت: در این حوزه با همکاری اتحادیه ناشران نظارت‌های خوبی صورت گرفته و میزان مشکلات این بخش بسیار کاهش یافته است البته هرگز نمی‌توانیم بحث قاچاق را به صفر برسانیم.

جنتی ادامه داد: مساله دیگر کتاب‌هایی است که به صورت قاچاق از بعضی کشورهای همسایه همچون افغانستان وارد می‌شود و هرچند تعداد این کتاب‌ها برای هر عنوان بیشتر از ۱۰۰ جلد نیست اما بازهم با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی با اشاره به بحث ممیزی گفت: در دولت یازدهم هیچ تغییری در بحث ممیزی صورت نگرفته است. هرچند من از ابتدای دولت یازدهم اعتقاد داشتم که می‌توان این مساله را به خود ناشران سپرد اما ناشران دوست نداشتند این مسئولیت را بپذیرند.

جنتی درباره صدور مجوز برای موسسات فرهنگی نیز گفت: در ۲ سال گذشته هم تعداد مجوزهایی که صادر شده منظم و حساب شده صورت گرفته و هم اینکه زمان صدور مجوز و فرآیند آن کاهش پیدا کرده است.

وزیر ارشاد درباره وضعیت مطبوعات گفت: کاری که در حوزه مطبوعات به خصوص اختصاص رایانه‌ها در ۲ سل گذشته صورت گرفته در ۳۰ سال قبل بی‌نظیر است و امروز گروهی از متخصصین و کار‌شناسان مطبوعات با ما همکاری می‌کنند. کارگروهی را برای امتیازبندی و نظردهی درباره مطبوعات تشکیل دادند.

کد خبر : ۳۰۱۱۰۰