خبرگزاری کار ایران

اطلاعیه شورایعالی تهیه‌کنندگان درباره واگذاری حقوق فیلم‌ها

شورایعالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران با صدور اطلاعیه‌ای خواستار ایجاد وحدت رویه در صدور قراردادهای واگذاری حقوق فیلم‌ها شد.

 به گزارش ایلنا؛ متن اطلاعیه شورایعالی تهیه کنندگان سینما به شرح زیر است:

تکنولوژی در عصر حاضر چنان مرز‌ها را درنوردیده که کمتر پدیده‌ای را در این عصر می‌توان یافت که دستخوش تغییرات شکلی و ماهیتی آن نگردیده است. سبک زندگی بشر در عصر کنونی و اتفاقات پیرامونی آن به میزان غیرقابل تصوری بسته به قوائد و الزامات این فرا مدرنیتهٔ تکنیکال قرار گرفته و این وابستگی با پیشرفت‌های آن روز به روز نزدیک‌تر و غیر قابل انفکاک‌تر می‌شود. سینمای ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در سالهای اخیر شاهد حضور، تغییرات بنیادی در تولید و نمایش و تاثیرات آن بوده‌ایم. یکی از این ظرفیت‌های نمایشی بالقوه که زمینه آن به تازگی در بستر نت فراهم شده، عرضه و نمایش آثار سینمایی از طریق VOD می‌باشد.

این ظرفیت استحصالی همچون دیگر فرصت‌های قبلی در صورتیکه زمینه بروز و گسترش آن هدفمند و مدیریت شده طراحی و ترسیم نگردد، می‌تواند به تهدیدی جدی بدل شده که جز تبعات زیان بار و خسران برای اهالی سینما حاصل دیگری نداشته باشد، بنابراین از همین رو به جهت تبیین رویکرد و تدوین شیوه نامه‌های مقتضی، شورای عالی تهیه کنندگان سینما به فوریت این مهم را از طریق نمایندگان منتخب شورا (در این خصوص) پیگیری و خوشبختانه با همکاری و تعامل سازمان سینمایی روش‌ها و زمینه‌های ایجاد بازار مطمئن عرضه و تقاضای این ظرفیت حادث شده در حال طراحی و تبیین می‌باشد.

لذا در همین راستا، قرارداد‌های واگذاری و انتقال حقوق نمایشی آثار سینمایی در بخش VOD در حال تهیه و تنظیم بوده که با ایجاد وحدت رویه در بین تهیه کنندگان محترم و استفاده از یـک نسخــه قرارداد مشتـرک (تیپ) بتوانیم مانـع تضییع حقـوق مـالکانه تهیه کنندگان و صاحبان آثار در این نوع واگذاری‌ها گردیم که در این خصوص ضروری ست تا مقطع نهایی شدن قرارداد‌ها و تصریح حقوق و تکالیف طرفین، کلیه تهیه کنندگان، فعالان و دفا‌تر سینمایی و نهادهای مرتبط قبل از هر گونه اقدام به واگذاری حقوق مذکور، به جهت تنویر مسیر و تحصیل نکات مهم در این نوع واگذاری‌ها در فضای مجازی، از نمایندگان شورای عالی آقایان  آقایان منوچهر شاهسواری ، علیرضا داودنژاد ، سید ضیاء هاشمی خواستار مشورت لازم را اخذ نمایند.

امید است با دقت نظر و خرد جمعی بتوانیم زمینه بروز و عرضهٔ گونه‌ای دیگر در نمایش آثار سینمایی را برای مخاطب فهیم و شریف سینمای کشور فراهم آوریم.

کد خبر : ۳۰۱۲۰۳