خبرگزاری کار ایران

قول معاون وزیر در پیشگاه حاکم ترنا؛

سالن اختصاصی نمایش‌های آیینی سنتی احداث می‌شود

معاون امور هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی در پنجمین روز جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به تماشای آثار نشستند و البته قول‌هایی هم مطرح شد.

به گزارش ایلنا علی مرادخانی معاونت هنری وزیر ارشاد و مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی شامگاه گذشته، 8 شهریور ماه با حضور در سالن‌های سنگلج، محراب، تئاتر شهر و تالار حافظ به تماشای نمایش‌های هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی نشستند.

مرادخانی با حضور در بخش قهوه خانه‌ای این جشنواره در کنار برگزار کنندگان بازی‌های محلی قرار گرفت و به حکم حاکم ترنا روی صحنه پیش خوانده شد تا در بازی آیینی ترنا شرکت کند.

معاونت هنری وزیر ارشاد در ابتدا با یادآوری خاطره‌ای از همکاری خود با داود فتحعلی بیگی در دوران مسئولیت وی در استان زنجان اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت وجود این جشنواره‌ها و زنده نگه‌داشتن آیین‌ها و سنت‌های نمایشی ایران گفت: من به همکاری با استادان هنرهای نمایشی آیینی و سنتی افتخار می‌کنم و اگر همت و تلاش این اساتید نبود شاید این جشنواره نیز به این خوبی برگزار نمی‌شد.

وی در خصوص اهمیت پرداخت به آیین‌ها تاکید کرد: برنامه‌های کلانی در خصوص جذب توریست و تعامل فرهنگی با دنیا در دستور کار دولت قرار گرفته است و در این خصوص ضروری می‌دانم که باید جایی را برای اجرای آیین‌ها و نمایش‌های سنتی ایران به صورت ثابت و مستمر بنا کنیم. تا ضمن پذیرایی از میهمانان خارجی نمایش‌ها و آیین‌های ایرانی به آنها معرفی شود.

در ادامه، حاکم بازی ترنا از داود فتحتعلی بیگی دبیر هفدهمین جشواره نمایش‌های آیینی و سنتی خواست تا برای معاونت هنری وزارت ارشاد حکمی تعیین کند و دبیر هفدهمین جشنواره از این مقام مسئول قول حمایت و پیگیری برای ایجاد جایگاه ثابت جهت اجراهای دائمی نمایش‌ها، آیین‌ها و بازی‌های سنتی را گرفت.

علی مرادخانی در این باره گفت: من تلاش خودم را خواهم کرد. وجود یک مکان ثابت برای برگزاری این نمایش‌ها بسیار ضروری است و البته جزء علاقه‌های خودم نیز هست.

او در بازدید خود از نمایش‌های در حال اجرای این جشنواره در تالار سنگلج، تئاتر شهر و تالار حافظ دیدن کرد و این جشنواره را مهمترین رویداد فرهنگ ملی تئاتر ایران خواند و گفت: باید به اتفاق و همراهی دبیر جشنواره، اساتید و هنرمندان نامی این حوزه برای رسیدن به جایگاه ثابت برای اجرای مستمر و متوالی این نمایش‌ها پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

معاون هنری در تئاتر شهر به تماشای نمایش‌های صحنه‌ای و میدانی نشست

 

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس با حضور در مجموعه تئاتر شهر از دو نمایش به صحنه رفته در تالارهای چهارسو و سایه دیدن کردند.

 

علی مراد خانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی، پریسا مقتدی رییس مجموعه تئاتر شهر و داود فتحعلی بیگی دبیر این دوره از جشنواره در تئاتر شهر حضور پیدا کردند و ضمن بازدید از اجراهای میدانی جشنواره در بخش‌های مختلف از دو نمایش به صحنه رفته در روز پنجم دیدن کردند.

نمایش‌های «نبش قبر» به نویسندگی و کارگردانی سید علی موسویان و « کچلو» به کارگردانی عبدالرضا کشاورز دو اثر نمایشی بودند که روز یکشنبه هشتم شهریور ماه به ترتیب در تالارهای چهارسو و سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفتند.

براساس این گزارش هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی دوشنبه نهم شهریور ماه به کار خود پایان می دهد. مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره نیز سه شنبه 10 شهریور ماه ساعت 20:30 در محوطه تالار وحدت برگزار می شود.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت مجموعه تئاتر شهر  به آدرس www.teatreshahr.com و برای تهیه و یا رزرو بلیت آثار نمایشی به صحنه رفته در تئاتر شهر به آدرس www.gishetheater.ir مراجعه کنند.

کد خبر : ۳۰۱۶۲۵