خبرگزاری کار ایران

مدیر اتحادیه لیتوگرافان:

دغدغه اصلی اهالی صنعت چاپ واردات دستگاه‌های چاپی است

یکی از دغدغه‌های اصلی صنعت چاپ، دستگاه‌های وارداتی است که باید به‌روز باشند و از سوی دیگر هنگامی که توان تولید کالایی در ایران وجود دارد، نباید سفارش‌ها به دیگر کشور‌ها برود.

به گزارش ایلنا، ابوالحسنی با اشاره به اهمیت برگزاری استانی جشنواره صنعت چاپ در پانزدهیمن دوره اظهار کرد: درگیر شدن استان‌ها در برگزاری چنین جشنواره‌هایی و تقدیر از بزرگان آن امری مثبت به‌شمار می‌آید اما از نظر محتوایی این امر تاثیر اندکی دارد.

به گفته وی، تنها راه دگرگون کردن صنعت چاپ، تغییر دیدگاه‌هاست که از زاویه اتحادیه و نگاه کلان دولت باید اتفاق بیفتد. او گفت: متاسفانه این دید که صنعت چاپ در حوزه فرهنگ محدود به بحث کتاب است در بسیاری مواقع فعالیت‌ها را محدود می‌کند. در حال حاضر بسته‌بندی در این صنعت از اهمیت بسیاری برخوردار است و باعث بیشترین اشتغال‌زایی، تولید اقتصادی و جلوگیری از ضایعات خواهد بود.

این فعال صنعت چاپ با بیان این‌که امروزه بیشترین تقاضا در بخش نشر به حوزه دیجیتال رفته است، افزود: دیجیتالی شدن نشر دنیا باعث شده تا بالای ۹۰ درصد سفارشات در این صنعت مربوط به بخش صنایع باشد و ۱۰ درصد در مجموعه فرهنگی، کتاب و مربوط به حوزه فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

ابوالحسنی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی صنعت چاپ، دستگاه‌های وارداتی است که باید به‌روز باشند و از سوی دیگر هنگامی که توان تولید کالایی در ایران وجود دارد، نباید سفارش‌ها به دیگر کشور‌ها برود. براساس آمار وزارت ارشاد بیشترین هزینه در بخش سفارش کالای چاپی در خارج از کشور است.

رییس اتحادیه لیتوگرافان تهران افزود: متاسفانه دولت، بخش خصوصی را به طور واقعی قبول ندارد و در سیاستگذاری‌ها علیرغم بحث کوچک‌سازی دولت، هنوز اتفاقی نیفتاده است. معتقدم باید این امور به اتحادیه‌ها واگذار شود و ارشاد بر آن نظارت داشته باشد. از سوی دیگر وزارت ارشاد باید برای کمک و حمایت این صنعت سرفصل‌هایی را تعیین کند.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: به نظرم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جای دادن مجوزهای جداگانه در حوزه صنعت چاپ، مجوز‌ها را به صورت مجتمع صادر کند و در وهله نخست ماهیت صنعتی یا فرهنگی صنعت چاپ را مشخص کند تا فعالیت‌ها به صورت شفاف‌تری انجام گیرد.

کد خبر : ۳۰۱۸۴۹