خبرگزاری کار ایران

رمان‌هایی از کری هولم و ارنست جی گینز در راه انتشار

نشر «شورآفرین»، با ترجمه سیدرضا ابراهیمی، تنها رمان کری هولم، «زیر نور ماه روز» (برنده‌ی جایزه‌ی بوکر 1984) و شاخص‌ترین رمان ارنست جی گینز، «درسِ پیش از مُردن» (نامزد جایزه‌ی پولیتزر و برنده‌ی جایزه ملی حلقه‌ی منتقدان آمریکا) را منتشر می‌کند.

به گزارش ایلنا؛ کِری هولم متولد 1947 در نیوزلند است. تنها رمان وی با عنوان «زیرِ نورِ ماهِ روز»برنده‌ی جایزه‌ی بوکر 1984 شده است. (عنوان اصلی این رمان «مردم استخوانی» است، که در ترجمه‌ی فارسی، عنوان کتاب، از ترجمه‌ی آلمانی آن برگرفته شده.) این کتاب پیش از انتشار، از سوی بسیاری موسسات نشر پذیرفته نشده بود تا آن‌که نویسنده نشر کوچکی را یافت و آن را منتشر کرد. عنوان کتاب برگرفته از تشابه شخصیت‌های رمان با مردم قبیله‌ی مائوری، از اقوام پلونزی در نیوزلند است، که به طور گسترده‌یی از استخوان در هنر و ابزار و آلات‌شان سود می‌جویند و به مغز یا اسکلت افراد تمایل دارند. نویسنده‌ی کتاب رگ و ریشه‌ی پلونزیایی دارد،و در این رمان شخصیت‌ها را به گونه‌یی استعاری تا مغز استخوان عریان می‌نماید. «زیر نور ماه روز» عاشقانه‌ی نامتعارفی است که انباشته از خشونت و ترس و احساسات درهم‌پیچیده است و جدال سه تن بر سر فهم و یافتن مفهوم عشق است.

ارنست جِی گینز نویسنده‌یی آفریقایی-آمریکایی‌تبار است که در 1933 متولد شد. آثار او در کلاس‌های دانشگاهی تدریس می‌شود و به زبان‌های بسیاری از جمله فرانسه، آلمانی، اسپانیایی، روسی و چینی ترجمه شده است. چهار اثر وی به فیلم‌های تلویزیونی تبدیل شده است. رمان«درس پیش ازمُردن» علاوه بر نامزدی جایزه‌ی پولیتزر 1993، برنده‌ی جایزه‌ی ملی حلقه‌ی منتقدان آمریکا نیز شده است. جی گینز در سال 2013 از دست‌های باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا به خاطر این‌که آثارش نور تازه‌یی بر تجربه‌ی آفریقایی-آمریکایی افکنده و صدای کسانی بوده که بی‌عدالتی را تحمل کرده‌اند، مدال ملی هنر را دریافت کرد. رمان «درس پیش از مُردن» چشم‌اندازی منحصربه‌فرد از وضع و حال آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار پس از جنگ دوم جهانی و پیش از جنبش حقوق مدنی در جنوب آمریکا ترسیم می‌کند. شخصیت اصلی رمان،گرانت، تنها سیاهپوست رسما تحصیلکرده‌ی منطقه و تنها عضو مجمع سیاهپوستان است که ظاهرا قدرت و امکان رهایی از این ستمدیدگی آشکار را دارد؛ هرچند زندگی و حرفه‌ی او نیز به‌شدت بندِ اربابان سفیدپوستی است که «آقا» خوانده می‌شوند. و این‌جا است که او اشتیاق دارد از موقعیت یأس‌آور حال حاضرش بگریزد.

رمان‌های «زیرِ نورِ ماهِ روز» نوشته کری هولم، و «درسِ پیش از مُردن» اثر ارنست جی. گینز با ترجمه‌ی سید رضا ابراهیمی و از سوی نشر «شورآفرین» منتشر می‌شود.

کد خبر : ۳۰۲۱۰۹