خبرگزاری کار ایران

خالو قنبر آلبوم داماهی را رونمایی کرد؛

دورخیز داماهی برای کنسرت / روایتی امروزی از موسیقی جنوب

اولین آلبوم گروه موسیقی «داماهی» روز - جمعه 13 شهریور - در شهرکتاب فرشته رونمایی شد و همچنین در روزهای 19 و 20 شهریور ماه اولین کنسرت‌های این گروه در برج آزادی برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ آلبوم «داماهی» اولین آلبوم گروه داماهی روز گذشته در میان حضور گسترده علاقمندان و هنرمندان موسیقی توسط قنبر راستگو ملقب به خالو قنبر ، یکی از افسانه‌های زنده موسیقی نواحی ایران رونمایی شد. این رونمایی بهانه خوبی بود تا قنبر راستگو برای پایتخت نشینان موسیقی دوست، برنامه  اجرا کند. اجرایی به یاد ماندنی که مورد توجه و تحسین حضار قرار گرفت.

آیین رونمایی آلبوم «داماهی» با اجرای قنبر راستگو آغاز شد. بعد از چند دقیقه تک نوازی، نوازندگان گروه داماهی روی صحنه آمدند و در کنار این جفتی نواز جنوبی قرار گرفتند و او را همراهی کردند. قنبر راستگو به عنوان پایان بندی برنامه‌اش قطعه «محله خاموشان» را به شکل سنتی اجرا کرد. و بعد از پایان یافتن این قطعه بشدت مورد تشویق قرار گرفت و صحنه را ترک کرد.

12

بعد ازاین اجرا دارا دارایی، نوازنده گیتار بیس، آهنگساز و سرپرست گروه داماهی با اشاره به اینکه گروه بسیار خوشحال و مفتخرند که قنبر راستگو دعوت آنها را پذیرفته و برای اجرا در رونمایی آلبوم داماهی به تهران آمده است، خطاب به این هنرمند گفت:« خالو واقعا ممنوم که به ما افتخار دادی و با ما همکاری کردی.»

دارا داریی در ادامه به شکلی خلاصه درباره روند شکل گیری داماهی و تولید این آلبوم گفت:«یک‌سال ونیم پیش من و رضا (کولغانی) و احسان رسول‌اف با یکدیگر دیداری داشتیم و تصمیم گرفتیم این گروه را شکل بدهیم و آلبوم تولید کنیم و با برگزاری کنسرت موسیقی‌مان را به جریان بیاندازیم. و البته یک‌سال پیش بود که شایان (فتحی) به ایران آمد و کارهای ضبط آلبوم را شروع کردیم.و امروز این آلبوم آماده شده تا در اختیار شما عزیزان قرار بگیرد. برای این آلبوم خیلی‌ها زحمت کشیدند. تیم خوب آقای رسول‌اف که با رفتاری حرفه‌ای همه چیز را محیا کردند تا ما با خیال راحت در این روز آلبوم را به دست شما برسانیم. اینجا باید تشکر ویژه کنم از شایان عزیز که زحمت زیادی برای این آلبوم کشیده چه به عنوان نوازنده و چه به عنوان کسی که میکس و مستر آلبوم را انجام داده است. به نظر من این کار را عالی انجام داده و از لحاظ کیفیت صوتی این آلبوم بسیار خوب است.

دار دارایی در ادامه گفت:« قطعه «محله خاموشان» را شنیدید با اجرای اصیل و واقعی آن که توسط خالو قنبر،  الان قصد داریم «محله خاموشان» به روایت خودمان برای شما اجرا کنیم.»

و بلافاصله گروه داماهی شروع به اجرای همین قطعه کردند که با اجرای سنتی آن تفاوت داشت و رنگ و بوی امروزی به خود گرفته بود.

IMG_3798

بعد از این گروه داماهی قطعه «سامبای بهار» را اجرا کردند. رضا کولغانی خواننده گروه پیش از اجرای این قطعه گفت:«با توجه به پروسه پیچیده تولید در ایران ما فکر می‌کردیم آلبوم برای اوایل مهرماه آماده بشود ولی خوشحالیم که در هوای گرم تابستان این آلبوم منتشر شد و برای این اتفاق باید از احسان رسول‌اف تشکر کنیم. البته اگر دارا نبود و متحمل این همه زحمت نمی‌شد، شاید این آلبوم سال بعد آماده می‌شد.»

دارا دارایی هم پیش از آغاز این قطعه گفت:«برای شما قطعه‌ دیگری را اجرا می‌کنیم که این قطعه برگرفته از موسیقی شمال ایران است و همه آن را می‌شناسید. شعرش متعلق به سیروس آرین‌پور است و عطاالله خرم آهنگسازی آن را انجام داده. از این قطعه هم ما روایت‌  خودمان را برای شما اجرا می‌کنیم.»

بعد از اجرای «سامبای بهار» که برداشتی آزاد از ترانه مهشور «بارون بارونه»  بود ، احسان رسول‌اف روی صحنه آمد و از حضور گسترده علاقمندان در این مراسم تشکر کرد و گفت:« حضور شما به نوعی حمایت از این جنس موسیقی  است و همیشه باعث دلگرمی ماست. ماجرای داماهی به زمستان سال 1392 باز می‌گردد به جزیره هرمز و آن فضای سودایی‌اش، فرش خاکی  و افسون خاص آن منطقه و ... ما به تدریج درگیر آن کیمیای عجیبی شدیم که در آب و ساحل جنوب است. بعد با رضا و دارا فکر کردیم می‌شود میراثی که در خاک جنوب هست را در غالب یک گروه موسیقی سامان بدهیم. با حضور گرم رضا (کولغانی) و ابراهیم (علوی) و با حضور پر از تجربه ، دانش و صمیمت حمزه (یگانه) و دارا سعی کردیم آرام آرام به نتیجه‌ای برسیم که امروز به دست شما خواهد رسید.

او افزود: سال گذشته در برزیل تمرینی برای گروه شدن کردیم و بعد از تابستان سال گذشته ضبط آلبوم را آغاز کردیم.بعد حضور شایان با آن تکینک فوق العاده و خلاقیت عجیبش کمک خوبی به ما کرد. فکر می‌کنم آلبومی که می‌شنوید، تجربه متفاوتی در موسیقی امروز ایران است.»

10(1)

احسان رسول‌اف در ادامه از تیم اجرای این آلبوم از جمله معین فرزاد و نشر نوفه بود و مجتبی ادیبی گرافیست این آلبوم و  دیگر اعضای تولید آلبوم تشکر کرد. رسول‌اف همچنین گفت:« این آلبوم از امروز در سایت بیپ‌تونز هم به شکل قانونی قابل دانلود است. و نکته آخر اینکه پنج شنبه و جمعه این هفته  گروه داماهی در سالن برج آزادی روی صحنه می‌رود و چند قطعه جدید که متعلق به آلبوم بعدی گروه است هم در این کنسرت اجرا می‌کند.»

تهیه کننده آلبوم داماهی در ادامه از خالو قنبر دعوت کرد تا از آلبوم رونمایی کند. قنبر راستگو هم پرده از روی تابلویی که  طرح آلبوم داماهی بود کنار زد و اینگونه آیین رونمایی آلبوم انجام شد. در ادامه هم حضار روی صحنه رفتند و روی این تابلو را امضا کردند. پس از آن هم علاقمندانی که به آیین رونمایی این آلبوم آمده بودند از شهر کتاب فرشته آلبوم را تهیه می‌کردند.  با امضای اعضای گروه روی سی.دی‌های خریداری شده این جشن رونمایی به پایان رسید.

هنرمندان بسیاری در این مراسم حضور داشتند که از جمله آن‌ها می‌توان به اشکان خطیبی، سروش صحت، علی شکرانی، میلاد و پدرام درخشانی، پیتر سلیمانی‌پور، اعضای گروه بمرانی، سردار سرمست، کسرا ابراهیمی، آرش پاکزاد،کامران حیدری، فرشاد فزونی و سیاوش امامی اشاره کرد.

کد خبر : ۳۰۲۶۴۸