خبرگزاری کار ایران

چگونگی سرقت ۲۷ اثر از مرکز هنرهای تجسمی در گفت‌وگو با ملانوروزی:

تصمیم امین اموال ناشیانه بود

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، ضمن ارائه توضیحاتی درباره خیانت در امانت امین انبار و فروش 27 اثر تجسمی بار دیگر تاکید کرد: اگر فردی در زمینه فروش آثار تجسمی موجود در موزه هنرهای معاصر و مرکز شک دارد اعلام کند تا نمایشگاه برگزار کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید ملانوروزی (مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی) با ارائه توضیحاتی درباره دلایل و چگونگی خروج ۲۷ اثر از انبار این مرکز اظهار کرد: اگر آثار در موزه هنرهای معاصر باشد خروج آنها بدون نظر مستقیم رئیس امکان‌پذیر نیست. اما تابلوها در دست جمع‌دار انبار بود که متاسفانه در امانت خیانت کرد و آنها را با اراده خودش به فروش رساند که این آثار پس از انجام پیگیری‌های لازم بازگردانده شد.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در پاسخ به این سوال که این تعداد تابلو چطور می‌تواند به دور از چشم مسئولان خارج شده باشد؟ بیان کرد: امین انبار تصور می‌کرد کسی از اتفاق با خبر نمی‌شود و به نوعی می‌توان گفت تصمیمی کاملا ناشیانه گرفت که بعد از پیگیری‌های قضایی و انتظامی کار تمام شد و فرد مورد نظر به عمل اشتباه خود اعتراف کرد.

ملانوروزی همچنین در پاسخ به این سوال که مبالغ پرداخت شده در قبال این آثار چطور بازگردانده شد، توضیح داد: تمام افرادی که اقدام به خرید این آثار کردند طی تماس‌هایی با یکدیگر مبالغ را بازگردانده و شرایطی به‌وجود آمد تا مبالغ به دست‌ خریداران رسید.

او در همین رابطه خاطرنشان کرد: این اتفاق نشان می‌دهد سرقت آثار تجسمی و فروش آنها در جامعه هنری امکان‌پذیر نیست و وضعیت حرفه‌ای وجود دارد. به این دلیل که باید گواهی‌‌نامه‌ (certificate) اثر نیز هنگام فروش همراه آن باشد و در غیر این صورت به‌ زودی کشف خواهد شد.

همواره شائبه‌هایی مبنی بر خروج بعضی آثار معروف تجسمی از انبار موزه هنرهای معاصر یا مرکز هنرهای تجسمی و فروش آنها مطرح می‌شود. ملانوروزی در این رابطه نیز توضیح داد: هیچ اثری از موزه هنرهای تجسمی خارج نشده و این شائبه‌ها نه تنها در داخل کشور، بلکه بعضا از سوی بعضی افراد که خارج از ایرانیان مقیم خارج نیز مطرح شده است. اما در صورتی که یک هنرمند یا کارشناس در موردی شک داشته باشد ما به سرعت نمایشگاه برگزار می‌کنیم و آثار مورد نظر را به نمایش می‌گذاریم.

۲۷ اثر شامل دو اثر از بهمن محصص، دو اثر از رضا مافی، سه اثر از فریده لاشایی، دو اثر از حسین زنده‌رودی، ۱۰ اثر از اردشیر محصص، دو اثر از پروانه اعتمادی، یک اثر از مهدی ویشکایی و علیرضا اسپهبد و چهار اثر از می‌رعبدالرضا دریابیگی براساس آنچه خیانت در امانت امین اموال عنوان شد، فروخته شده بود که پس از پیگیری به انبار بازگشته‌ و در نگارخانه هنر به نمایش عمومی گذاشته شده‌اند.

کد خبر : ۳۰۲۸۷۱