خبرگزاری کار ایران

آیین‌نامه صدور مجوز برگزاری و نظارت برجشنواره‌های سینمایی ابلاغ شد

آیین‌نامه نحوه صدور مجوز برگزاری و نظارت بر جشنواره‌ها و مجامع سینمایی از سوی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.

به گزارش ایلنا، به استناد اصل یکصد و سی و هشت قانون اساسی و با توجه به بند ۲۱ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به منظور سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، ارزشیابی و ارتقاء کمی و کیفی مجامع و جشنواره‌های سینمایی، آیین‌نامه برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات و مجامع سینمایی، به شرح زیر ابلاغ می‌‌شود:

*فصل اول - تعاریف:

ماده ۱: جشنواره: همایشی است که در مدتی معین و بصورت دوره‌ای در مکانی مشخص در کشور برای کشف استعدادهای جوان و ایجاد رقابت برای ارتقاء کیفیت و معرفی آثار بر‌تر هنرمندان و اهداء جوایز به برجسته‌ترین اثر سینمایی و دیداری، شنیداری و سایر فعالیت‌های فرهنگی، هنری و نرم افزاری برگزار می‌گردد.

ماده ۲: جشنواره بین‌المللی: جشنواره‌ای است که در بخش‌های مختلف تحت عنوان مسابقه و بخش جانبی با حضور حداقل هفت کشور شرکت‌کننده برگزار می‌شود.

ماده ۳: جشنواره ملی: جشنواره‌ای است که با مشارکت حداقل هفت استان کشور با فراخوان سراسری و به منظور دریافت و ارزیابی آثار هنرمندان سراسر کشور برگزار می‌شود.

ماده ۴: جشنواره منطقه‌ای: جشنواره‌ای است که با مشارکت حداقل دو و حداکثر هفت استان برگزار می‌شود.

ماده ۵: جشنواره استانی: جشنواره‌ای است که دریکی از استان‌های کشور به منظور تولید و حمایت از آثار سینمایی، و دیداری، شنیداری و تقدیر از برگزیده‌های فرهنگی و سینمایی آن استان برگزار می‌شود.

ماده ۶: جشنواره محلی: جشنواره‌ای است که با اولویت معرفی پاره فرهنگ‌ها دریکی از شهر‌ها یا شهرستان‌های کشور برگزار می‌شود.

*تبصره: محتوای هر یک از جشنواره‌های فوق می‌تواند موضوعی (با یک موضوع مشخص)، تخصصی (با هدف بررسی حرفه‌ای یک موضوع خاص) و یا عام باشد.

ماده ۷: اثر دیداری، شنیداری: محصولی است که در قالب فیلم (۷۰- ۳۵- ۱۶ میلیمتری) یا ویدئو یا CD و DVD و یا سایر سخت‌افزارهای آنالوگ و دیجیتال ضبط و قابل پخش باشد.

ماده ۸: مراسم مناسبتی: گردهم‌آیی مناسبتی شامل بزرگداشت، نکوداشت و یادواره و نظایر آن خواهد بود که به صورت ادواری و یا غیر ادواری برگزار می‌شود.

ماده ۹: شورای سیاست‌گذاری: متشکل از کار‌شناسان با تجربه و متخصص که توسط مقام ذی‌صلاح برگزارکننده تعیین شده و رویکرد‌ها، سیاست‌ها و ضوابط اجرایی جشنواره را پایه‌ریزی و تصویب و بر فرآیند برگزاری جشنواره راهبری و نظارت می‌نماید.

ماده ۱۰: هیأت انتخاب: متشکل از کار‌شناسان با تجربه، ‌ خبره، صاحب نظر و متخصص هستند که با معرفی دبیر جشنواره توسط شورای سیاست‌گذاری انتخاب و طی حکمی از سوی دبیر جشنواره برای انتخاب آثار ارسالی به جشنواره جهت شرکت در بخش مسابقه منصوب می‌شوند.

ماده ۱۱: هیأت داوران: ‌ متشکل از حداقل ۵ و حداکثر ۷ نفر از متخصصان و کار‌شناسان و صاحب نظران فرهنگی و هنری، اساتید و پیش‌کسوتان سینمایی است که با معرفی دبیر جشنواره توسط شورای سیاست‌گذاری تعیین شده و طی حکمی از سوی دبیر جشنواره برای انتخاب آثار بر‌تر جشنواره به عنوان عضو هیأت داوری منصوب می‌شوند و نتیجه جشنواره با داوری و رای اکثریت آراء اعضاء تعیین می‌شود.

ماده ۱۲: دبیر جشنواره: فردی ذیصلاح که با حکم بالا‌ترین مقام اجرایی برگزارکننده تعیین می‌گردد. دبیر جشنواره باید دارای حداقل مدرک کار‌شناسی ویا معادل آن در رشته مرتبط با حوزه فرهنگی و یا سینما با اولویت موضوع جشنواره و یا دارای تجربه و سابقه تخصصی در سینما یا موضوع مرتبط با جشنواره باشد. تشخیص دارا بودن صلاحیت‌های یاد شده با سازمان امور سینمایی است. دبیر جشنواره مسؤلیت محتوایی و تخصصی جشنواره را بر عهده دارد.

ماده ۱۳: محل برگزاری جشنواره: مکانی است که برای برگزاری جشنواره یا مراسم و برنامه‌های جنبی مورد نظر، تناسب موضوعی، موقعیتی و جغرافیایی داشته باشد و به تأیید سازمان سینمایی برسد.

ماده ۱۴: برگزارکننده (صاحب امتیاز) جشنواره: شخص حقوقی اعم از بخش خصوصی، دولتی و یا نهاد عمومی غیر دولتی است که در چارچوب مقررات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به برگزاری جشنواره می‌کند تا از رسانه پرنفوذ، اثرگذار و کلید پیشرفت کشور، سینما، در راستای معرفی مأموریت‌ها و اهداف بهره‌گیری نماید و پس از اخذ مجوز برگزاری جشنواره از سازمان سینمایی می‌تواند ‌جشنواره را برگزارنموده و مسئولیت اصلی و مالی جشنواره در مقابل شرکت‌کنندگان و اشخاص ثالث و تکالیف قانونی جشنواره برعهده اوست.

ماده ۱۵: مجری جشنواره: مؤسسات فرهنگی هنری، سینمایی و فیلم‌سازی (اعم تولید، اکران، توزیع و خدمات فنی و پشتیبانی فیلم‌سازی) دارای مجوز فعالیت از سازمان سینمایی و صلاحیت‌های تخصصی موضوع جشنواره بوده و مطابق تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین برگزارکننده و موسسه مذکور؛ تمام مسؤلیت محتوایی و اجرایی نحوه برگزاری جشنواره را برعهده می‌گیرد و در خصوص عملکرد خود در مقابل سازمان سینمایی مسؤل و پاسخگوست.

ماده ۱۶: مقررات جشنواره: کلیه دستورالعمل‌ها و ضوابط اجرایی حاکم بر جشنواره که قبل از اجرا پس از تصویب شورای سیاست‌گذاری جشنواره، باید به تصویب مقام ذی‌صلاح سازمان سینمایی برسد.

ماده ۱۷: ناظر کیفی جشنواره: کار‌شناسی است که توسط سازمان سینمایی تعیین و به ارزیابی و کنترل کیفیت و کمیت محتوا و اجرای جشنواره می‌پردازد و نظر خود را طی گزارشی به سازمان سینمایی اعلام می‌دارد. ناظر جشنواره می‌تواند از تمامی ارکان و اجزای جشنواره و عملکرد برگزارکننده، مجری، دبیر و هیأت‌های انتخاب و داوری جشنواره بازرسی و نظارت نماید تا از مطابقت عملکرد آنان با ضوابط و مقرارت مصوب و ابلاغی اطمینان حاصل نماید. همکاری تمامی ارکان جشنواره با ایشان الزامی است.

ماده ۱۸: جوایز جشنواره: ‌ هدایای مادی و یا معنوی است که توسط برگزار کننده جشنواره و بنا به تشخیص هیأت داوران و متناسب با شأن، مقام و موضوع به برگزیدگان هر جشنواره اهداء می‌شود.

*فصل دوم – صدور مجوز و نظارت:

ماده ۱۹: برگزاری هر نوع جشنواره و یا مراسم سینمایی یا دیداری، شنیداری توسط برگزارکننده صرفاً با ارائه درخواست به سازمان سینمایی و تشکیل پرونده و ارائه مدارک لازم و پس از اخذ مجوز بر پایی جشنواره‌های سینمایی و دیداری، شنیداری امکان پذیر می‌باشد.

ماده ۲۰: نظارت بر سیاست‌ها، اهداف، برنامه‌ریزی، عملکرد و اجرای صحیح برگزاری جشنواره‌ها بر عهده سازمان سینمایی می‌باشد.

ماده ۲۱: برگزارکننده جشنواره می‌بایست حداقل چهار ماه قبل از برگزاری جشنواره ضمن تحویل تقاضای کتبی برگزاری جشنواره نسبت به ارائه طرح توجیهی و تکمیل فرم مربوط با ذکر رویکرد‌ها، اهداف و برنامه‌های پیشنهادی جشنواره اعم اصلی یا جنبی، و ارکان و ساختار اجرای امور و میزان و نحوهٔ تأمین منابع مالی جشنواره اقدام نموده و مدارک مورد نیاز را به سازمان سینمایی ارائه دهد. هر گونه تغییر در ابعاد و اجزای جشنواره باید به صورت کتبی و حداقل یکماه قبل از برگزاری به سازمان سینمایی اعلام شود.

*تبصره ۱: آثار دیداری، شنیداری و موضوع مورد نمایش در جشنواره باید با برنامه ارائه شده از سوی برگزارکننده، مصوب سازمان سینمایی، هماهنگی داشته باشد. برگزار کننده، دبیر و مجری جشنواره باید حداقل دو هفته قبل از اعلام رسمی و عمومی منتخبین هیأت انتخاب، جهت دریافت تأیید و مجوز اکران محدود آثار طبق جدول پیشنهادی از سازمان سینمایی اقدام نماید. MHM

*تبصره ۲: برگزار کننده جشنواره باید متناسب با اهداف جشنواره تعداد، اسامی و مشخصات اعضای هیأت‌های انتخاب و داوری را حداقل دو ماه قبل از برگزاری جشنواره کتبا به سازمان سینمایی اعلام نماید.

ماده ۲۲: برگزارکننده، مجری و دبیر جشنواره باید دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران و صلاحیت‌های عام و تخصصی متناسب با مفاد مندرج در مواد ۱۴، ۱۵ و ۱۲ این آیین‌نامه را دارا باشند.

*فصل سوم - روش اجراء:

ماده ۲۳: برگزارکننده جشنواره باید امکانات کافی برای اداره، اجرا وسازماندهی برنامه‌های تصویبی و شرایط فنی مناسب برای نمایش از قبیل: سینما، سالن نمایش و امکانات پخش تصویر، صدا و... را فراهم آورد.

ماده ۲۴: برگزارکننده جشنواره بایستی فراخوان جشنواره را که در برگیرنده موضوع، اهداف و مقررات جشنواره، بخش‌های مختلف آن و جوایز منتخبین نهایی باشد، پس از دریافت مجوز، حداقل سه ماه پیش از زمان برگزاری جشنواره منتشر نماید.

*تبصره: درمورد جشنواره‌های بین‌المللی، برگزارکننده باید فراخوان خود را براساس مجوز صادره سازمان سینمایی تدوین و حداقل به یکی از زبان‌های رایج بین‌المللی توزیع نماید.

ماده ۲۵: حداکثر زمان برگزاری یک جشنواره فیلم دو هفته می‌باشد.

ماده ۲۶: درج مشخصات کامل کلیه فیلم‌های بلند، کوتاه، مستند، پویانمایی و نماهنگ شرکت داده شده در جشنواره، در بروشور‌ها، رایانما (سایت) و نشریه‌های مخصوص آن توسط برگزارکنندگان جشنواره الزامی است.

ماده ۲۷: برگزارکننده جشنواره موظف است حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از اتمام برگزاری جشنواره گزارش کاملی از روند برگزاری و خود ارزیابی از نتایج جشنواره به همراه رأی هیأت‌های انتخاب و داوری، فیلم مراسم پایانی و مستندسازی روند برگزاری جشنواره در بخش‌های اصلی و جنبی و سایر اقدامات از جمله اقلام تبلیغاتی نظیر پوسترهای تبلیغاتی، ‌بولتن، کالانما، برنامه و جداول زمانبندی اجرای جشنواره را برای ضبط در سوابق به سازمان سینمایی تحویل نماید. MHM

ماده ۲۸: هر جشنواره می‌بایست جوایز معینی داشته باشد که در فراخوان مربوط به اطلاع عموم رسانده می‌شود.

ماده ۲۹: برگزارکننده موظف است برآورد، عملکرد و منابع تأمین مالی جشنواره را قبل (به هنگام ارائه تقاضا و تکمیل فرم مربوط) و پس از برگزاری جشنواره به سازمان سینمایی اعلام نماید.

ماده۳۰: صدور مجوز دوره‌های بعدی یک جشنواره علاوه بر احراز سایر شرایط مقرر در این دستورالعمل و ضوابط مورد نظر سازمان سینمایی، منوط به دریافت مستندات مذکور در ماده ۲۷ و برگزاری مطلوب دوره‌های قبل با تأئید ناظر کیفی سازمان است.

ماده ۳۱: کلیه فیلم‌های بلند سینمایی که قرار است در جشنواره‌ای به نمایش درآید، برگزارکننده و مجری باید برای تکرار نمایش از تهیه‌کننده فیلم مجوز کتبی کسب نمایند.

*تبصره: برگزارکننده جشنواره باید تهیه‌کنندگانی را که فیلم‌هایشان برای نمایش برگزیده نمی‌شوند، حداکثر ده ۱۰ روز قبل از تاریخ شروع جشنواره به صورت کتبی مطلع سازد.

ماده ۳۲: انتخاب یک فیلم جهت شرکت در یک جشنواره نباید منوط به سپردن یک نسخه از فیلم مزبور برای نگهداری در بایگانی جشنواره یا هر بایگانی دیگری مربوط به جشنواره توسط برگزارکننده باشد.

ماده ۳۳: چنانچه به دلایلی لازم باشد بخش‌هایی از فیلم حذف و یا تغییر داده شود، مراتب باید به صورت مکتوب در زمان انتخاب فیلم یا حداقل دو هفته پیش از شروع جشنواره به تهیه‌کننده فیلم اعلام و موافقت وی اخذ شود. درصورت مخالفت تهیه‌کننده با تغییرات پیشنهادی، وی محق خواهد بود تا فیلم خود را از جشنواره خارج کند.

*تبصره: پس از اعمال تغییرات در پایان جشنواره، فیلم باید به صورت اولیه و با اضافه کردن بخش‌های حذف شده به مالک آن مسترد گردد. MHM

ماده ۳۴: برگزارکننده جشنواره می‌بایست همه فیلم‌های منتخب برای نمایش را بیمه نموده و حداقل خسارات پرداختی به تهیه کننده فیلم را در بیمه نامه مشخص نماید.

ماده ۳۵: چنانچه تهیه‌کننده فیلم مدعی خسارت از برگزارکننده جشنواره بابت نسخه تحویلی فیلم باشد، می‌بایست موضوع را حداکثر ظرف دو هفته پس از دریافت فیلم به برگزارکننده اطلاع دهد و در صورت بروز هر گونه اختلاف به مراجع قضایی ذیصلاح مراجعه نماید.

ماده ۳۶: برگزارکننده جشنواره می‌تواند بخش کوتاهی از فیلم‌های مختلف را با هدف تبلیغات به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران امانت دهد. در این خصوص لازم است مجوز کتبی را از تهیه‌کننده و تعهدات لازم را از صدا و سیمای جمهوری اسلامی اخذ نماید.

ماده ۳۷: مسئولیت حفظ و نگهداری از فیلم‌ها در تمام مدتی که در اختیار جشنواره است، از جمله مدتی که به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران امانت داده می‌شود، بر عهده برگزارکننده و مجری جشنواره می‌باشد.

ماده ۳۸: فیلم‌ها باید برابر اطلاعات مندرج در فرم‌های درخواست حضور در جشنواره فقط در مدت برگزاری جشنواره و در شهری که جشنواره درآن برگزار می‌شود، نمایش داده شود. هرگونه نمایش اضافی به هر صورت و هر عنوان، می‌بایست با مجوز کتبی از سازمان سینمایی و تهیه کننده فیلم و یا از نماینده قانونی او یا از توزیع کننده مجاز فیلم صورت پذیرد. چنانچه با توافق طرفین نمایش بیش از سه بار باشد لازم است قراردادهای فی‌مابین برگزارکننده جشنواره و تهیه‌کننده فیلم تنظیم گردد و میزان و نحوه پرداخت درآمد حاصله به تهیه‌کننده فیلم مشخص گردد. MHM

ماده ۳۹: نسخه‌های فیلم ارائه شده به جشنواره حداکثر دو۲ هفته پس از پایان جشنواره، باید به تهیه‌کننده یا نماینده قانونی وی در قبال اخذ رسید تحویل شود.

*فصل چهارم – داوری:

ماده ۴۰: دبیر جشنواره باید موافقت کتبی کلیه داوران را برای داوری در جشنواره پیش از صدور حکم داوری از ایشان اخذ کند و پس از اخذ موافقت کتبی داوران، با تأیید شورای سیاست‌گذاری؛ احکام آنان را صادر ‌نماید.

ماده ۴۱: داوران موظفند هویت نامزدهای منتخب جشنواره را تا پایان کار داوری و اعلام نتیجه حفظ نمایند.

ماده ۴۲: رأی هیات داوری با اکثریت مطلق اعضاء تعیین می‌شود. این رای قطعی و تغییر ناپذیراست و هیچ‌کس مجاز به تغییر و تصرف در آن نخواهد بود.

*تبصره: پس از اتمام داوری نهایی، هیأت داوری موظف است گزارش کتبی خود را مشتمل بر مستندات داوری به مجری و دبیر جشنواره ارائه نماید.

ماده ۴۳: مشارکت مدیر عامل مؤسسه فرهنگی، هنری و سینمایی، مجری جشنواره، ‌دبیر، مشاور دبیر و دستیاران او، ‌داوران، اعضای هیأت مدیره، سهام‌داران یا اشخاصی که در زمره کارکنان آن شرکت یا مؤسسه مجری باشند و بستگان درجه اول و دوم داوران در جشنواره بلامانع است اما مجاز به دریافت جایزه عنوان آثار بر‌تر نخواهند بود.

ماده ۴۴: اعضاء هیئت داوری نباید به نحوی مرتبط با تولید یا بهره‌برداری تجاری از فیلم‌های بخش مسابقه باشند.

*فصل پنجم – متفرقه:

ماده ۴۵: کلیه تصمیمات اصلی و روند برگزاری جشنواره می‌بایست ثبت و مستندسازی تصویری و به سازمان سینمایی ارائه شود.

ماده ۴۶: کلیه مسئولیت‌های جشنواره از جمله مسئولیت ناشی از اجرای این آیین‌نامه، قوانین مرتبط، ‌ مندرجات فراخوان بر عهده برگزارکننده و مجری است، مقام ذیصلاح برگزارکننده جشنواره می‌تواند قسمتی از اختیارات خود را با مصوبه شورای سیاست‌گذاری، طی حکمی به مجری و دبیر جشنواره تفویض نماید.

*تبصره: مسؤلیت‌های مجری و دبیر جشنواره رافع مسئولیت برگزارکننده نخواهد بود.

ماده ۴۷: چنانچه اشخاص حقیقی و حقوقی مبادرت به برگزاری جشنواره بدون کسب مجوز از سازمان سینمایی نمایند، موضوع توسط سازمان سینمایی از سوی مراجع ذیصلاح قانونی پیگیری خواهد شد.

*تبصره: چنانچه ناظرکیفی جشنواره تخلف برگزارکننده، مجری یا دبیر جشنواره را از مفاد مندرج در این آیین‌نامه گزارش دهد و مراتب تخلف به تأئید سازمان سینمایی برسد، همزمان با برگزاری جشنواره مجوز مزبور لغو خواهد شد و ضمن برخورد قانونی با متخلفین برای دوره‌های بعد نیز مجوز ارائه نخواهد شد.

این آیین‌نامه در یک مقدمه، ۵ فصل، ۴۷ ماده و ۹ تبصره ذیل آن در تاریخ بیست و هشتم بهمن ماه سال هزار سیصد و نود و سه به تصویب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید و از این تاریخ لازم‌الاجراست.

کد خبر : ۳۰۳۴۱۴