خبرگزاری کار ایران

برگزیدگان جشنواره هنرهای تجسمی جوانان معرفی شدند/ مدیرکل سیمرغ گرفت

اختتامیه بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان با اهدای جوایز برگزیدگان و قدردانی از مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، عصر پنجشنبه 19 شهریورماه در نیشابور برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در مر اسم اختتامیه جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با حضور مسئولان استان خراسان رضوی و شهرستان نیشابور از مجید ملانوروزی؛ مدیرکل هنرهای تجسمی و رییس موزه هنرهای معاصر تهران که اهل نیشابور است به پاس خدمات به فرهنگ و هنر با نشاندن سیمرغ فیروزه‌ای بر سینه‌اش قدردانی شد.

مجید ملانوروزی؛ مدیرکل هنرهای تجسمی در اختتامیه این جشنواره گفت: هنرمندان جوان که از شهر‌ها و نقاط گوناگون کشور به جشنواره هنرهای تجسمی می‌آیند و این جوانان می‌توانند در هنر به اقلیم هر شهر توجه کنند. کشور ما گستردگی اقلیمی دارد و جریان فرهنگی، هنری آن شهر هویت آن منطقه را شکل می‌دهد و زیبایی‌شناسی خاص در هر نقطه‌ای از این سرزمین وجود دارد.

ملانوروزی در ادامه گفت: امروز هویت‌ها در دهکده جهانی رنگ باخته و ضرورت دارد که با زبان و خوانش جهانی از داشته‌های بومی سخن بگوییم. جوانان خوانش جهانی داشته باشند اما بومی بودن خود را از دست ندهند. جشنواره هنرهای تجسمی در هر شهری که برگزار می‌شود می‌تواند هویت بومی آن شهر مورد توجه قرار گیرد و زبان، شکل‌ها، رسوم و آداب و معماری و فرهنگی قومی و بومی در آثار جوانان دیده شود. این ظرفیت با توجه به اینکه هنرمندان جوان از همه نقاط کشور حضور دارند این امکان را برای پرداختن به تنوع فرهنگی بومی را دارد.

مدیرکل هنرهای تجسمی جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان را فرصت مناسبی برای آینده پژوهی خواند و گفت: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان برای موضوع آینده پژوهی فرصتی است که آینده هنرهای تجسمی بررسی شود و این جشنواره برای پژوهشگران هنر و جامعه‌شناسی هنر می‌تواند موثر باشد تا آینده هنر را با توجه به وضعیت هنر جوانان در این جشنواره تحلیل و بررسی کنند.

ملانوروزی با تاکید بر ضرورت راه اندازی موزه کمال الملک در نیشابور گفت: حداقل حق نیشابور با جایگاه فرهنگی و هنری است که موزه کمال الملک در کنار آرامگاه این هنرمند در نیشابور فراهم و راه اندازی شود تا فرهنگ تجسمی شهر در کنار آثار آن دیده شود. قرار است با همکاری و فعالیت جدی مسئولان در یک سال آینده پنج موزه در نیشابور افتتاح شود. این رویکرد فرهنگی در شهر با توجه به اتفاقات خوبی که در کشور در ماههای اخیر می‌بینیم و توریست‌های زیادی به کشور می‌آیند، می‌تواند ذهنیت‌ها درباره نیشابور به عنوان مهد فرهنگ و هنر و ادب عینیت ببخشد.

مدیرکل هنرهای تجسمی با اشاره به پیشینه هزار ساله تجسمی در نیشابور گفت: شهرستانی که پیشینه هزار ساله تجسمی در سفالینه‌ها، آبگینه‌ها، گچبری‌ها و... دارد اما شما نمی‌تواند این آثار را ببینید چون موزه‌ای وجود ندارد که این آثار گرانب‌ها را در خود نگه دارد. امیدواریم با همت مسئولان حضور موزه‌ها را شاهد باشیم که این پیشینه را که مایه مباهات و فخر است عینیت ببخشد.

ملانوروزی در پایان با قدردانی از هنرمندان و جوانان از نهادهای استان خراسان رضوی و شهرستان نیشابور برای مشارکت در بیست و دومین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان تشکر کرد و بابت کاستی‌های احتمالی در جشنواره عذرخواهی کرد.

رضوان صادق‌زاده؛ دبیر بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان نیز در سخن کوتاهی گفت: به خاطر تمام کاستی‌های جشنواره که به دبیری و مدیریت من برمی گردد از هنرمندان و جوانان شرکت کننده در جشنواره عذرخواهی می‌کنم.

سید سعید سرابی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم با قدردانی از مدیرکل هنرهای تجسمی برای پذیرش نیشابور برای میزبانی بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان گفت: امیدواریم دفتر هنرهای تجسمی با نگاهی ویژه به خاطر جایگاه والای نیشابور به این شهر بپردازند و نیشابور پایگاهی برای مجموعه فعالیت‌های تجسمی شود و این شهر در مراکز جدی در عرصه هنری کشور جایگاه پیدا کند و رخدادهای ملی و بین المللی را در نیشابور شاهد باشیم.

سرابی در ادامه گفت: در صورتی که کاستی‌هایی در این جشنواره وجود داشته است از هنرمندان و حاضران معذرت خواهی می‌کنیم.

شیبانی؛ معاون فرماندار نیشابور نیز در این مراسم گفت: برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان افتخار دیگری به افتخارات نیشابور افزود و امیدواریم اهل هنر و نهادهای هنری حمایت خود را از نیشابور دریغ نکنند. نیشابور در فرهنگ و هنر رویکرد پویایی داشته و از نظرات هنرمندان بهره می‌گیرد.

در این مراسم با حضور صداقت جباری و حسین غلامی از هنرمندان خوشنویس و عباس کرخی؛ رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور از ابوالقاسم دانشجو؛ خوشنویس پیشکسوت و بنیانگذار انجمن خوشنویسان نیشابور تجلیل شد.

در ادامه مراسم بهرام کلهرنیا؛ از داوران جشنواره بیانیه هیات داوران را خواند و با معرفی برگزیدگان بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان جوایز آنان با حضور داوران اهدا شد.

در رشته نگارگری پرنیا مدرسی، محسن صفری، مائده زارعی، محمدرضا پارسا و علی فتاحی و در رشته پوس‌تر مهدی مجیدی، محمود آراسته نسب و مجید الهی برگزیده شدند و مرتضی هرآئینی، غزل دزدار، فرزاد سعیدی، مسعود اردلان و علی یاراحمدی در رشته پوس‌تر تقدیر شدند.

 در رشته طراحی هما حسینیان، علیرضا پرهیزگار و قادر منصوری برگزیده و علیرضا وحدانی، جواد بهرامی و هانیه میرزائی تقدیر شدند. اعظم ترشیزی و فاطمه جعفری در بخش موضوعی کاریکاتور و سعید جوانمرد و عارف نیازی در بخش کاریکاتور چهره برگزیده شدند و نیلوفر کبودین، سحر فتاح و زهرا مقدم در بخش موضوعی و امیر نوری در بخش چهره تقدیر شدند.

هادی آقایی، علیرضا اباصلت، صادق شیخ محمود، فرنود محمدی و سید علیرضا مطلبی برگزیده رشته خوشنویسی جشنواره شدند و در رشته حجم حامد نورایی، مجید فره‌مند و فاطمه محمدی برگزیده و سعید محمودی، مریم شهاب سامانی و حسین سیدی تقدیر شدند. در رشته تصویرسازی پروین حیدری‌زاده، شادی ودایی، یاسمن جنیدی جعفری و علی اصغر باقرزاده ماتک برگزیده شدند و از غزل مزینانی، ریحانه صحرانورد، ملیکا علی‌پور، مرضیه سعید صغیر، زینب آزمون و کامران خلیلی تقدیر شد.

نرگس بنی آقا، مریم صابر، آرمین عالمیان، شیما قاسمی، مریم سلیمانی و میلاد آیتی برگزیده رشته نقاشی شدند و در رشته عکس سینا شیری، محمد نظری و محمد گنجه برگزیده و آیدا رسولی، الناز قندفروش و فرناز دمنابی تقدیر شدند.

کد خبر : ۳۰۴۲۰۶