خبرگزاری کار ایران

انتشار آثاری از شیون فومنی در هفدهمین سال درگذشت شاعر

asdasd
کد خبر : ۳۰۴۷۶۹

کتاب « از تو برای تو» حاوی 54 غزل، 16 رباعی، 12 دوبیتی و 2 مثنوی از سروده‌های اواخر دهه‌ی شصت و اوایل دهه‌ی هفتاد شاعر است.

به گزارش ایلنا، « از تو برای تو» و « رودخانه در بهار» دو کتاب شعر فارسی اثر شاعر معاصر زنده‌یاد «شیون فومنی» به تازگی همزمان با هفدهمین سال حیات آسمانی شاعر به کوشش «حامد فومنی» از سوی نشر ثالث منتشر شد.

حامد فومنی گفت: کتاب « از تو برای تو» اثر  «شیونِ غزل امروز» در سه سطح زبانی، ادبی و اندیشه نشان دهنده‌ی پیوند خجسته « نوآوری» و « سنت» است که در این پیوند خجسته ، تلفیق زبان جدید با دغدغه‌ها و تجربه‌های نو ، نوآوری در بیان مضامین ، تعابیر ، تصویرسازی و ترکیب سازی تازه ، به همراه رنگ و صبغه‌ی اقلیمی و بومی شمال ، شیون فومنی را به عنوان شاعر « غزل نو سرا» و نوآور در غزل معرفی می کند. کتاب « از تو برای تو» در 179 صفحه همراه با سالشمار زندگی «شیون فومنی» منتشر شده است.

او در ادامه درباره‌ی کتاب دیگر « شیون فومنی» با عنوان « رودخانه در بهار» بیان کرد: « رودخانه در بهار» رودی از شعرهای سپید و کوتاه و اوایل دهه‌ی هفتاد شاعری است که با سوز جهانی در روستای آدمی، همواره عاشق لحظه‌های نیامده است و زیباترین و ماندگارترین شعرش را شعرهای نسروده شده‌اش می‌داند. « رودخانه در بهار» نیز در 195 صفحه و 129 شعر همراه با سالشمار زندگی شیون فومنی و نیز مقدمه‌ای از شاعر با عنوان « حسب حالی ننوشتیم و شد ایامی چند» حاوی دیدگاه‌های ادبی شیون فومنی درباره شعر و ادبیات است.

« شیون فومنی » از مفاخر و مشاهیر و از معدود شاعران محبوب سواحل صبوری خزر است که به گواهی آثارش به عنوان شاعر موفق دوزبانه‌ی مردمی در ادبیات معاصر رخ نموده است.

او در شعر گیلکی با نوارهای کاست صوتی « گیله اوخان» (پژواک گیلان) در سینه‌های مردم عاشق زاده شد و امروز شعرش در اقصا نقاط کشور و جهان، رهسپار خانه‌های مردمی است که ستایشگر زبان، فرهنگ و ادب سرزمینشان هستند و از دیگر سوی در شعر فارسی ، شاعری است که از دهه‌ی چهل تا روزگار حیات زمینی‌اش – اواخر دهه‌ی هفتاد – لحظه‌های ناب شعری اش را در قالب‌های متنوع ادب فارسی از غزل تا نیمایی ، آزاد و... به یادگار نهاده است.

شیون فومنی در 3 دی ماه 1325 در فومن زاده شد و در 23 شهریور 1377 جامعه‌ی شعر و ادبیات معاصر را به سوگ نشاند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز