خبرگزاری کار ایران

نمایش خانگی؛ حوزه‌ای در حال سقوط

به گفته دبیر سومین جشنواره فیلم‌های ویدئویی؛ سختگیری بیشتر در کیفیت آثار نمایش خانگی و عدم مجوز به آثار بی‌کیفیت مهم‌ترین خواسته از معاونت سینمایی و شورای صدور پروانه ساخت و نمایش فیلم‌های ویدئویی است تا حوزه شبکه نمایش خانگی از سقوط نجات پیدا کند.

حسین مسافر آستانه (دبیر سومین جشنوراره فیلم‌های ویدئویی یاس) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تاثیر این جشنواره روی آثار ویدئویی می‌گوید: به گواه داوران و کارشناسان و افرادی که در حوزه نمایش خانگی فعالیت دارند؛ بعد از برگزاری جشنواره یاس تغییر قابل ملاحظه‌ای در کیفیت این آثار به وجود آمده است.

وی با بیان این مطلب که قبل از برگزاری این جشنواره؛ فیلم‌های ویدئویی مورد ارزیابی قرار نمی‌گرفتند و در حاشیه جشنواره فجر قرار می‌گرفتند؛ ادامه می‌دهد: فیلمسازان با کمترین کیفیت، حداقل‌ترین هزینه  و در کم‌ترین زمان فیلم می‌ساختند و فروش خوبی نیز داشتند. پس از مدتی مردم به این فیلم‌های بی‌کیفیت و نامطلوب واکنش نشان دادند.

مسافر آستانه با اشاره به این مطلب که نبود جشنواره و عدم ارزیابی و داوری موجب رشد فیلم‌های بی‌کیفیت می‌شود؛ می‌گوید: پس از این جشنواره دست‌اندرکاران سعی کردند با دقت بیشتر اقدام به ساخت فیلم کنند. از نظر کمیت تعداد فیلم‌ها کمتر شد اما از لحاظ کیفیت ارتقای مشهودی داشتند. آثاری را سراغ داریم که در یک هفته تا ده روز تولید شده‌اند؛ در چند سال اخیر و پس از برگزاری جشنواره به‌طور تقریبی تولید این فیلم‌ها 50 درصد کاهش پیدا کردند و بیش از 50 درصد ارتقای کیفیت داشته‌اند.

وی ادامه می‌دهد: مضاف بر برگزاری جشنواره در چند سال اخیر مردم نسبت به این فیلم‌ها واکنش منفی نشان دادند و اعتمادشان از بین رفت. فیلمسازان که در آن مقطع سود کلانی را برده بودند و در شرایط جدید موقعیت خود را در خطر می‌دیدند باید خود را با این شرایط وفق می‌دادند و آثاری باب میل مردم تولید می‌کردند.

دبیر سومین جشنوراره یاس با بیان این مطلب که فیلمسازان هر نوع فیلمی که می‌سازند ازنظر کارشناسی بررسی می‌شود و این آثار در پرونده کاری آنها ثبت می‌شود؛ می‌گوید: این مورد ارزیابی قرار گرفتن انگیزه را برای تولید آثار باکیفیت میان فیلمسازان بالا برد و به تبع آن از تعداد فیلم‌های بی‌ارزش کاسته شد.

وی سخت‌گیری بیشتر شورای صدور پروانه ساخت روی فیلمسازان را از دیگر دلایل کاهش فیلم‌های بی‌کیفیت ویدئویی در سال‌های اخیر عنوان می‌کند و در ادامه می‌گوید: زمانی که نظر داوران را به کار می‌گیریم پارامترهایی برای بهتر شدن کیفیت این فیلم‌ها لحاظ می‌شود و چنین پارامترهایی قبل از برگزاری این جشنواره وجود نداشتند.

مسافر آستانه تصریح می‌کند:  قرار نیست با جشنواره شاهد تغییرات شعارگونه باشیم که در عمل تحقق پیدا نکند. تغییراتی که در هر دوره شاهد هستیم تغییرات حداقلی هستند که یک جریان را از نابسامانی نجات داده و راه اصلاح را در پیش ‌گرفته است.

مدیر عامل موسسه های رسانه‌های تصویری با اشاره به این مطلب که در علوم انسانی به ویژه فعالیت‌های هنری تغییرات ناگهانی اتفاق نمی‌افتد می‌گوید: در نظر داریم در طول برگزاری جشنواره‌های متعدد؛ استراتژی‌هایی را به کار گیریم که عملیاتی شدن این استراتژی‌ها به یک دوره پنج ساله نیاز دارد. در این مدت تغییرات مورد بررسی قرار می‌گیرند و این جریان آرام آرام  تغییرات اساسی و هدفمندی را انجام خواهد داد.

مسافرآستانه؛ اصلاح آثاری که پیش از این به شکل نامطلوب به وفور ارائه می‌شدند ، ایجاد انگیزه بیشتر برای فیلمسازانی که می‌دانستند پیش از این موردقضاوت و داوری قرار نمی‌گیرند، شناخت استعدادهای جوان که آینده فیلم‌های ویدئویی و سینمایی هستند، بازگشت اعتماد از دست رفته مخاطبان به نمایش خانگی برای ارائه آثار باکیفیت و توجه به جزئیاتی از قبیل مواد تبلیغی که برای جا انداختن آثار ویدیویی حائز اهمیت‌اند را از جمله اهداف تعریف شده برای جشنواره فیلم‌های ویدئویی یاس عنوان می‌کند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تا کنون جلسه‌ای حضوری با اعضای شورای صدور پروانه ساخت و نمایش فیلم‌های ویدئویی داشته‌اید؟ می‌گوید: با اعضا خیر؛ اما جلسات متعددی را با معاونت سازمان سینمایی که متولی شوراها هستند داشتیم و مهم‌ترین خواسته ما این است که دقت و سختگیری بیشتر در کیفیت آثار نمایش خانگی داشته باشند و آثار بی‌کیفیت مجوز نگیرند تا حوزه شبکه نمایش خانگی از سقوط نجات پیدا کند.

کد خبر : ۳۰۵۸۷۲