خبرگزاری کار ایران

در نشست مشترک با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح شد:

تماشاخانه‌های خصوصی صنف تشکیل می‌دهند

نخستین نشست هم‌اندیشی مدیران تماشاخانه‌های خصوصی به منظور تشکیل صنف، با حضور مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیران کل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیران تماشاخانه‌های خصوصی در تالار مشاهیر تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی، در نشست مشترک با مدیران کل وزارت کار و مدیران تماشاخانه‌های خصوصی بر تکمیل طرح تثبیت و هویت‌بخشی به تماشاخانه‌های خصوصی تأکید کرد. شفیعی با اشاره به اهمیت زمانی تحقق این طرح، تشکیل صنف تماشاخانه‌ها را موجب تعریف افق رویکردی وحفظ این پدیده از آسیب‌های محتمل دانست و امکان ایجاد تعامل با دولت را از نتایج تشکیل این صنف برشمرد.

شفیعی با ارج‌گذاری به حضور و همکاری مدیران وزارت تعاون و کار، در تبیین فرآیند تشکیل صنف تماشاخانه‌های خصوصیبه اساسنامهٔ پیشنهادی نمایندگان تماشاخانه‌ها که بر مبنای قوانین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنظیم و تدوین شده، اشاره کرد و حضور نمایندگان وزارت کار در این نشست را در راستای توجیه مدیران تماشاخانه‌ها، تسریع در روال اتفاق و بهره‌مندی از رویکردهای حمایتی دانست.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به ضرورت مطالعه در پیشینهٔ تجربیاتی مشابه همچون خانهٔ تئا‌تر، به گستردگی حوزهٔ فعالیت صنف و قابلیت‌های اجرایی آن اشاره کرد. او با تأکید بر علاقه‌مندی خود بهتعریف نظام تماشاخانه‌های خصوصی و امیدواری برای تحقق امید‌ها و آرزوهای هنرمندان این حوزه، برگزاری نشست و تدوین فرآیند تماشاخانه‌های خصوصی را به معنای دخالت دولت ندانست و تأکید کرد که دولت رقیب بخش خصوصی نیست. اوبهبود آیندهٔ جامعه‌ و اوضاع هنر را منوط به تقویت سازمان-های غیردولتی و بخش خصوصی دانست.

شفیعی تئا‌تر و کارکرد اجتماعی آن را ضرورت امروز جامعه خواند و با اشاره به تأثیر اصناف تئاتری در تعریف این ضرورت، خواستار تلاش بیشتر هنرمندان و مدیران بخش خصوصی در جلب نظر مسئولان و متولیان دولتی و انتقال این ضرورت به آنانشد.

مدیرکل هنرهای نمایشی از صدور پروانهٔ فعالیت سالن‌های نمایشی از مهرماه خبر داد و تقویت گروه-های نمایشی، ارتقای سطح کیفی سالن‌ها و چاره‌اندیشی در حوزهٔ تبلیغ تئا‌تر و جلب مخاطبان به تماشای اجراهای گروه‌های نمایشی را از اولویت‌های فعالیت تماشاخانه‌های خصوصی برشمرد.

در این نشست دلاور نظری، مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی و رفیع‌زاده، رییس اداره ترویج تشکل‌های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مقبولیت این اتفاق که علاوه بر اعتلای وضعیت هنر در ایجاد اشتغال نیز نقشی مهم دارد، آمادگی خود را جهت برقراری ساز و کار قانونی و حمایت از این رویه اعلام کردند.

در پایان این نشست دبیر سازمان رسیدگی به امور موسسات هنری تک منظوره، توضیحاتی ارائه کرد و مدیران تماشاخانه‌های خصوصی، ضمن طرح پرسش‌هایی از مسوولان حاضر، اظهاری امیدواری کردند که با تشکیل این صنف، علاوه بر خدمت به جامعهٔ تئا‌تر، مبحث اقتصاد تئا‌تر را محقق کنند.

کد خبر : ۳۰۶۳۲۳