خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از یک نیاز ضروری مدیریتی؛

«شورای مشورتی مدیران تئاتر پایتخت» تشکیل می‌شود؟

هم‌گرایی مدیران تئاتر پایتخت برای سامان بخشیدن به امور اساسی این عرصه نیازی ضروری‌ست که طرح آن با استقبال مدیران از جمله مدیرکل هنرهای نمایشی مواجه شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر عبدالحسینی(معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) در نشستی با حضور خبرنگاران بر ضرورت تشکیل شورای راهبردی مدیریت یکپارچه تئاتر پایتخت در شهرداری تهران تاکید کرد. گرچه مدیران حوزه هنرهای نمایشی در وزارت ارشاد، شهرداری تهران،‌ حوزه هنری و دیگر نهادها هر از گاهی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، اما با توجه به ضرورت‌های امروز، چرا چنین پیشنهادی علاوه بر مدیران تئاتر شهرداری به کل مدیران پایتخت تعمیم نیابد؟ بر همین اساس خبرگزاری کار ایران پیشنهاد تشکیل «شورای مشورتی مدیران تئاتر پایتخت» را با تعدادی از مسئولان در میان گذاشت و نظر آنها را جویا شد؛ به امید اینکه تشکیل چنین شورایی در روزگار آشفته هنرهای نمایشی، اندکی از دغدغه‌های هنرمندان و مدیران بکاهد.

ایرج راد: ایجاد هماهنگی میان مدیران تئاتری پایتخت غیرممکن نیست

مدیرعامل خانه تئاتر که استقبال او از چنین طرحی قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسید؛ در همین رابطه اظهار کرد: برگزاری نشست‌‌ با مدیرانی که در حوزه هنرهای نمایشی مسئولیت دارند بسیار مهم است و قطعا بدون نتیجه نخواهد بود. این مدیران می‌توانند به همراه یکدیگر به بررسی مشکلات بپردازند و راه‌‌حل‌هایی پیشنهاد دهند که کاستی‌های این حوزه برطرف شود. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که هریک از مدیران مسئولیت‌های سازمانی مشخص دارند که باید برای اجرایی شدن آن برنامه‌ریزی کنند ولی ایجاد یک هارمونی در مدیریت تئاتر پایتخت میان مدیران غیرممکن نیست.

ایرج راد ادامه داد: خانه تئاتر در این مسیر و هر برنامه‌ای که برای خانواده هنرهای نمایشی خیر باشد با دیگر مسئولان همراهی می‌کند. اصولا بحث گسترش هنر نمایش یکی از بندهای موجود در اساس‌نامه ما قلمداد شده و بر این مبنا هرکجا به کمک و همراهی نیاز باشد کوتاهی نمی‌کنیم.

راد با ارائه پیشنهادی افزود: باید برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشیم و بتوانیم زمینه‌های گسترش تئاتر را فراهم کنیم. دعوت از مسئولان و کارشناسان و استفاده از نظر این عزیزان قطعا کمک بسیار مهمی تلقی می‌شود اما فراموش نکنیم که در صورت تشکیل چنین جلسه‌ای – با مشارکت تمام مدیران تئاتری پایتخت – باید برنامه مدون برای هدایت تئاتر پایتخت طراحی و بر اجرایی شدن دقیق آن نظارت شود.

رحمت امینی: تشکیل شورای مشورتی؛ گام نخست

رحمت امینی، ایده تشکیل چنین کارگروهی را اتفاقی جدید‌ ندانست و گفت: اساسا ایده تشکیل چنین گروهی در گذشته بارها مطرح شده و ابتدا درباره "تئاتر انقلاب و دفاع مقدس" جمعی از مسئولان کنار یکدیگر نشستند و به تبادل نظر پرداختند. ما در گام آغازین می‌توانیم یک شورای مشورتی تشکیل بدهیم.

او افزود: همواره تاکیده کرده‌ام که هنرهای نمایشی در پایتخت ارتباط تنگاتنگی با مسائل شهری و حوزه فعالیت شهرداری تهران دارد و شهرداری تهران یکی از مهمترین نهادهایی محسوب می‌شود که می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی یاری‌رسان باشد.

امینی خاطرنشان کرد: بیشتر تاثیرگذاری شهرداری در زمینه سخت‌افزاری‌ست و می‌تواند مشکلات هنرمندان و گروه‌های نمایشی را در حوزه تبلیغات نیز برطرف کند. اگر جلسه مشترکی با حضور مدیران برگزار شود به هماهنگی‌های خوبی خواهیم رسید و به عنوان نمونه شرایط برای دست‌یافتن به سازوکارهای اقتصادی مورد نیاز برای هنر نمایش نیز دور از ذهن نیست.

این مدیر ادامه داد: اینکه مدیران از نظر سازمانی وظایفی برعهده دارند که باید پیگیری شود نیز قابل گفتگو خواهد بود و اصولا مشکل‌ساز نمی‌شود، اما برگزاری یک جلسه مشورتی با حضور تمام مدیران ضروری به نظر می‌رسد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با ارائه یک پیشنهاد گفت: بهتر است از مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز برای شرکت در چنین جلسه‌‌ای دعوت شود. این مرکز ظرفیت‌های بسیار مناسبی دارد که می‌توان از آنها برای پیش‌برد اهداف هنرهای نمایشی در پایتخت بهره‌ بگیریم و از سوی دیگر شاید کمک کند این مرکز به دوران طلایی خود بازگردد.

شهرام کرمی: اداره کل هنرهای نمایشی پیشگام شود

شهرام کرمی نیز با اشاره به گذشته بیان کرد: تشکیل چنین گروهی یک ضرورت و نیاز جدی این روزهای تئاتر محسوب می‌شود و قطعا تاثیر مثبت خواهد داشت. ما به دستور شهردار تهران شورایی به همین منظور تشکیل خواهیم داد تا از پراکنده‌کاری در حوزه مدیریت تئاتر شهرداری تهران جلوگیری شود. به این ترتیب مدیریت تئاتر سالن‌های زیر نظر شهرداری یکپارچه می‌شود.

او افزود: مرکز هنرهای نمایشی می‌تواند در ارتباط با پیشنهاد شما پیش‌‌گام باشد و ترتیبی اتخاذ کند که مدیران تئاتر پایتخت دور یکدیگر جمع شوند به تبادل نظر بپردازند. این ستاد می‌تواند مانند ستاد مشترک ارتش یا بانک مرکزی عمل کند که تمام بانک‌ها و ارگان‌ها ضمن حفظ استقلال خود در مواردی با اشتراک نظر عمل کنند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پیشنهاد داد: تدوین یک «سند جامع تئاتر» برای تهران اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به این سو گام برداریم. به خاطر دارم که زمانی قرار بود چنین شورایی به همت مرکز هنرهای نمایشی تشکیل شود اما به سرانجام نرسید. حال بنابر ضرورت‌های امروز اگر چنین اتفاقی رخ دهد نتایج بسیار مثبتی خواهد داشت.

 اعلام حمایت مدیرکل هنرهای نمایشی

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره طرح این پیشنهاد برای مدیریت یکپارچه تئاتر در پایتخت، اظهار کرد: تشکیل چنین کارگروهی مثبت است و ما در گذشته نیز همواره با یکدیگر ارتباط داشتیم که همچنان ادامه دارد. اما برگزاری جلسه‌ با حضور مدیران و دست‌اندرکاران درصورتی‌‌که انسجام داشته باشد بسیار عالی خواهد بود.

او ادامه داد: ما جلسه‌های بسیار خوبی در این رابطه برگزار کرده‌ایم و دوستان قول همکاری داده‌اند. چون گروهی از دوستان خوب ما و هنرمندان تئاتر در سازمان فرهنگی هنری مشغول هستند که با یکدیگر ارتباط سازنده داریم.

شفیعی تصریح کرد: ابتدا باید بپذیریم تئاتر ظرفیت بسیار بزرگی دارد. و باید بپذیریم فرهنگ غایت توسعه است و اگر اهداف همه ما یکی شود در این مسیر بهتر گام برمی‌داریم.

مدیرکل هنرهای نمایشی اظهار کرد: در ارتباط با مدیریت یکپارچه پایتخت ما همواره از این رویکرد استقبال می‌کنیم و آمادگی هرگونه همکاری در این زمینه وجود دارد.

به این ترتیب تشکیل «شورای مشورتی مدیران تئاتر پایتخت» دور از ذهن نیست، تنها باید به انتظار نشست تا مسئولان در میان مشغله کاری شش ماه دوم سال زمانی برای برگزاری این جلسه و انتشار گزارش آن پیدا کنند.

کد خبر : ۳۰۶۸۸۰