خبرگزاری کار ایران

امیر مسعود شهرام‌نیا خبر داد:

حضور 17 ناشر دولتی و خصوصی در فرانکفورت

مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی از حضور 17 ناشر دولتی و خصوصی در غرفه‌ای به‌نام نشر خود در نمایشگاه کتاب فرانکفورت خبرداد.

امیرمسعود شهرام‌نیا (رئیس موسسه‌ی نمایشگاه‌های فرهنگی ایران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ ضمن تاکید بر اینکه امسال تقریبا بخش عمده‌ی فعالیت‌های ایران غرفه‌ی ایران به تشکل‌های نشر واگذار شده است، گفت: امسال تقریبا بخش عمده‌ی فعالیت‌های ایران غرفه‌ی ایران به تشکل‌های نشر واگذار شده اما مطابق با سال‌های گذشته مجموع شرکت‌کنندگانی که از سوی جمهوری اسلامی ایران در شصت‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت حضور دارند به صورت مجتمع و در یک غرفه‌ی واحد مستقر می‌شوند.

رئیس موسسه‌ی نمایشگاه‌های فرهنگی ایران درباره‌ی شرایط فیزیکی غرفه‌ی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت نیز بیان کرد: در بخش بزرگسال غرفه‌ای به مساحت 200مترمربع و در بخش کودک و نوجوان 40 متر مربع در اختیار صنعت نشر جمهوری اسلامی ایران گذاشته شده است. کار اصلی غرفه‌ها اعم از انتخاب و ارائه کتاب‌ها، برگزاری نشست‌ها و جلسات مذاکرات تیم‌ ایرانی که به تشکل‌های مختلف نشر سپرده شده است هم در همین غرفه‌ها اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: طبعا مخاطبان تشکل‌های مختلف نشر متنوع هستند. به همین دلیل مثلا انجمن ناشران فرهنگی کودک و نوجوان بخش نشست‌ها، تهیه‌ی بروشور و کاتالوگ‌های حوزه‌ی خود را برعهده دارد و بخش بزرگسال نیز توسط اتحادیه ناشران (کتاب‌های عمومی)، مجمع ناشران انقلاب اسلامی (کتاب‌های حوزه‌ی انقلاب و دینی) و انجمن ناشران دفاع مقدس (کتاب‌های حوزه‌ی دفاع مقدس) اداره می‌شود. علاوه بر این‌ها انجمن فرهنگی زنان ناشر و انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی نیز برنامه‌ها و اهداف خود را در حوزه‌‌های تخصصی خود به پیش خواهند برد.

شهرام‌نیا سپس با اشاره به برنامه‌های هر تشکل و انجمن تصریح کرد: هر تشکل و انجمن نشری که در این دوره‌ از نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت حضور دارد ده‌ها قرار ملاقات با همتایان حوزه‌ی خود در سطح جهانی تدارک دیده و فضایی معین از غرفه نیز برای برپایی دیدارها و مذاکرات در نظر گرفته شده است. چندین و چند برنامه‌ی رونمایی کتاب، دیدار با روسای نمایشگاه‌‌‌های بین‌المللی مهم دنیا مثل رئیس نمایشگاه پاریس، بولونیا، پکن، مسکو و دوحه‌ی قطر نیز در دستور کار تیم ایرانی حاضر در فرانکفورت قرار دارد. البته دیدار و مذاکره با رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت (یورگن بوس) هم جزو برنامه‌های ما هست اما هنوز قطعی نشده است.

رئیس موسسه‌ی نمایشگاه‌های فرهنگی ایران  اضافه کرد: علاوه بر تشکل‌ها و انجمن‌های مختلف نشر، 17-16 ناشر خصوصی و دولتی هم که برای شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام آمادگی کرده بودند در غرفه‌هایی با نام نشر خودشان حضور دارند. هزینه‌ی این غرفه‌ها در زمان مشخص به ناشران اعلام شد و سعی کردیم با درنظر گرفتن شرایط عادلانه زمینه‌ی حضور برای هر دو طیف دولتی و مستقل را فراهم کنیم که تقریبا هم تعداد ناشران دولتی  مستقل حاضر در فرانکفورت با هم برابر است. همچنین در کاروان جمهوری اسلامی ایران آقایان جواد‌ یگانه در بخش بزرگسال و مصطفی رحماندوست در بخش کودک و نوجوان به عنوان  دو نویسنده حضور دارند و  از طرف وزارت ارشاد هم علی فریدونی (مدیر کل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی) هیئت ایرانی را همراهی می‌کند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه فرانکفورت حضور نمی‌یابد و هنوز صحبتی از همراهی معاونت فرهنگی ارشاد (سیدعباس صالحی) نیز به میان نیامده است.

او درباره‌ی برنامه‌های احتمالی ایران برای مهاجرینی که در دو روز پایانی نمایشگاه به صورت رایگان به بازدید از آن دعوت شده‌اند نیز بیان کرد: این یک اقدام انسان‌دوستانه از سوی آقای یورگن بوس (رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت) بود که به دلیل حجم بالای پناهجویانی که به آلمان وارد شده‌اند قابل تقدیر است. از میان این پناهجویان حدود 80دصد سوری و عراقی هستند و اتباع همزبان ما کمتر دیده می‌شوند. البته به نظر هم نمی‌رسد شرایط به گونه‌ای پیش برود که پناهجویان استقبال چندانی از این نمایشگاه داشته باشند. با این حال غرفه‌ی ایران هم علی رغم اینکه برنامه‌ی خاصی در این زمینه ندارد اما در صورت مراجعه‌ی پناهجویان پذیرایی و راهنمایی از آن‌ها به عمل خواهد آمد و چنانچه فعالیتی هم بتوان برایشان انجام داد مضایغه نمی‌کنیم.

شهرام‌نیا در پایان گفت: 18 مهرماه نیز نشست خبری شسصت‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت برگزار می‌شود و دو روز قبل از آن‌هم نشست مسافران فرانکفورت را برای جمع‌بندی‌های نهایی خواهیم داشت.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب جهان، از 22 تا 26 مهرماه  (۱۴ تا ۱۸ اکتبر) برگزار می‌شود و هفت هزار ناشر  از سراسر جهان آثارشان را در این نمایشگاه عرضه می‌ کنند.

کد خبر : ۳۰۷۰۰۶