خبرگزاری کار ایران

350 عنوان کتاب کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت عرضه می‌شود

عضو انجمن ناشران کودک و نوجوان از حضور 350 عنوان کتاب کودک و نوجوان در شصت‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت خبر داد.

برزو سریزدی (نماینده‌ی انجمن ناشران کودک و نوجوان در امور نمایشگاه فرانکفورت) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره‌ به در نظر گرفتن بخش مجرا از غرفه‌ی ایران برای کتاب‌های کودک و نوجوان، گفت: بخشی از فعالیت‌های انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان طبیعتا به اداره‌ی غرفه‌ی 40 متری اختصاص داده شده به کتاب‌های کودک و نوجوان خواهد بود. فراخوان شرکت در شصت‌‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت هم از چند ماه پیش منتشر شد و حدودا 1000 کتاب از سوی ناشران کودک و نوجوان مختلف برای شرکت در این دوره از نمایشگاه فرانکفورت پیشنهاد داده شد. بعد از بررسی این کتاب‌ها و کتاب‌هایی که مد نظر خود انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان بود، 350 عنوان کتاب از 30 ناشر (هم خصوصی و هم دولتی) برای ارائه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت انتخاب شدند.

وی ادامه داد: درست است که تعداد خیلی بالایی نیست اما اولا ما نهایتا 40 متر غرفه برای کتاب‌های کودک و نوجوان در اختیار داریم و درثانی کتاب‌های تالیفی نشر کودک و نوجوان ایران به نظر نمی‌رسید بیش از بضاعت عرضه در یک نمایشگاهی به حد و اندازه‌های نمایشگاه فرانکفورت را نداشت. از این کتاب‌های خلاصه‌ای به زبان انگلیسی آماده شده تا در کنار کاتالوگ‌های مربوطه و سی‌دی‌های دیجیتالی که تهیه‌ دیده‌ایم به مراجعان و علاقه‌مندان ارائه شود.

نماینده‌ی انجمن ناشران کودک و نوجوان در امور نمایشگاه فرانکفورت همچنین با اشاره به قرار ملاقات‌ها و مذاکرات احتمالی این انجمن با دیگر ناشران جهانی در نمایشگاه فرانکفورت بیان کرد: از دیگر برنامه‌های انجمن هماهنگ کردن چندین و چند قرار ملاقات با ناشرانی از کشورهای مختلف است. به نظر ما تعداد و کمیت نشست‌ها نباید مهم‌تر از کیفیت و بازدهی این نشست‌ها باشد. معمولا پیش می‌آید که آماری اعلام می‌کنند و می‌کنیم که مثلا بین 50 تا 60 قرار ملاقات صورت گرفته و یا حتی این عدد را به 100 قرار ملاقات هم می‌رسانند اما پیگیری‌های اصولی بعد از آن انجام نمی‌شود.

سریزدی اضافه کرد: اساسا این قرار ملاقات‌ها باید تحت پوشش آزانس‌های ادبی صورت بگیرد که ما در ایران آژانس ادبی فعال نداریم. از سوی دیگر متاسفانه حتی انجمن‌های نشر هم دبیرخانه‌ی دائمی ندارند که اطلاعات و داده‌های این نشست‌ها نگهداری و پیگیری شود. ممکن است در طی این قرار ملاقات‌ها یک ناشر خارجی از یک کتاب کودک و نوجوان ایرانی خوشش هم بیاید و صحبت‌های اولیه مطرح شود اما بعد از بازگشت از نمایشگاه و وقتی باید از این فرصت‌ها بهره‌برداری کنیم کار به خود ناشر محول می‌شود. این ناشران هم عموما آشنایی با شرایط حقوقی و نشر بین‌الملل ندارند. درواقع تنها کاری که ما عملا انجام می‌دهیم این است که صرفا یک ارتباطی میان نشر کودک ایران با همتایان جهانی برقرار می‌کنید.

این فعال نشر کودک و نوجوان دغدغه‌ی کپی‌رایت را یکی از موانع اصلی بر سراه جهانی شدن نشر ایران دانست و تصریح کرد: مسئله عدم پذیرش قانون کپی‌رایت از سوی ایران هم از جمله عواملی است که باعث می‌شود ما نتیجه‌ی دلخواه را از رایزنی‌هایمان در چنین نمایشگاه‌هایی به دست نیاوریم و فقط به معرفی نشر ایران در سطح جهانی بسنده کنیم.

نماینده‌ی انجمن ناشران کودک و نوجوان  در پاسخ به این سوال که انجمن نویسنده و تصویرگری را نیز با خود به فرانکفورت خواهد برد، گفت: نویسنده و تصویرگری از سوی انجمن قرار نیست ما را همراهی کند. دلیل این کار هم محدودیت‌های بودجه‌ای و نبود تسهیلان مالی است. اما موسسه‌ی نمایشگاه‌های فرهنگی و وزارت ارشاد حدود 10 نویسنده را به فرانکفورت می‌آورند.

وی در پایان به برخی از مهمترین نشست‌های انجمن ناشران کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: از جمله برنامه‌ها و نشست‌های انجمن در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت که گمان می‌کنیم با استقبال خوبی هم مواجه شود روز 17 اکتبر برگزار می‌شود. در این سه نشست که با همکاری بخش نشر بزرگسال حاضر در فرانکفورت اجرایی می‌شود آقایان مصطفی رحماندوست، نادر قدیانی و سخنرانی می‌کنند و در یکی دیگر از نشست‌ها دکتر ایرج اسماعیل‌پور قوچانی با همراهی انجمنی آلمانی به بیان مسئله‌ی اکونارسیسم می‌پردازد. اکونارسیسم  پروژه‌ ای چهار ساله است که سال پایانی خود را پشت سر می‌گذارد. در این پروژه سعی شده از طریق کار روی بچه‌های دو فرهنگ متفاوت بن مایه‌های تصویری آنان را که به نوعی بر روی طرز تفکر آنها تاثیری انکارناپذیر دارد،‌ تغییر یابد.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب جهان، از 22 تا 26 مهرماه  (۱۴ تا ۱۸ اکتبر) برگزار می‌شود و هفت هزار ناشر  از سراسر جهان آثارشان را در این نمایشگاه عرضه می‌ کنند.

کد خبر : ۳۰۷۴۲۸