خبرگزاری کار ایران

جنتی در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

تعدادی از مفقودان در بیمارستان‌های ریاض و طائف هستند/ احتمال بازداشت خبرنگاران مفقودی

وزیر ارشاد معتقد است؛ هرچند حوادث ماه‌های اخیر در مکه بسیار تلخ بوده اما اینکه گروهی در شبکه‌های اجتماعی اعلام می‌کنند به‌جای سفر به مکه به نیازمندان کمک کنیم؛ یک بحث انحرافی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی جنتی صبح امروز (شنبه 4 مهر) در حاشیه بزرگداشت هفته دفاع مقدس در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تقاضای صدور ویزا به کشور عربستان داده شده و هر زمان که ویزا صادر شود به این کشور سفر می‌کند؛ گفت: قرار است در این سفر یک هیات از مجموعه کنسولی وزارت امور خارجه، هلال احمر و دستگاه‌های دیگر همراه با وی به عربستان سفر کنند و از نزدیک امور حجاج ایرانی را پیگیری کنند.

وی درباره طرح و برنامه‌ها و دیدارهایی که قرار است در عربستان انجام دهد؛ گفت: قرار است یک تصویر شفاف از وضعیت موجود به دست بیاوریم زیرا تاکنون اطلاعاتی که بدست آمده کامل و روشن نیست به‌خصوص اطلاعاتی که درباره مفقودان حادثه و مجروحان در این حادثه اعلام شده است؛ روشن نیست.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که مجروحان و همچنین اجساد جان‌باختگان هرچه سریعتر به ایران بازگردانده شوند و در ایران نیز از آنها به صورت رسمی استقبال شود و با احترام کامل تشیع و به خانواده‌ها تحویل داده شود.

جنتی افزود: همچنین به دنبال آن  هستیم که بیش از 60 هزار زائر ایرانی که در مکه حضور داشتند با احترام کامل به ایران بازگردانده شوند وبعد از آن ما مطالبات خود را از دولت عربستان شروع می‌کنیم زیرا همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند دولت عربستان باید پاسخگوی مسئولیت خود باشد.

جنتی در پاسخ به این سوال که آیا قراراست بازنگری در  امور حج تمتع صورت بگیرد همانطور که پیش از این در مورد حج عمره صورت گرفته بود؛ گفت: برنامه‌ای برای بازنگری نداریم و تلاش کرده‌ایم که مسئله حج از روابط سیاسی جدا نگه داریم و هرگز این دو مسئله را با هم یکسان نبینیم.

وی ادامه داد: اینکه امروز گروهی در شبکه‌های اجتماعی با توجه به حوادث اخیر می‌گویند که ما دیگر نباید به حج برویم و به جای به حج رفتن به نیازمندان کمک کنیم و پول آن را به فقرا بدهیم درست نیست و یک مسئله انحرافی است. حج جایگاه خودش را دارد و دولت عربستان موظف است که همه مسلمانان را که متقاضی هستند برای این مسئله بپذیرد و از آنها به خوبی میزبانی کند و امنیت و آسایش آنها را تامین کند و رابطه ما با عربستان در امور حج با روابط سیاسی تفاوت دارد و رابطه سیاسی مسئله دیگری است.

وی در پاسخ به ایلنا که بعضی کشورهای اسلامی تقاضا داشتند امور حج به سازمانی همچون کنفرانس اسلامی واگذار شود و آیا عربستان از این مسئله حمایت می‌کند یا اینکه این مسئله دخالت در امور عربستان است یا خیر گفت: تعدادی از مقامات کشورهای اسلامی همچون ترکیه و اندونزی اعلام کرده‌اند باتوجه به حوادثی که در طول دو دهه گذشته رخ داده مشخص شده که دولت عربستان و عوامل برگزارکننده حج و عوامل اجرایی دچار سوء مدیریت هستند لذا آنها پیشنهاد داده‌اند که برگزاری مراسم حج تحت یک سازمان متشکل از کشورهای اسلامی و بین‌المللی همچون سازمان کنفرانس اسلامی قرار بگیرد.

وزیر ارشاد به این سوال که آیا عربستان این مسئله را می‌پذیرد و یا آن را دخالت در امور کشور خود تلقی می‌کند؛ پاسخی نداد.

جنتی همچنین در باره آخرین آمار تعداد وضعیت زائران ایرانی گفت: بیش از 360 نفر مفقود وجود دارد که براساس بررسی‌های ما تعدادی از اجساد ما در سردخانه‌ها کشف شده است. همچنین تعدادی از آنها در بیمارستانهای ریاض و طائف حضور دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد خبرنگارانی که در این حادثه مفقود شده‌اند توسط دولت عربستان بازداشت شده باشند؛ گفت: من نمی‌توانم به این مسئله به صورت قطعی پاسخ دهم اما آنچه که مشخص است این استکه در روزهای اخیر فشار زیادی از سوی دولت عربستان به زائران ایرانی وارد شده است و بعید نیست تعدادی از خبرنگاران ایرانی توسط دولت عربستان بازداشت یا اسیر شده باشند.

جنتی درباره اجرای برخی تئاترهای بدون مجوز به‌خصوص تئاترهای آزاد نیز گفت: روش ما به مجوز به تئاترها اینگونه است که متن نمایش خوانده و اجرای آن دیده می‌شود و بعد به آن مجوز داده می‌شود. پس اگر تئاتری به صورت غیرمجاز یا بدون مجوز روی صحنه رفته باشد با همکاری نیروی انتظامی با آن برخورد می شود.

کد خبر : ۳۰۷۸۹۵