خبرگزاری کار ایران

معصومه ابتکار:

مدارس جامع زیست محیطی در کشور ایجاد می‌کنیم

در تلاشیم مدارس جامع زیست محیطی را در سطح کشور ایجاد کنیم و با همکاری گروه‌های مختلف مخاطبان اعم از ورزشکاران و هنرمندان برنامه‌های زیست‌محیطی اجرا کنیم. جشنواره فیلم سبز که بیش از 10 سال است اجرا نشده را نیز احیا می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره سپیدار با حضور معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، فریدون عموزاده خلیلی، رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و سیدرضا کروبی، مدیر عامل انتشارات فنی ایران، احمد مسجدجامعی، مصطفی رحماندوست، هوشنگ مرادی کرمانی، محمود برآبادی، مصطفی خرامان، فرهاد حسن‌زاده و علاقه‌مندان به محیط زیست، عصر شنبه(4 مهر 94) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

معصومه ابتکار در این مراسم ضمن تشکر از دست‌اندرکاران جشنواره سپیدار گفت: یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی کشورها این است که بخش خصوصی قبل از بخش دولتی به دنبال انجام فعالیت‌های مفیدی مانند فعالیت‌های زیست‌محیطی باشد و بخش دولتی را به دنبال خود بکشاند. محیط زیست، حوزه‌ای است که هرچه مردم در آن پیشگام باشند و این پیشگامی را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی بپذیرند، آن جامعه پیشروتر است. مخصوصا زمانی که صحبت از کودکانی است که با وجودشان دنیا را پر از امید به آینده می‌کنند و توجه به کودکان و نقشی که آنها در حفاظت از محیط زیست می‌توانند داشته باشند بسیار مهم و ارزنده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: همچنین تذکراتی که کودکان می‌توانند به بزرگترها بدهند و زاویه دید آنها به محیط زیست می‌تواند بسیار اثربخش باشد. اینکه یک واقعه زیست محیطی از زبان کوچکترها شنیده شود بسیار اثربخش است. محیط زیست و حیات وحش تاثیر شگفتی بر کودکان دارد که بسیار قابل توجه است. اینکه ما بزرگترها در مقابل شگفتی‌های خداوند شگفت‌زده نمی‌شویم به دلیل این است که ما از اصل خود دور افتاده‌ایم. ما بزرگترها باید در مقابل تک تک گونه‌های گیاهی و جانوری شگفت زده شویم.

وی در ادامه سخنانش درباره جشنواره سپیدار گفت: برگزاری این جشنواره ازجمله کارهای با ارزشی است که صورت گرفته است و ارزش آن بیشتر به خاطر این است که از سوی بخش خصوصی پایه ریزی شده است. همچنین کتاب‌های خوبی نیز در آن برای کودکان و نوجوانان ارائه شده است. و ما تلاش می‌کنیم ضمن حمایت از کتاب‌های کودک و نوجوان در حوزه محیط زیست از روش‌هایی مانند کمک سازمان‌های مردم نهاد، کتاب‌های برگزیده این جشنواره را در سطح مدارس استان‌های مختلف کشور طی مراسمی با حضور نویسنده یا مترجم کتاب معرفی کنیم و به این وسیله جریان کتابخوانی در این حوزه را در بین بچه‌ها به صورت تدریجی اشاعه دهیم تا گامی باشد برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین بچه‌ها.

ابتکار همچنین درباره ایجاد مدارس جامع زیست محیطی در سطح کشور اظهار کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که با دفتر تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش داریم در تلاشیم تا مدارس جامع زیست محیطی را در سطح کشور ایجاد کنیم. همچنین با همکاری گروه‌های مختلف مخاطبان اعم از ورزشکاران و هنرمندان سعی می‌کنیم برنامه‌های زیست‌محیطی را اجرا کنیم؛ به عنوان مثال هرکدام از ورزشکاران و فدراسیون‌های مختلف ورزشی حمایت از یک گونه در معرض انقراض را برعهده گرفته‌اند. جشنواره فیلم سبز را که بیش از 10 سال است اجرا نشده را نیز احیا می‌کنیم. همچنین تلاش‌هایی برای نشان دادن اهمیت محیط زیست در سطح جهانی کرده‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در پایان سخنانش به مصوبه اهداف توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: این مصوبه که دیروز در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید اتفاق بسیار مهمی از نظر جهانی محسوب می‌شود و کشور ما نیز برنامه‌های خوبی در زمینه اهداف و شاخص‌ها ارائه کرده است که امیدواریم با همکاری و همراهی بخش‌های مختلف اجرایی شود.

سیدرضا کروبی نیز در این مراسم گفت: این جشنواره تحقق رویایی 20 ساله است. ما نخستین کتاب سبز را در انتشارات فنی ایران در سال 1374 منتشر کردیم که با ناکامی روبه‌رو شد اما کماکان به انتشار کتاب‌های زیست محیطی برای کودکان و نوجوانان ادامه دادیم که کم کم با استقبال روبه‌رو شد. و بالاخره در سال 82 موفق به کسب جایزه در زمینه انتشار کتاب‌های سبز شدیم. تا به حال 300 عنوان کتاب در رابطه حفظ محیط زیست با عنوان کتاب‌های سبز منتشر کرده‌ایم.

مدیر انتشارات فنی ایران ادامه داد: حفظ محیط زیست در حال حاضر دیگر دل‌مشغولی تعدادی تحصیلکرده نیست بلکه دغدغه همگان است. بنابراین باید دست در دست هم بگذاریم و برای حفظ محیط زیست‌مان تلاش کنیم.

فریدون عموزاده خلیلی، دبیر جشنواره سپیدار نیز در این مراسم گفت: درباره مراسم امروز حس دوگانه‌ای داشتم. یکی از آنها، احساس شادمانی است که بعد از سال‌ها آرزوی دیرینه ما که با بچه‌ها سروکار داریم و دغدغه محیط زیستی داریم محقق شد و نهال نوپایی به نام سپیدار پا گرفت. اما دلهره پنهانی نیز در وجود من نهفته است که ریشه در 20 سال قبل یعنی تابستان 74 دارد که در آن سال برای کودکان و نوجوانان یک جشنواره زیست محیطی برگزار کردیم. در این جشنواره 15 هزار کودک و نوجوان ایرانی آثارشان را ارسال کردند که بعد از ارزیابی 500 اثر انتخاب شدند. این بچه‌ها در همایشی سه روزه در تهران گرد هم آمدند و ما در آن جشنواره به هم قول دادیم که از محیط زیستمان حفاظت کنیم و همچنین با همکاری آموزش و پرورش در بین کتاب‌های درسی بچه‌ها، کتابی با عنوان کتاب محیط زیستی ارائه شود. اما آن طور که باید و شاید توانستیم به قولمان عمل کنیم.

وی ادامه داد: امیدوارم در این مراسم بتوانیم از ارگان‌های مختلفی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان حفاظت از محیط زیست، شورای اسلامی شهر، شهرداری تهران، وزارت آموزش و پرورش و ... قول بگیریم که امکانات لازم را برای حفاظت از محیط زیست در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهند و از این مساله حمایت کنند.

عموزاده خلیلی گفت: کمتر اتفاق می‌افتد که نهادهای جدی در عرصه فرهنگ برسر یک نکته با هم توافق کنند و با یکدیگر به هم اندیشی بپردازند اما این اتفاق در جشنواره سپیدار رخ داده است و من پیشنهاد می‌کنم که همه این نهادها شامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت محیط زیست، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ... به تاسیس یک کنسرسیوم و برنامه دراز مدت و دائمی و اقدامی عملی برای حفاظت و نگهداری از محیط زیست فکر کنند و تلاش کنند سه گانه کتاب، محیط زیست و بچه‌ها را تقویت کنند تا بتوانیم نهال بزرگی بکاریم و در آینده به بال و پر گرفتن آن امیدوار باشیم.

در ادامه مراسم آتوسا صالحی، از اعضای هیات داوران در مرحله نهایی جشنواره، بیانیه هیات داوران این جشنواره را قرائت کرد.

دربخشی از این بیانیه نوشته شده بود: «با بررسی آثار دریافتی، نیاز بیش از پیش ما به اندیشیدن در زمینه محیط زیست و نوشتن و پدیدآوردن آثاری متنوع، جذاب و استوار برپایه اطلاعات و استدلال‌های محکم علمی-تخصصی و البته بر بستر هنر و خلاقیت آشکارا به چشم آمد. در دوره نخست علی رغم قوت و شمار آثار ترجمه به ویژه در حوزه داستان، تقریبا نبود کتاب شعر قوی و خلاقانه در زمینه محیط زیست مشهود بود. همچنین کم شمار بودن کتاب‌های جذاب تالیفی علمی به ما نشان داد چقدر به نیاز جامعه در این زمینه کم توجهی کرده‌ایم. امیدواریم دست به دست هم بدهیم و همه برای رفع این کاستی‌ها و جبران ضعف‌ها بکوشیم تا شاهد شکوفایی خلاقیت و انتشار آثار متنوع و جذاب و معتبر بیشتری باشیم.»

در این مراسم، کیان رشیدیان، سهند نجاتیان، امیرمحمد کاملی و ساقی حیدری داستان‌های خود را که در جشنواره سپیدار برگزیده شده بود برای حضار خواندند. همچنین در پایان این مراسم از برگزیدگان نهایی و مربیان تقدیر شد.

برگزیدگان نهایی 8 تا 11 سال عبارتنداز: محمدصالح شجاعی/ شکار ناموفق محمدحسین ضیائیان/ دوست من زمین یاسمین شفیعی‌فر/ تولد دوباره، زندگی، ماهی‌های قلابی، یوزپلنگ کوچک.

برگزیدگان نهایی 12 تا 15 سال نیز عبارتنداز: نسرین خرم‌آبادی/ مگر یک زمین بیشتر داریم.

برگزیدگان نهایی 16 تا 17 سال عبارتنداز: نیکو کریمی/ فال ابر آریا تولائی/ جاده مهدیس ذکایی/ نَه نوشین صراف‌ها/ همه چیز وارونه بود، کوه کو؟

مربیان برگزیده این جشنواره نیز زهرا غلامی، سرور دارایی و آرام عسگری انتخاب شدند.

برگزیدگان نهایی آثار چاپ نشده بزرگسال در بخش شعر فاطمه سالاروند/ مریم هاشمی

برگزیدگان نهایی آثار چاپ نشده بزرگسال در بخش داستان فاطمه سرمشقی/ سید محمد هاشمی و مهدی رجبی

برگزیدگان نهایی در بخش مطبوعات شیوا حریری/  راحیل ذبیحی/  مرجان فولادوند

برگزیدگان نهایی در بخش کتاب‌های علمی محمود مزینانی

برگزیدگان نهایی آثار چاپ شده در بخش کتاب‌های تالیفی کاظم طلایی/  علی گلشن

برگزیدگان نهایی آثار چاپ شده کتا‌ب‌های نردبان فواد نظیری/  محمدرضا داهی

برگزیدگان نهایی آثار چاپ شده در بخش داستان فرهمهر سنجری/  زهره خورشیدی/  مرجان کشاورزی آزاد

سپیدار بلورین به انتخاب هیئت داوران کودک و نوجوان نیر تعلق گرفت به محبوبه نجف‌خانی برای ترجمه‌ی کتاب «جودی دنیا را نجات می‌دهد».

کد خبر : ۳۰۸۰۶۱