خبرگزاری کار ایران

در گردهمایی سینماگران برای فاجعه منا مطرح شد:

جامعه فرهنگی ایران فاجعه منا را پیگیری می‌کند

گردهمایی سینماگران برای فاجعه منا و علیه دولت عربستان عصر امروز دوشنبه 6 مهر ماه در خانه سینما برگزار شد. در این مراسم نامه‌ای خطاب به بانکی مون امضا شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این گردهمایی که از ساعت 18 آغاز شده بود؛ مراسم فرشته طائرپور با قرائت شعری گفت: امروز گردهم آمده‌ایم، تا با همه غم‌دیدگان فاجعه منا در سراسر دنیا همدردی کنیم. امروز برای کرامت انسان و حرمت ایمان دورهم جمع شده‌ایم تا به سوگ کشته‌شدگان فاجعه منا بنشینیم. میزبان همه ما در این گردهمایی فرهنگ است که با رخ دادن هر حادثه خونباری در سراسر کره زمین می‌پرسد چرا این اتفاق افتاده است؟

وی افزود: «فرهنگ» و اهالی فرهنگ به مسائل انسانی حساس هستند و مدام می‌پرسند چرا؟ و چون پاسخی نمی‌شنود، قهر می‌کند، رخ می‌پوشاند، سکوت می‌کند، تنبیه می‌کند، دست از آموختن برمی‌دارد، همدلی نمی‌کند، تاثیر نمی‌گذارد، به حاشیه می‌رود، زبانش از گفت‌وگو بسته می‌شود، لابلای واژه‌های دستمالی شده و سطحی و بی‌خاصیت، گم می‌شود.

وی با اشاره به عمق حادثه منا افزود: نام کشور ما در صدر کشته‌شدگان این فاجعه است و حق مسلم مستندسازان ایرانی است که بتوانند شرایطی را پیدا کنند تا به بیان حقیقت از طریق ساخت مستند بپردازند و ما در این مراسم گردهمایی خواهان مشارکت فعال فیلمسازان ایرانی در کمیته‌های حقیقت یابی را خواستاریم.

حجت الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی) نیز گفت: متاسفانه براساس آخرین خبرهای رسیده از عربستان  نمی‌توان چندان امیدوار بود کسانی که تا امروز خود را به کاروان‌هایشان معرفی نکرده‌اند، بازگردند. من خودم عزادار چند تن از دوستان صمیمی‌ام که از جمله بهترین سفیران ایران بودند، هستم که در مراسم حج امسال حضور داشتند.

وی  با محکوم کردن دولت عرستان افزود: جامعه ایران، فرهنگیان ایران و سینماگران ایران از این ماجرا نخواهند گذشت و پیگیر این اتفاق هستند. عمق فاجعه و رفتار تبعیض آمیز آل سعود نسبت به ایرانیان همه نشانگر نگاه پر از حرص این جامعه نسبت به تمدن بزرگ ایرانیان هستند. تمدن خریدنی نیست و یک فرایند تاریخی و طولانی است.

 ایوبی ادامه داد: جامعه سینمایی ایران و  فرهنگی منتظر است تا ببیند که خاندان آل سعود چه خواهند کرد و آیا درصدد جبران این اتفاقات هستند. در عین حال رفتار دیگر دولت‌ها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند و علاوه بر آن منتظر نوع واکنش سازمان‌های جهانی و بین‌المللی در برابر این اتفاق هستند و تمام این سازمان‌ها در حال حاضر در معرض یک آزمون بزرگ هستند.

وی ادامه داد: همه جامعه ایران، فرهنگیان ایران و سینماگران ایران از این ماجرا نخواهند گذشت و پیگیر این اتفاق هستند. عمق فاجعه و رفتار تبعیض‌آمیز آل سعود نسبت به ایرانیان همه نشانگر نگاه پر از حرص این جامعه نسبت به تمدن بزرگ ایرانیان هستند. تمدن خریدنی نیست و یک فرایند تاریخی و طولانی است.

ایوبی خطاب به دولت‌های مختلف گفت: برای مقابله با چنین جامعه‌ای پر از کینه و نفرت به جامعه ایران ما باید در سینماهای خود به موفقیت‌های بین‌المللی دست یابیم به گونه‌ای که پرچم ایران همیشه در جشن‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی در اهتزاز باشد تا موفقیت‌های ایران همیشه در چشم این بخیلان باشد.

حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) نیز گفت: این حادثه قضاوت و بی‌تفاوتی کسانی که موجب چنین حادثه‌ای شده‌اند از یک طرف و زمانی که بازماندگان این فاجعه به کشور برمی‌گردند و خاطرات خود را تعریف می‌کنند از طرف دیگر باعث می‌شود تا مصیبت وارده چند برابر شود. من امروز در این مراسم حضور پیدا کردم تا تسلیت جامعه موسیقی را نسبت به این فاجعه بیان کنم.

 وی ادامه داد: این حادثه قضاوت و بی‌تفاوتی کسانی که موجب چنین حادثه‌ای شده‌اند از یک طرف و زمانی که بازماندگان این فاجعه به کشور برمی‌گردند و خاطرات خود را تعریف می‌کنند از طرف دیگر باعث می‌شود تا مصیبت وارده چند برابر شود. من امروز در این مراسم حضور پیدا کردم تا تسلیت جامعه موسیقی را نسبت به این فاجعه بیان کنم.

 در این مراسم نامه‌ای به شرح زیر امضا شد:

«جناب آقای بان کی مون

دبیرکل محترم سازمان ملل متحد

با سلام و عرض ادب

ما هنرمندان، ایثارگران، اصحاب رسانه، فرهنگیان، دانشگاهیان، ورزشکاران و سایر اقشار جامعه ایران بدین‌وسیله همدردی و پشتیبانی خود را از همه بازماندگان اندوهگین فاجعه سرزمین منا در مناسک آیینی حج امسال اعلام کرده و از شما درخواست داریم تا با دخالت مستقیم و مسئولانه خود تمامی ابعاد این واقعه خونین را شفاف‌سازی کنید.

بی‌گمان پیگیری مجدانه این موضوع، بهترین نوع حرمت‌گذاری به جان و امنیت انسان‌های بی‌گناه، با توجه به شعار امسال روز جهانی صلح «هم‌یاری برای صلح و کرامت انسانی برای همه» از سوی سازمان ملل متحد خواهد بود.

با امید جلوگیری از تکرار چنین فجایعی در آینده برای همه بشریت.»

کد خبر : ۳۰۸۷۳۳