خبرگزاری کار ایران

در دومین بیانیه شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران مطرح شد:

صنعت سینمای ایران را به رسمیت بشناسید

شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران در پی بیانیه اعلان موجودیت خود در دومین بیانیه نخستین راهکار این شورا در جهت توسعهٔ سینمای ایران را منتشر کرد.

 به گزارش ایلنا متن این بیانیه بدین شرح است:

اگرچه سینما یک پدیده مدرن فرهنگی است که خصیصه هنری دارد و امروزه به عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه فرهنگی شناخته شده است، اما از آنجا که فیلم‌های سینمایی حاصل تولید جمعی است و علاوه بر سرمایه، همواره به گروهی از کارگران ساده گرفته تا نیروهای خلاق و متخصصین در رشته‌های گوناگون نیازمند است. از آغاز پیدایش به عنوان یک صنعت شناخته شده و می‌شود.

 واقعیت تلخ اینکه پس از گذشت ۸۵ سال از ساخت اولین فیلم سینمایی در ایران هنوز هیچ دولتی این صنعت پیچیده و ارزشمند را به رسمیت نشناخته است. از این روی شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران به منظور برون رفت از وضعیت موجود پیشنهاد می‌کند:

 دولت محترم در اسرع وقت لایحه‌ای جهت به رسمیت شناختن سینما به عنوان «صنعت سینمای ملی ایران» به مجلس ارائه دهد تا دست اندرکاران ساخت فیلم بتوانند از مزایای قانونی صنعتی شدن سینما که احیای زیر ساخت‌ها و برقراری ساز و کارهای رونق و پیشرفت صنعت و تولید داخلی است، بهره‌مند شوند.

 با توجه به این واقعیت که بخش خصوصی و جریان اصلی سینمای هر کشور، برای ادامه حیات اقتصادی خود متکی به جذب مخاطب انبوه است و به منظور رسیدن به این هدف باید به ویژگی‌های فرهنگی، اعتقادات، سلیقه، آداب و رسوم، اخلاق مدنی و گرایش‌های آشکار و پنهان سیاسی، اجتماعی و روحی روانی مردم احترام بگذارد. بیشتر از هر رسانه دیگر تابلوی تمام قدی از شخصیت و روح ملی یک کشور را به نمایش می‌گذارد. شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران معتقد است که به جای پشیبانی از سینمای حاشیه‌ای و بی‌مخاطب باید از بخش خصوصی و جریان اصلی سینما حمایت همه جانبه به عمل آید.

 بدیهی ست وقتی صحبت از حضور قدرتمند بخش خصوصی و جریان اصلی سینما به میان می‌رود، هیچگاه منظور بخش دولتی که در پوشش افراد حقیقی در مقاطعی پا به میدان می‌گذارند و متاسفانه رفتارهای هنجار شکنی چون ایجاد انحصار، ویژه خواری و عدم پایبندی به مقررات صنفی را از خود به نمایش می‌گذارند، نبوده و نیست.

کد خبر : ۳۰۹۷۹۱