خبرگزاری کار ایران

آخرین اخبار منا، کارت سینما و فیلم‌های رستاخیز و محمد(ص) از زبان سخنگوی ارشاد

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از گسترش ابعاد فاجعه منا در روزهای اخیر خبر داد و گفت: در 10 روز گذشته این فاجعه بازتاب وسیعی در رسانه های جهان داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین نوش‌آبادی روز دوشنبه۱۳ مهر در هفدهمین نشست خبری خود گفت: فاجعه تلخ و ناگوار منا و آمار وحشتناک قربانیان که بالغ بر ۵ هزار کشته و هزاران مصدوم را به دنبال داشت؛ این حادثه را به یک فاجعه بین‌المللی تبدیل کرد که عمق آن روز به روز بیشتر به چشم می‌خورد و این فاجعه‌ای بود که مسئولان عربستان سعودی را زیر سوال برد و احساسات جهان اسلام را جریحه‌دار ساخت.

سخنگوی وزارت ارشاد با اشاره به بازتاب این فاجعه در رسانه‌های جهان بیان کرد: مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی با ارائه اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌هایی به نقش دولت عربستان در این فاجعه بزرگ اشاره کردند و عملکرد ضعیف دولت عربستان و عدم پاسخگویی آنان را تاییدی بر بی‌کفایی آنان در برگزاری حج دانستند.

نوش‌آبادی تصریح کرد: امسال ۶۴ هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان سعودی شدند که از این تعداد در روز عید قربان، ۴۶۴ زائر حین مراسم رمی جمرات بر اثر بی‌کفایتی مسوولان سعودی به لقاالله پیوستند.

 حسین نوش آبادی افزود: فاجعه منا از جهات گوناگون ایجاب می‌کند که یک کمیته حقیقت‌یاب متشکل از کشورهای اسلامی گوناگون تشکیل شود و این نکته‌ای است که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد. این کمیته طبق معاهدات بین‌المللی و تعهدات شرع مقدس اسلام باید مشخص کند که دولت عربستان موظف به تامین امنیت حجاج در خاک کشور خویش بوده است. طبق تفاهم‌نامه‌های زیارتی که بین ایران و عربستان منعقد شده است؛ این کشور موظف به حفظ جان افراد بوده است.

او ادامه داد: کلیه زائرین کشور‌ها با روادید رسمی عربستان وارد این سرزمین شده و حفظ امنیت و آسایش این افراد برعهده عربستان بوده است. این کشور براساس قاعده و انصاف باید کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی تشکیل دهد و آمادگی خود را برای جبران خسارات وارده اعلام کند. دعوا از سوی بازمانده‌های جانباختگان حادثه منا علیه دولت مجریان و شرکت‌های طرف قرارداد سعود‌ی‌ها که وظیفه تامین امنیت، حفظ جان، ‌درمان و آسایش حجاج را داشتند؛ ادامه خواهد داشت. براساس اصل مسئولیت پذیری دولت‌ها و تعهدات بین‌المللی و براساس اصول بین‌الملل عربستان موظف به پاسخگویی در رابطه با این فاجعه خواهد بود.

نوش‌آبادی افزود: تاکنون ۲۱۸ پیکر وارد کشور شده است حدود ۸۰ تا ۱۰۰ پیکر نیز قرار است تا آخر وقت امروز وارد کشور شود همچنین جانباختگانی که هویتشان مشخص نیست وارد کشور شده و تا آخر هفته هویت‌شناسی می‌شوند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حادثه منا و مستندسازی از آن حادثه گفت: تاکنون از طرق مختلفی اقدام به مستندسازی برای این حادثه شده است. همچنین ایران برای پیگیری حقوق جانباختگان در عرصه بین‌المللی نیاز به گزارش‌ها و مستندهای خوب دارد. برای اینکه بتوانیم مستندهای بین‌المللی داشته باشیم از هنرمندان دعوت می‌کنیم برای ساخت این مستند‌ها اقدام کنند تا بتوانیم حقوق جانباختگان این حادثه را مطالبه کنیم.

او با اشاره به حضور مسئولین در میان جانبختگان حادثه منا ادامه داد: گزارش دقیق و شفاف مربوط به جانباختگان و مفقودین را سازمان حج و زیارت اعلام کرده است. آمار مسئولینی هم که در این حادثه جان باختند؛ مشخص شده است قطعا چند نفری از دست‌اندرکاران و مسئولان کاروان‌ها در این بین جان خود را از دست دادند یا مصدوم هستند اما آمار دقیق این‌ها هنوز اعلام نشده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در بین مفقودین و جانباختگان مدیران کاروان‌ها و مسئولین هم حضور داشتند.

او ادامه داد: مسئولان حج و حتی نمایندگان کنسولی جمهوری اسلامی در آن حادثه حضور داشتند و حتی خواستند به مصدومین کمک کنند که نیروهای سعودی مانع از این کار شدند اگر اقدام به موقع نسبت به حمل مصدومین انجام می‌شد شاید آمار جانباختگان خیلی کمتر از این تعداد بود.

او با اشاره به برقراری حج تمتع در دوره‌های بعد گفت: قطعا امنیت شرط اول برگزاری مناسک بزرگ حج است یکی از مسائلی که باعث شده حج عمره تعطیل شود پیش آمدن حوادث ناگوار در دوره‌های قبل است و اینکه همچنان شروط ما بی‌جواب مانده است و ما در برگزاری حج تمتع ابعاد را بررسی می‌کنیم. اگر دولت سعودی نخواهد اقدام جبرانی و تامینی لازم را داشته باشد بسیاری از کشورهای اسلامی درباره حضورشان تجدیدنظر می‌کنند.

او افزود: کشوری که قرار است به تعهدات دینی خودش عمل نکند و حرمت به زائرین را رعایت نکند و بدون هیچ مسئولیتی امنیت حج را به مخاطره بیندازد باید در خصوص آن تجدیدنظر شود. این مساله از طریق مراجع‌ ذی‌ربط بررسی خواهد شد. بعد از بازگرداندن حجاج به کشور پیگیر جدی هستیم برای پاسخگویی عربستان اما مسائل آینده برگزاری حج برمی‌گردد به نظر مسئولان کشور و نمی‌توان در حال حاضر نظری داد.

او در پاسخ به این سوال که چرا وزیر ارشاد به عربستان نرفت؛ گفت: بعد از تشکیل ستاد پیگیری حادثه منا قرار شد جنتی به عربستان اعزام شود و حادثه را مدیریت کند ولی متاسفانه با تعلل و عدم اقدام به موقع دولت سعودی سفر ایشان انجام نشد و مدیریت از داخل کشور صورت گرفت.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پنجاه پنجمین کنفرانس مالکیت فکری گفت: این کنفرانس از ۱۴ تا ۲۳ مهر ماه در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود که متشکل از وزارتخانه دادگستری، ‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارج است و اینجانب نیز به عنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شرکت خواهم داشت. از جمله موضوعاتی که در این مجمع بررسی می‌شود گزارش کپی‌رایت و حقوق مرتبط در خصوص سند استفاده از کتابخانه‌هاست. پیش‌نویس معاهده حمایت از سازمان‌های بخش رادیو و تلویزیون نیز در این هیات بررسی خواهد شد.

او در توضیح اهمیت این هیات گفت: آرشیو کتابخانه‌ها از زیرساخت‌های علمی کشور محسوب می‌شوند به خصوص در کشورهای در حال توسعه برای آنکه کتابخانه‌ها نقش خود را به خوبی ایفا کنند نیازمند یک چارچوب هستند که در عصر حاضر برای به کارگیری تجهیزات فنی و چالش‌های این نهاد‌ها این کنفرانس برگزار می‌شود.

 نوش‌آبادی درباره حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: یکی از آسیب‌هایی که متوجه برخی جشنواره‌های فرهنگی است سیاسی شدن این جشنواره‌ها و آلوده‌ شدن به مسائل غیرفرهنگی است. برگزاری نشست خبری با فردی که از نظر جمهوری اسلامی فاقد اعتبار است و شخصیت فرهنگی به حساب نمی‌آید بلکه به دلیل تعرضش به مقدسات اسلامی فرد شایسته‌ای محسوب نمی‌شود؛ حرکت غیرمتعارفی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت است.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نارضایتی خود را از این موضوع اعلام کرده و قطعا یکی از خط قرمزهای ما به حساب می‌آید. ما حاضر نمی‌شویم در جشنواره‌ای که یک فرد معلوم‌الحال را برای نشست خبری دعوت کرده است و کار فرهنگی را به سیاست آلوده، شرکت کنیم. اگر بر حضور این فرد اصرار کنند جمهوری اسلامی موضع خود را مشخص خواهد کرد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با برخی از اظهارات نسنجیده و غیرمسئولانه علما و عالم‌نماهای سعودی گفت: برخی از ائمه جمعه که از تریبون‌های نماز جمعه مطالب بی‌ارزشی بیان می‌کنند ناشی از جهلی است که عالم‌نما‌ها نسبت به مسائل اسلامی دارند. این‌ها دست پروده‌های جاسوسی موصاد هستند و با این سخنان آب به آسیاب دشمن می‌ریزند این نشان می‌دهد که برخی از اندیشه‌های انحرافی و برخی از تفکرات تکفیری در عربستان غلبه کرده و این برای کشوری که خود را خادم الحرمین می‌داند تاسف‌آور است.

او با اشاره به فیلم محمد (ص) بیان کرد: این فیلم در نوع خود یک حرکت موفق و یک جهش انقلابی در سینمای انقلاب محسوب می‌شود. با توجه به استقبال بالا از این فیلم در کشورهای اسلامی تدبیر برای اکران آن در کشورهای مختلف نیز اندیشیده شده است. فیلم محمد (ص) به عنوان فیلم منتخب اسکار معرفی شده است و به عنوان فیلمی که میان فیلم‌های ارزشمند شایسته حضور در عرصه جهانی است معرفی شده است.

وی ادامه داد: تولید فیلم فاخر می‌تواند وزن سینمای کشور را افزایش دهد و هر فیلمی که با استانداردهای بین المللی می‌تواند سطح کیفی سینما را ارتقا بدهد. فیلم محمد (ص) شایستگی حضور در جشنواره‌های بین المللی را پیدا کرده است حتما طی چند ماه گذشته با اکران این فیلم توانستیم در دنیا جایگاه خود را ارتقا دهیم.

نوش‌آبادی با اشاره به فیلم رستاخیز و حاشیه‌های آن اظهار داشت: ما همچنان در انتظار اصلاح برخی سکانس‌های این فیلم هستیم. مواضع وزارت فرهنگ و ارشاد‌‌‌ همان حرف‌هایی است که از قبل بیان شده امیدواریم با همکاری تهیه کننده و کارگردان در آینده نزدیک شاهد فیلم بهتری باشیم.

او همچنین در رابطه با کارت سینما اظهار داشت: برای اینکه ما بتوانیم سینما را بر منازل مردم بیاوریم و آن‌ها را با سینما آشتی دهیم باید تسهیلاتی را در اختیارشان قرار دهیم همانطور که برای کتاب یارانه پرداخت می‌شود برای انس بیشتر مردم با سینما نیز باید از یارانه سینما استفاده کنیم این تلاشی است برای اینکه بتوانیم مردم را با سینما آشتی دهیم. کارت‌های سینما در سال جاری و قبل از اجرای جشنواره فیلم فجر بین مردم و موسسات پخش خواهد شد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اشاره به تولیدات فرهنگی گفت: وزارت ارشاد در بخش‌های مختلف تولیدات فرهنگی را رصد می‌کند. هیچ محصول فرهنگی مسموم بدون کسب مجوز در جامعه عرضه نمی‌شود. چنانچه شاهد محصولاتی باشیم که مجوز ندارند با آن‌ها برخورد جدی می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به عنوان یک شخصیت والامقام فرهنگی حساسیت ویژه‌ای به مقوله فرهنگ دارند گفت: این چیزی نیست که مربوط به این زمان و این دوره باشد بلکه در دوره‌های گذشته نیز ایشان نسبت به نفوذ فرهنگی، تهاجم فرهنگی و شبیه خون فرهنگی دشمن تذکراتی داده‌اند که فرهنگ ایران اسلامی توسط دشمن آسیب نبیند این وظیفه‌ای است که بر عهده همه مسئولان کشور است.

 وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در فرمایش اخیر خود گفتند هم باید مراقب نفوذ سیاسی کشور باشیم هم نفوذ اقتصادی و هم نفوذ فرهنگی دشمن باشیم همه مسئولین در بخش‌های مختلف وظیفه دارند طوری برنامه‌ریزی کنند که وسوسه حضور دشمن به وجود نیاید و باب نفوذ دشمن بسته شود و وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان یک عضو از دستگاه‌های کشور به این حساسیت رهبری عنایت لازم را دارد.

او در پاسخ به این سوال که اظهار نظر‌ها و انتقاد‌ها در رابطه با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تا چه حد صحیح است گفت: هیچ مسئولی در ارشاد حاشیه امن برای تقلب ندارد. مدیران ارشاد سعی کردند با توجه به توانمندی‌هایشان انتخاب شوند هر حرفی در کشور زده می‌شود ممکن است ناشی از تعلل‌ها و غفلت‌ها باشد که این در همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها طبیعی است.

 وی ادامه داد: شما مطمئن باشید اگر اتفاق بد یا غلطی صورت گرفته باشد با نظارت دقیق شخص وزیر رو به رو است و با آن برخورد می‌شود نقد کردن و نقادی دلسوزانه کار خوبی است حتی تخطئه‌ها هم می‌تواند باعث تعامل شود اما بسیاری از حرف‌ها ناشی از برداشت‌ها و حب و بغض‌هاست. از نقدهای دلسوزانه استقبال می‌کنیم چرا که به چرخه اطلاعات معتقدیم‌‌‌ همان طور که قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در جامعه در حال اجراست.

کد خبر : ۳۱۰۶۵۴