خبرگزاری کار ایران

مرکز نوآوری و ایده‌پردازی راه اندازی شد

دبیر شورای سیاست‏گذاری سومین کنگره علوم انسانی اسلامی از راه اندازی مرکز نوآوری و ایده‌پردازی برای شناسایی افراد بر جسته علمی خبرداد و گفت: در این کنگره از «کتاب نظریه» رونمایی خواهد شد.

به گزارش ایلنا؛ فرزاد جهان‌بین، دبیر شورای سیاست‏گذاری سومین کنگره علوم انسانی اسلامی گفت: خوشبختانه مسیر کنگره سوم نسبت به ۲ کنگره قبلی روبه رشد بوده و این امر برای کار‌شناسان مشهود است.

وی با بیان اینکه «مسئله محور» شدن کمیسیون‌های سومین کنگره علوم انسانی اسلامی از جمله ویژگی‌های این کنگره محسوب می‌شود، اظهار کرد: گفتمان سازی و ناظر بودن بر مفاهیم بنیادی توسط کمیسیون‌ها در دستورکار سومین کنگره است و این امر با جدیت و دقیق‌تر دنبال می‌شود.

جهان‌بین با تاکید براینکه تعداد مقالات ارائه شده به سومین کنگره علوم انسانی اسلامی کیفی‌تر شده است، افزود: در دوره جدید افراد و صاحب نظرانی حضور یافته‌اند که برای خود صاحب سبک هستند.

دبیر شورای سیاست‏گذاری سومین کنگره علوم انسانی اسلامی با اشاره به اینکه «کتاب نظریه» در این کنگره رونمایی خواهد شد، تصریح کرد: این مهم در کنار ارائه مقالات در راستای نظریه‌پردازی تدوین شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حدفاصل اتمام کنگره دوم و برگزاری کنگره سوم، مرکز نوآوری و ایده‌پردازی راه اندازی شد، ادامه داد: مرکز نوآوری و ایده‌پردازی با شناسایی افراد بر جسته زمینه رشد علمی را فراهم می‌کند.

جهان‌بین هم‎سانی سطح علمی در کمیسیون‌های کنگره سوم را از دیگر نکات برجسته و ویژگی‌های بارز دانست و با بیان اینکه این مهم در کنگره‌های قبلی با ضعف روبرو بود، اظهار داشت: سطح علمی برخی کمیسیون‌های سومین کنگره علوم انسانی اسلامی در حد برگزاری یک همایش ملی ارزیابی می‌شود.

دبیر شورای سیاست‏گذاری سومین کنگره علوم انسانی اسلامی با اشاره به مراحل ارزیابی علمی آثار برای حضور در سومین کنگره، اظهار کرد: در اولین مرحله ۲ داور آثار را ارزیابی کردند و با رای این افراد آثار منتخب به کنگره راه یافتند؛ در صورت عدم رای داوران در مرحله اول، داور سوم برای ارزیابی نهایی آثار را مورد بررسی قرار داده است.

جهان‌بین همچنین تاکید کرد: در سومین کنگره علوم انسانی اسلامی سطح داوری‌ها در جمع بندی نظریه پردازی‌ها افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه تجربه اسلام نشان داده بومی سازی علوم آثار خوبی داشته است، ادامه داد: اقدامات خوبی در زمینه بومی سازی علوم توسط کشورهایی نظیر چین، مالزی، لبنان، پاکستان و سایر کشور‌ها انجام شده است.

دبیر شورای سیاست‏گذاری سومین کنگره علوم انسانی اسلامی با اشاره به اینکه در هر کنگره ۷ الی ۸ نفر از صاحب‎نظران کشورهای جهان اسلام برای حضور در کنگره دعوت می‌شوند، گفت: این افراد دارای تجربیات و نظرات خوبی هستند از این رو مواضع علمی میهمانان بین المللی کنگره دارای کیفیت بالایی است.

جهان‌بین با اشاره به اینکه قبل از برگزاری هر کنگره جلسات هم اندیشی اساتید تشکیل می‌شود، گفت: در این جلسات آخرین دستاوردهای علمی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه بدون تردید تحول در علوم انسانی جز با تعامل علمی و جدی حوزه و دانشگاه به سرانجام نخواهد رسید، افزود: تعامل دانشگاه و حوزه باید در عمل دیده شود؛ به عنوان مثال کمیسیون روان‌شناسی سومین کنگره علوم انسانی اسلامی از صاحب‎نظران دانشگاه و حوزه تشکیل شده است که این موضوع خود قدم برداشتن در راستای تعامل است.

دبیر شورای سیاست‏گذاری سومین کنگره علوم انسانی اسلامی با بیان اینکه بحث و تبادل نظر میان اساتید دانشگاه و حوزه کمک شایانی به تحول در علوم انسانی می‌کند، اظهار کرد: تجربه تعامل بین حوزه و دانشگاه از جمله ویژگی‌های مثبتی است که در کنگره علوم انسانی اسلامی قابل مشاهده است.

جهان‌بین با اشاره به اینکه مسائل، مشکلات و نارسایی‌هایی در علوم انسانی دانشگاه‌ها وجود دارد، تصریح کرد: نارسایی‌ها در ۳ حوزه مبانی و بنیاد‌ها، نظام‌های نظری و علمی و کاربردی سازی علوم است.

وی ادامه داد: در برخی از مرحله‌های ذکر شده پیشرفت‌هایی نیز وجود دارد که قابل تقدیر است از این رو برای محسوس شدن پیشرفت‌ها باید منتظر سپری شدن زمان ماند.

دبیر شورای سیاست‏گذاری سومین کنگره علوم انسانی اسلامی با اشاره به دیدار روسای دانشگاه‌ها با اعضا کنگره و تبدیل شدن دغدغه علوم انسانی برای مسئولان دانشگاه‌ها، گفت: به قول سعدی «مهری که به دل نشسته، به روزگاران بر زمین می‌نشیند» لذا پیش فرض‌های ذهنی که در این زمینه وجود داشته است با گذشت زمان بهبود خواهد یافت و خوشبختانه علوم انسانی در مسیر تکامل است.

جهان‌بین با اشاره به اینکه اسلامی شدن دانشگاه‌ها در گرو اسلامی شدن علم و دانش است، تصریح کرد: برخی از مفاهیم سوء استفاده می‌کنند و به اسلامی شدن علوم ضربه و خدشه وارد می‌کنند؛ باید روابط بین افراد و اساتید دانشگاه اصلاح شده و حرمت دانشجو و استاد حفظ شود.

وی با یادآوری این مطلب که علم ویژگی بر‌تر انسان در بین مخلوقات است، عنوان کرد: مبانی علوم انسانی غربی با علوم انسانی اسلامی تفاوت دارند، زیرا آن‌ها در هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و سایر موارد به موضوعات به صورت تک بعدی نگاه کرده‌اند و موارد دیگر را غیر علمی می‌دانند.

دبیر شورای سیاست‏گذاری سومین کنگره علوم انسانی اسلامی با تاکید بر اینکه اسلامی سازی علوم دایره ترتیب علوم را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: اندیشمندان و محققان علوم انسانی توانسته‌اند تعریفی جامع و دقیق از علوم انسانی ارائه دهند و تقریبا روزی ۵ نظر در زمینه علم دینی نشر پیدا می‌کند ولی باید منتظر ماند تا این نظریه‌ها در فضای منطقی هم دیگر را پوشش دهد و در معرض نقد و بررسی قرار بگیرند.

جهان‌بین در ادامه به اهمیت ارتباط تحول در علوم انسانی و ایجاد تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: تمدن همانند سخت افزار است و نیز معماری و روح حاکم بر یک تمدن فرهنگ یا‌‌ همان نرم افزار است که نقش سیستم عامل را بازی می‌کند و این مهم در علوم انسانی گنجانده شده است.

وی همچنین مهم‌ترین مسئله در ارتباط با تحول در علوم انسانی و ایجاد تمدن نوین اسلامی را امتداد اجتماعی دینی عنوان کرد و افزود: امتداد اجتماعی دینی یعنی مبانی دینی مانند هستی‌شناسی اسلامی و غیره رواج پیدا کند و بر اساس آن نیز نظام سیاسی، اقتصادی و غیره گسترش یابد.

دبیر شورای سیاست‏گذاری سومین کنگره علوم انسانی اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حوزه‌های علمیه برای هر رشته انجمن‌های علمی تخصصی تشکیل شده است که به پیشرفت علوم انسانی اسلامی کمک زیادی می‌کند.

کد خبر : ۳۱۲۰۳۴