خبرگزاری کار ایران

در مراسم بزرگ‌داشت نوش‌آفرین انصاری عنوان شد؛

انصاری چهره بین‌المللی در ادبیات کودک و نوجوان است

مراسم بزرگداشت نوش‌آفرین انصاری با حضور حجت‌الاسلام محمود دعایی، مهدی محقق، هوشنگ مرادی‌کرمانی، حجت الاسلام هادی خامنه‌ای، شهرام اقبال‌زاده، مجید غلامی جلیسه و بسیاری از نویسندگان، شاعران و دست‌اندرکاران حوزه کتاب کودک و نوجوان توسط موسسه خانه کتاب در برنامه عصر کتاب در خانه هنرمندان تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این مراسم مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به اینکه سلسله برنامه‌های عصر کتاب بدون حاشیه به معرفی شخصیت‌هایی که عمر خودشان را وقف دانش و فرهنگ کشور کرده‌اند و وجود آن‌ها در جامعه محسوس است؛ پرداخت. او گفت: «توماس کارلایل» تاریخ‌دان و اندیشمند اسکاتلندی اعتقاد داشت خرد تاثیر زیادی در تاریخ داشته است. کارلایل در کتابی با عنوان «درباره قهرمانان، قهرمان پرستی و نقش قهرمانی در تاریخ» که اندیشه‌هایش را بیان کرده از قهرمانانی نام می‌برد که با توجه به وقایع پیرامونشان زمان و مکان را محو کرده‌اند و براساس اراده‌ای که داشته‌اند توانسته‌اند جایگاه‌شان را در تاریخ رقم بزنند و از آن‌ها به عنوان قهرمانان بزرگ یاد شده است.

مجید غلامی جلیسه ادامه داد: در جامعه ما هم دانشمندانی مانند خانم نوش‌آفرین انصاری توانستند با تلاش و توانایی‌های خود دوران‌ساز باشند. همچنین این نظریه می‌گوید تاریخ، سرگذشت زندگی بزرگان است.

وی ادامه داد: نوش‌آفرین انصاری مصداق واقعی این نظریه است و من افتخار دارم که از سوی موسسه خانه کتاب از یک عمر فعالیت و تلاش او در حوزه کتاب و کتابداری و ترویج کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان خدمت ایشان باشم و از وی تقدیر کنم.

در ادامه این مراسم مهدی محقق همسر نوش آفرین انصاری با بیان اینکه ۵۲ سال از زندگی مشترک آن‌ها می‌گذرد؛ بیان کرد: با اینکه ما از دو خانواده با فرهنگ‌های مختلف بودیم، پدر ایشان دیپلمات و پدر من روحانی بودند، اما در طی زندگی مشترک‌مان هیچ وقت اختلاف و دعوایی نداشتیم و آن چیزی که ما را به هم پیوند می‌زد علاقه و احترام به ایران و اسلام بود.

وی افزود: خانم انصاری زبان‌های مختلفی چون انگلیسی، فرانسوی و روسی را می‌دانند همین موضوع سبب می‌شود که من را در نوشتن مقاله به زبان‌های مختلف یاری کنند و از جهات مختلف کمک همدیگر بودیم.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: عشق به دانش و فرهنگ ایران و علاقه به سخنرانی و تدریس یکی از نقاط مشترک ما بود و این هماهنگی بین ما یکی از عجایب روزگار است.

در ادامه این مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام محمود دعایی با اشاره به اینکه توفیق داشته که به منزل خانم انصاری و آقای محقق رفته است، گفت: اگر بتوانید مانند من از کتابخانه شخصی خانم انصاری و آقای محقق در منزلشان بازدید کنید می‌بینید که چه آثار ارزشمندی که برخی با امضا و دستخط افرادی مانند ماهاتما گاندی و جواهر لعل نهرو در کتابخانه ایشان دیده می‌شود که نشان دهنده عظمت و جایگاه این دو استاد ارزشمند و ریشه خانوادگی آن‌هاست.

وی ادامه داد: ریشه آشنایی این دو بزرگوار برمی‌گردد به زمانی که مهدی محقق به عنوان استاد برای آموزش زبان و ادبیات فارسی به نوش‌آفرین انصاری انتخاب شد. محقق وقتی در مقام استادی در کنار شاگرد قرار گرفت با اقیانوس عظیمی از دانش روبه‌رو شد و از آنجا بود که این دو بزرگوار مکمل هم شدند و هر پیشرفت و کمالی که بدست آوردند به دلیل همنشینی، درک از مسائل و کسب ازهم بوده است و این دو استاد را نمی‌شود جدا از هم تصور کرد.

وی در ادامه چند آیه از قرآن که تساوی زن و مرد را می‌گوید قرائت کرد و بیان کرد: این آیات مصداق خصلت‌ها و منش‌های این دو عزیز است.

حجت‌الاسلام دعایی با بیان اینکه انصاری سالهای درازی از عمر خود را صرف آموختن و آموزاندن به کودکان و نوجوانان و همچنین محققان و دانشجویان و پژوهشگران کرده است؛ افزود: ایشان چه درمقام کتابداری و چه در مقام نویسندگی حدود نیم قرن کوشیده است و با تلاش و کوشش ایشان در شورای کتاب کودک کتاب‌های مناسبی برای کودکان و نوجوانان تولید شده است. همچنین انصاری با ترویج زبان مناسب سن کودکان در گسترش زبان فارسی و فرهنگ ملی کارهای مهمی انجام داده است.

دعایی در پایان اظهار داشت: نوش‌آفرین انصاری در مقام فرزندی صالح، همسری همراه و همدل، مادری موفق، دانشیاری متعهد، استادی دانا و توانا، نویسندهای دلسوز و متعهد، ایران دوستی متفکر و پرتلاش، یاور کودکان و راهنمای دانشجویان و در یک کلام انسانی نمونه، سرمشق سایر بانوان است.

در ادامه این مراسم فیلم مستندی به همت خانه کتاب از زندگی و کار خانم انصاری برای حضار پخش شد. همچنین سیدکاظم حافظیان رضوی، بیانیه انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران برای بزرگداشت نوش‌آفرین انصاری ایراد کرد.

سپس شهرام اقبال‌زاده از همکاران انصاری در شورای کتاب کودک با اشاره به اینکه در این مراسم جای خانم توران میرهادی خالی است؛ بیان کرد: شورای کودک یک نهاد مردم نهاد است که کار کردن در آن عشق و علم می‌خواهد. در این نهاد مدنی خرد جمعی حاکم است و همه کار‌ها با همکاری پیش می‌رود. خانم انصاری قلب تپنده این نهاد است که به همه جای آن خون می‌رساند.

وی با بیان اینکه انصاری چهره بین‌المللی در ادبیات کودک و نوجوان است؛ گفت: انصاری معرفی کننده ادبیات کودک و نوجوان ایران به جهان بوده است و مهر وامضای ایشان در پای ادبیات کودک کشور خورده است.

اقبال‌زاده در پایان بیان کرد: خیلی خوشحالم که پس از سال‌ها بی‌مهری به فرهنگ و ادبیات و دانشمندان کشور این بزرگداشت از سوی خانه کتاب و با همکاری وزارت ارشاد برگزار می‌شود. امیدوارم این تجلیل‌ها ادامه داشته باشد.

در ادامه این مراسم فریبا افکاری یکی از شاگردان نوش‌آفرین انصاری به بیان خاطراتی از او پرداخت.

وی اظهار داشت: خانم انصاری با تلاش و کوشش فراوان دانشمندانی که اعتقادی به تدریس در دانشگاه را نداشتند راضی به برگزاری کلاس‌های درس کرد.

وی گفت: خانم انصاری پس از سال‌ها از فارغ‌التحصیلی دانشجویان خود همچنان جویای احوال آن‌ها بود و از هیچ کمکی برای دانشجویان خود دریغ نمی‌کرد. نخستین بازدید از کتابخانه مجلس توسط ایشان انجام گرفت. با فعالیت‌های ایشان رشته نسخ‌شناسی گسترش پیدا کرد واستادان به نام و بین المللی به واسطه او برای تدریس این رشته آمدند.

در ادامه این بزرگداشت توران میرهادی، پوران‌دخت سلطانی و نسرین‌دخت عمادخراسانی در قالب تصویر پیامی را برای بزرگداشت نوش آفرین انصاری دوست و همکار خود فرستادند.

همچنین هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده کودک و نوجوان، در این مراسم اظهار کرد: تصویری که از آدم‌ها در ذهنم دارم شبیه مجسمه‌ای است بالابلند از خوبی‌ها و وقتی از آن‌ها تجلیل می‌شود آن مجسمه آن قدر بزرگ است که به راحتی نمی‌توانم همه ابعاد آن را تشبیه کنم. همچنین همه این مجسمه‌ها دنیای درونی خاصی دارند که با هیچ دوربینی قابل انعکاس نیست و‌ای کاش می‌شد مجسمهای هم از درون انسان‌ها ساخت.

این نویسنده در ادامه بیان کرد: اگر کتاب‌های من در سطح جهان شناخته و ترجمه شده است و موفقیتی به دست آوردهام، آن را مدیون شورای کتاب کودک و تلاش‌های خانم انصاری می‌دانم. البته من هم آدم با استعدادی بوده و هستم و نمی‌خواهم خودم را کوچک نشان دهم. من نه پارتی داشتم و نه جزو گروه و دسته خاصی بودم و شورای کتاب کودک من را فقط براساس آثارم و آنچه که می‌نوشتم انتخاب کردند و متاسفانه این نگاه سالم سال‌ها است که دردیگر جا‌ها کم پیدا می‌شود.

هوشنگ مردای کرمانی در ادامه داستانی را که در قالب فیلمنامه درباره کفش‌های نوش‌آفرین انصاری که از یک خاطره ایشان منشا گرفته نوشته بود، برای حضار قرائت کرد.

در ادامه نوش‌آفرین انصاری بیان کرد: خیلی ممنونم که سالن استاد شهناز برای این برنامه انتخاب شد چون من خاطرات خیلی خوبی از این فضا دارم و بسیاری از برنامه‌های مهم شورای کتاب کودک را در این فضا انجام دادیم. به طور کلی من معتقدم که فضای خوب بر اجرای درست برنامه اثر مثبتی می‌گذارد.

وی با اشاره به کتاب خود که در این مراسم رونمایی می‌شود گفت: در این کتاب سه بخش با عنوان‌های مقدمه، شرح حال و متن کامل مقدمه‌ها وجود دارد. در قسمت شرح حال مصاحبه‌ها و عکس‌های من موجود است و تعداد ۴۰ مقاله به طور کامل در قسمت مقالات به چاپ رسیده است.

انصاری ادامه داد: خوشحالم که اسم جدید رشته کتابداری به نام علم اطلاعات و دانش‌شناسی که این انتخاب نام اشتباه بزرگی است در فهرست مقالات ذکر نشده است. همچنین بسیار متاسفم که رشته تاریخ از بین دروس رشته کتابداری حذف شده است. این باعث می‌شود مطالعات تاریخی که ما به آن‌ها نیاز داریم را دیگران انجام دهند و ما به آن‌ها همیشه محتاج باشیم این اشتباهی است که سال‌های سال تکرار می‌شود.

وی گفت: هم اکنون کتابدارانی توانا و علاقمند در کتابخانه‌های عمومی مشغول به فعالیت هستند که با هدایت و مدیریت درست می‌توانند بسیار موثر باشند.

نوش‌آفرین انصاری در پایان گفت: در زندگی من همیشه مشکلات به جریان‌های مثبت تبدیل شده‌اند و همراهی خانواده دراین مسیر بسیار به من کمک کرده است. عضویت در شورای کتاب کودک سبب شد که من حس نکنم که از دانشگاه بازنشسته شدم و توانستم ارتباطاتم را حفظ کنم و این اندیشه که چه کتابی برای چه کسی مناسب است همیشه در فکر و ذهن من است.

در پایان این مراسم بعد از رونمایی از کتاب «کتاب، کتابداری و کتاب پژوهی در نوشته‌های نوش آفرین انصاری» به اهتمام علی بوذری، موسسه خانه کتاب، موسسه مطبوعاتی اطلاعات، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن تصویرگران، شورای کتاب کودک، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با اهدای لوح تقدیر از این بانوی کتابداری تجلیل کردند.

کد خبر : ۳۱۲۲۰۷