خبرگزاری کار ایران

سیدعباس صالحی:

ناشران ایرانی حاضر در فرانکفورت از قبل برنامه‌‌ریزی کرده بودند

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در توضیح شرکت حدود ۱۰ ناشر ایرانی در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت که از سوی این وزارتخانه تحریم شده است، گفت: به این ناشران گفته شده که در روز نخست درِ غرفه‌هایشان را ببندند.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی (معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) غروب امروز سه‌شنبه ۲۱ مهر در حاشیه جشنواره محصولات فرهنگی، در جمع خبرنگاران درباره آخرین  تصمیات درباره‌ی تحریم نمایشگاه کتاب فرانکفورت از سوی ایران گفت: به اعتبار اینکه در روزهای آخر منتهی به شروع نمایشگاه، تصمیم وزارت ارشاد مبنی بر خودداری از حضور در این نمایشگاه گرفته شد، طبعاً نیاز بود که یکسری کارهایی که از قبل انجام شده بود، حل و فصل شود؛ از جمله بارهایی [کتاب] که رفته بود، برخی از بحث‌های مالی و اداری با نمایشگاه، برخی تسویه حساب‌ها با دکورسازهای غرفه ایران.

وی افزود: لذا دو نفر از دوستانی در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برای حل و فصل مالی و اداری کارهای باقیمانده به نمایشگاه رفتند و الان هم مشغول حل و فصل این کارها هستند. در کنار این مسئله هم با توجه به اینکه قرار بود غرفه ایران که بسته می‌شود، در عین حال فضای اعتراض‌آمیز غرفه ایران نسبت به این موضوع همچنان باقی بماند، مقرر شد این دوستان برخی از کارهایی که ناظر بر ارائه این اعتراض‌هاست، انجام دهند که در حال انجام این امور هستند در حد اینکه نشان دهد چرا این غرفه در این ایام بسته می‌ماند و این اتفاق با چه نگاهی افتاده است؟ غرفه ایران فضای اعتراض‌آمیز خودش را تا پایان نمایشگاه حفظ خواهد کرد.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا شما انتظار همراه نشدن دیگر کشورهای اسلامی را با انصراف از مشارکت در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت داشتید؟، تاکید کرد: با توجه به اینکه آنها [مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت] این تصمیم را در آخرین روزهای مانده به نمایشگاه اتخاذ و اعلام کردند و این در حالی است که نمایشگاه معتبر و مهمی مثل فرانکفورت برنامه‌هایش را از ماه‌ها قبل تنظیم می‌کند و اینکه ۱۰، ۱۵ روز قبل از شروع نمایشگاه برنامه کنفرانس خبری این فرد را مطرح و اعلام کند، علی‌القاعده این نگاه وجود داشت که زمان را در همراهی‌ها [میان کشوررهای مسلمان] به حداقل رساند و طبیعی بود این همراه کردن‌ها، زمان بیشتری را نیاز داشته باشد.

وی ادامه داد: در چنین فضایی یا ما هم باید مثل بقیه همراه می‌شدیم و این حرکت مشخص را ابراز نمی‌کردیم اما به نظر آمد با توجه به اینکه فتوای امام (ره) درباره سلمان رشدی، در ایران، اتفاق افتاده است، ایران باید پاسدار این اتفاق باشد. شرکت نکردن ایران هم در این نمایشگاه با این نگاه اتفاق افتاد. به نظر می‌آمد که همراه کردن کشورهای دیگر هم در فاصله‌ای کوتاه آسان نباشد اما در طول نمایشگاه همچنان گفتگوها و حرکت‌هایی صورت می‌گیرد که آنها [کشورهای اسلامی] حداقل بخشی از این فضای اعتراضی را نشان دهند.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد در عین حال تاکید کرد: طبیعی بود که عده‌ای هم از قبل برنامه‌هایشان را ریخته بودند و کارهایشان را انجام داده بودند و به فرانکفورت هم رفته‌اند. این ۱۰ ناشری هم که مطرح می‌شوند، بخشی از ایران و بخشی هم از بیرون ایران در نمایشگاه امسال حضور دارند اما آنها هم با گفتگوهایی که با آنها صورت گرفته، فضاهای اعتراض آمیز خودشان را نسبت به این مسئله خواهند داشت. گفته شده که همه آنها یا بخش اصلی آنها به عنوان نخستین گام در روز افتتاحیه، فردا در روز نخست درِ غرفه‌هایشان را می‌بندند. این قدم اول است، کارهای دیگری هم برای نشان دادن اعتراض به این مسئله، انجام خواهد شد.

وی درباره تکلیف کتاب‌هایی که از ایران به نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت ارسال شده است، هم یادآور شد: ارسال این کتاب‌ها مربوط به قبل از اتخاذ تصمیم قطعی ایران بوده است چون ما تا چهارشنبه هنوز احتمال این را می‌دادیم که گفتگوهایمان به یک نتیجه مشخص منتهی شود طوری که فضایی حضور ایران در این نمایشگاه استمرار پیدا کند و لذا علی‌القاعده ما باید کارهای خودمان را انجام می‌دادیم که اگر امکان حضور ایران وجود داشت، قضیه منقطع نشود. طبعاً کتاب‌هایی که قرار بوده در غرفه ایران عرضه شود، به ایران برمی‌گردد، حین نمایشگاه یا بعد از نمایشگاه.

صالحی بار دیگر با اعتراض به مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت نسبت به حضور نویسنده کتاب موهن آیات شیطانی گفت: با اقدام سیاسی و غیر سازنده دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب فرانکفورت در دادن تریبون به نویسنده کتاب موهن آیات شیطانی، اعتراضات جدی و قانونی خود را در روشنگری و دفاع از حرمت پیامبر اعظم (ص) تا پایان کار نمایشگاه ادامه خواهیم داد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز تاسف از نشنیدن سخن منطقی در رد دعوت از سلمان رشدی در کنفرانس خبری توسط مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت افزود: انتظار می‌رفت مسئولان مربوطه با درک درست از نگرانی‌های صدها میلیون مسلمان در سراسر جهان به افراطی‌گری بدخواهان مجال عرض اندام نمی‌دادند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامنی از ظرفیت‌های فرهنگی جهت عدم حضور این نویسنده مساله ساز و هتاک استفاده کرد اما نگاه سیاسی و غیر منطقی بانیان این رخداد مانع از پذیرش این خواسته منطقی شد.

صالحی با تاکید مجدد بر دایر نبودن غرفه ملی ایران تصریح کرد: فعال نبودن این غرفه به معنای انفعال این غرفه و پایان اعتراض مسلمانان نخواهد بود و مسیر این اعتراضات قانونی و فرهنگی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی داخلی  و سایر ناشران مسلمان تا آخرین روز نمایشگاه فرانکفورت ادامه می‌یابد. یقینا در این شرایط ایجاد شده فعالان نشر داخلی و ناشران مسلمان با آگاهی از مسئولیت خطیر خود به خوبی در این زمینه نقش آفرینی خواهند کرد.

کد خبر : ۳۱۳۲۴۲