خبرگزاری کار ایران

«اروند خون» با موضوع شهدای غواص به صحنه می‌رود

«اروند خون» نام سومین نمایشنامه از تریلوژی نوشته شده بر اساس مستندات تاریخ جنگ هشت ساله توسط ایوب آقاخانی است که کوروش زارعی کارگردانی آن را انجام می‌دهد.

به گزارش ایلنا، خبر تراژیک پیدا شدن پیکرهای ۱۷۵ غواص و شهدای دیگر در عملیات کربلای ۴، دستمایه نمایشنامه‌ای با عنوان «اروند خون» شده است که از سوی ایوب آقاخانی به نگارش درآمده و کوروش زارعی کارگردانی آن را برعهده خواهد داشت.

نمایشهای «کابوس شب نیمه آذر» به کارگردانی علی کشوری، «تکه‌های سنگین سرب» به کارگردانی ایوب آقاخانی و «اروند خون» به کارگردانی کوروش زارعی، بر اساس مستندات جنگ هشت ساله نوشته شده که نویسنده هر سه نمایشنامه، ایوب آقاخانی بوده است.

آقاخانی در این باره می‌گوید: خبر کشف اجساد ۱۷۵ غواص که احتمال زیاد می‌رود زنده به گور شده باشند، من را بسیار منقلب کرد و کمتر کسی را می‌شناسم که حتی با سویه‌های فکری مختلف، از شنیدن این خبر آزرده نشده باشد.

وی ادامه می‌دهد: من سعی کردم این تأثر را با برخی پژوهش‌های علمی و آماری در مورد عملیات کربلای ۴ و طراحی یک فضا و فراز ادبی برای طرح موضوع ترکیب کنم و این تریلوژی را به پایان رساندم و معتقدم تجربه عجیب و غریبی بود؛ زیرا نوشتن و تحقیق و فکر به این موضوعات، نگاه من را به جنگی که در زمان رخداد، پیشرفت و حتی توقفش نوجوان بودم، کاملا عوض کرد.

این نویسنده و کارگردان تئا‌تر اضافه می‌کند: تئاترهای من هیچگاه از نقد اجتماعی معاصر دور نشدند و من در هر سه بخش این تریلوژی نیز توانستم زاویه‌ای پیدا کنم که این نقطه نظر را در آن زنده نگه دارم؛ ضمن آنکه معتقدم با توجه به وسواسی که نسبت به این ماجرا داشتم و رسالتی که برای خودم قائل بودم، وظیفه‌ام در این خصوص تا حد قابل اعتنایی تمام شده است.

نمایش «اروند خون» در ایام ماه صفر (آذرماه) و در تالار اندیشه حوزه هنری به روی صحنه خواهد رفت.

کد خبر : ۳۱۳۹۲۴