خبرگزاری کار ایران

نمایش مصائب ژندارک در موزه هنرهای معاصر

فیلم مصائب ژندارک به کارگردانی کارل تئودوردرایر از بخش سینمای دهه ۲۰ فرانسه روزیکشنبه ۲۶ مهرماه ساعت 17 در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید.

به گزارش ایلنا؛ هشتمین فیلم از بخش پنجره عقبی (سینمای دهه ۲۰ فرانسه) در فصل پائیز (دوره چهل و یکم) روز یکشنبه ۲۳ مهرماه ساعت ۰۰/۱۷، فیلم «مصائب ژندارک» به کارگردانی کارل تئودور درایر، محصول سال ۱۹۲۸ به مدت ۸۲ دقیقه به زبان اصلی و با زیر نویس فارسی درسالن سینما تک موزه‌ هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید.

مصایب ژاندارک در بحث از جایگاه تاریخی‌اش در سینما، زادهٔ زمانه‌ای است که سینما تقریباً پس از سه دهه، همچنان در پی یافتنِ سینمایی مستقل و یکسره متعلق به خود است، در تلاشی جانانه و حتی جانکاه برای گسستن از ادبیات و به ویژه تئا‌تر.

تماشای «مصائب ژاندارک» درایر، عملاً لذت ناب نگریستن و غوطه‌ور شدن در چهره‌هایی است که با همراهی موسیقی، خود واجد کیفیتی موسیقایی نیز می‌شوند؛ سرشار از فراز و فرود‌ها، چهره‌هایی که در همنشینی در کنار یکدیگر گویی بافتاری هارمونیک را شکل می‌دهند؛ قسمی از آکسان‌گذاری بر نت‌های هر چهره به فراخور لحظه‌ای خاص که در قاب تصویر حضور دارند. آکسان‌گذاری و تاکید بر‌‌ همان کسره‌ای ــ که در مورد خاص درایر ــ تصویر را به سینماتوگرافیک پیوند می‌دهد «تصویرِ سینماتوگرافیک». و این در ‌‌نهایت‌‌ همان اوجِ تشخص و رازآمیزیِ سینما است اهدای چهره‌ای از آنِ خود سینما.

علاقه مندان می‌توانندجهت استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم در فصل پائیز، روز‌های یکشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت ۰۰/۱۷ به سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه یا با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس بگیرند.

کد خبر : ۳۱۴۰۵۳