خبرگزاری کار ایران

ایزدی در گفت‌وگو با ایلنا:

آنتن‌فروشی سیاسی صداوسیما غیرقانونی نیست/ شاید اصولگرایان با پول به تلویزیون بروند

درهای صداوسیما به روی اصلاح‌طلبان بسته است و در مقابل اصولگرایان که رابطه نزدیک‌تری با بازار دارند؛ امکان مالی خرید برنامه‌های سیاسی دارند.

مصطفی ایزدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا٬ گفت: حضور گرایش‌های سیاسی متفاوت در صداوسیما منع قانونی ندارد و امکان دارد احزاب و چهره‌ها به برنامه‌های سیاسی سیما پول بدهند و چند دقیقه یا چند ساعت برنامه تلویزیون را بخرند و قاعدتا این اتفاقات می‌افتد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: تلویزیون به دلیل کثرت پرسنل نیاز مالی شدیدی دارد و از هر طریقی برای تامین نیازهای مالی خود اقدام می‌کند.

وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به سرافراز مدیر جدید این مجموعه؛ گفت: در این پیام نیز به چابک‌سازی تاکید شده بود و نمی‌دانم مدیر جدید چقدر در انجام این وظیفه موفق بوده و خود باید گزارش دهند. اما تلویزیون به دلیل حجم بالای نیروی انسانی با مشکلات مالی زیادی رو به رو است.

ایزدی با اشاره به برنامه‌های مجری‌محور که هزینه آنچنانی ندارد؛ گفت: به هر حال برای تامین هزینه ممکن است اینها به تبلیغات روی آورند و در حوزه سیاسی نیز این کار را انجام دهند؛ هرچند هنوز چنین چیزی مشاهده نکردم٬.اما به هر حال مشخص است که درهای صداوسیما به روی اصلاح‌طلبان بسته است و در مقابل اصولگرایان که رابطه نزدیک‌تری با بازار دارند؛ امکان مالی خرید برنامه‌های سیاسی دارند.

وی درباره افزایش روز افزون آگهی‌های تلویزیونی در صداوسیما اظهار داشت: یکی از ابزارهای درآمدسازی برای رادیو و تلویزیون همین آگهی‌های تبلیغاتی است. به هر حال سراسر کشور برنامه پخش تبلیغات و تیزر را دارند.

وی با اشاره به اینکه آگهی در بعضی برنامه‌های مهم و پربیننده مثل اخبار در حاشیه یا قبل از آن یا قبل از فیلم‌های سینمایی یا برنامه‌های پرمخاطب مثل خندوانه هزینه بسیار بالایی دارد و به صورت ثانیه‌ای دریافت می‌شود؛ گفت: دریافت چنین آگهی‌هایی از نظر قانون مجاز است و دامن بسیاری از برنامه‌ها را گرفته است و حتی شبکه بازار رویکرد تبلیغی کار خود را شروع کرده است.

این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب با اشاره به برنامه‌های سلامت محور پزشکی گفت: این برنامه‌ها نیز همین روند را دارند و حتی در برنامه‌های کودکان دیده شده که از بچه‌هایی که در برنامه‌ها شرکت می‌کنند؛ پول گرفته می‌شود.

ایزدی با اشاره به اینکه بعضی برنامه‌ها اسپانسر دارند و بعضی نیز به صورت مشارکتی ساخته می‌شوند؛ گفت: برای ساخت بعضی برنامه‌ها مثل برنامه‌های محیط زیستی یا تبلیغِ صرفه‌جویی؛ تهیه‌کننده یک طرح مشارکتی می‌آورد و هزینه تولید را از بخشی که متعلق به آن است؛ می‌گیرند و هزینه پخش را هم گاهی اگر ضروری باشد؛ می‌گیرند.

این روزنامه‌نگار با انتقاد از اینکه در برنامه‌های تلوزیون جنبه‌های تبلیغی بر اصل محتوا چربیده و برای بیننده کاملا روشن است که دندانپزشکی که در برنامه زنده آدرس و تلفن می‌دهد برای تبلیغات به برنامه آمده است؛ خاطرنشان کرد: دریافت این پول‌ها البته خلاف نیست و بیننده‌ها نیز متوجه تبلیغاتی بودن این برنامه‌ها می‌شوند.

کد خبر : ۳۱۴۱۸۷