خبرگزاری کار ایران

فراخوان هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر منتشر شد

فراخوان هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با هدف معرفی ایده‌ها و آفرینش‌های اصیل و خلاق هنری و رویکرد تمرکز بر ایده‌های اصیل و مفهومی منتشر شد.

به گزارش ایلنا؛ هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر از سوی مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر با هدف معرفی ایده‌ها و آفرینش‌های اصیل و خلاق هنری بهمن و اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

رویکرد هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر متفاوت است و این دوره جشنواره به معرفی آثاری که در قالب بهره‌مندی از یک یا چند رشته از هنرهای تجسمی به ساختار رسیده و ایده‌ای اصیل و مفهومی هنرمندانه را به نمایش بگذارند، می‌پردازد. بنابراین هنرمندان در ارائه ایده‌های خود محدودیت ندارند و می‌توانند از شیوه‌های بیانی و اجرایی متنوع استفاده کنند.

هنرمندان برای شرکت در هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر می‌توانند آثار تصویرسازی، خوشنویسی، سرامیک، عکاسی، کاریکاتور، گرافیک، مجسمه سازی، نقاشی، نگارگری و هنرهای جدید را که به صورت مستقل و یا ترکیبی خلق شده باشند با تکنیک و شیوه ارائه آثار به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

هر هنرمند متقاضی می‌تواند حداکثر با سه اثر یا پروژه (یا ترکیبی از هر دو) به دبیرخانه جشنواره ارسال کند و اگر چند اثر در یک ترکیب، چیدمان، پیکره یا ساختاری مرتبط به نمایش در آید، یک پروژه تلقی می‌شود. از هر هنرمند منتخب، حداکثر یک اثر یا یک پروژه انتخاب می‌شود و آثار ارسال شده به جشنواره باید برای اولین بار در جشنواره نمایش داده شوند و تاکنون در جایی نمایش داده نشده باشند. فضای قابل ارائه برای آثار حجمی و چیدمان در نمایشگاه، حداکثر ۳۰۰ × ۳۰۰ × ۳۰۰ سانتی‌م‌تر، تعیین شده است.

هنرمندان متقاضی شرکت در جشنواره می‌بایست همراه فایل‌ها، نوشتاری (statement) برای تشریح و تبین ایده و اثر خود ارسال کنند. این نوشتار می‌بایست حداکثر ۳۰۰ کلمه باشد.

انتخاب آثار جشنواره در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا شورای هنری رزومه، آثار و متن‌های دریافتی را بررسی می‌کند و آثار و هنرمندان منتخب را برمی گزیند و سپس نتیجه به هنرمندان اطلاع داده می‌شود. در مرحله دوم هنرمندان منتخب در تعامل و هماهنگی با شورای هنری، اثر نهایی را آماده می‌کنند و به دبیرخانه جشنواره تحویل می‌دهند.

به هر یک از هنرمندانی که آثارشان در جشنواره انتخاب می‌شود، مبلغ پنج میلیون ریال پرداخت می‌شود. از میان هنرمندانی که آثارشان به نمایش در آمده، توسط یک گروه داوری مرکب از داوران ایرانی و بین المللی، ۲۲ هنرمند برگزیده شده و به هر یک، تندیس طوبای زرین، لوح افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی اعطا می‌شود. همچنین به تمام هنرمندان راه یافته به نمایشگاه جشنواره، گواهی شرکت و کتاب جشنواره اعطا خواهد شد.

تمامی هنرمندان منتخب ایرانی این دوره جشنواره به عضویت صندوق حمایت از هنرمندان و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در خواهند آمد. هنرمندان برگزیده ایرانی که فاقد درجه هنری هستند، برای دریافت درجه هنری، به شورای ارزشیابی هنرمندان کشور معرفی می‌شوند و هنرمندان برگزیده ایرانی، برای سفر مطالعاتی به «سیته دزار فرانسه» معرفی خواهند شد.

شرکت علاقه مندان، بدون محدودیت سنی در این جشنواره، آزاد است. پاسپارتو، قاب و هر شیوه عرضه و نمایش، جزیی از اثر به شمار آمده که بر عهده هنرمند است و ارسال و حمل و نقل آثار، به عهده هنرمند است.

دبیرخانه جشنواره حق استفاده از آثار در رسانه‌های چاپی و اطلاع رسانی، تبلیغات فرهنگی و نمایش در داخل و خارج از کشور را با ذکر نام هنرمند، خواهد داشت.

هنرمندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند تا ۲۸ آذرماه سال جاری در سایت جشنواره به نشانی www. ivafestival. ir ثبت نام کنند و تصاویر آثار خود را ارسال کنند. حجم هر فایل ارسالی می‌بایست حداقل یک و حداکثر ۴ مگابایت باشد و متقاضیان لازم است شرح فعالیت و سه نمونه از آثار قبلی خود را در سایت جشنواره ثبت کنند.

هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر به دبیری مجتبی آقایی برگزار می‌شود و جمشید حقیقت‌شناس؛ دبیر هنری و عبدالرحیم سیاهکارزاده؛ دبیر اجرایی جشنواره هستند. شورای هنری جشنواره متشکل از جمشید حقیقت‌شناس، پریسا خضابی، محمد مهدی رحیمیان، بهمن عبدی، اصغر کفشچیان مقدم، بهرام کلهرنیا، مهنوش مشیری، ایرج نعیمایی، مهران هوشیار و رضا یساولی است.

هنرمندان و علاقه مندان برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانند به سایت جشنواره به نشانی www. ivafestival. ir مراجعه کنند و یا با شماره‌های ۶۶۹۴۶۹۱۰ و ۶۶۹۴۶۹۱۱ تماس بگیرند.

کد خبر : ۳۱۴۴۲۰