خبرگزاری کار ایران

چاپ دوباره "آیین شهرداری" پس از 66 سال

آیین شهرداری نام کتابی است که جعفر شعار از عربی به فارسی ترجمه و انتشارات علمی و فرهنگی پس از 66 سال مجدداً آنرا به چاپ رسانده است.

به گزارش ایلنا؛ موضوع کتاب آیین شهرداری در قرن هفتم هجری حسبت است و حسبت در اصطلاح اداری اسلامی به معنی رسیدگی به کار بازار و کوی و برزن و خرید و فروش و منع از تقلب های کسبه و اصناف و کارهایی نظیر این هاست که از لحاظ تشکیلات اداری جدید قسمت هایی از وظایف شهرداری است و به همین دلیل، عنوان اصلی کتاب، یعنی "معالم القربة فى احکام الحسبه"، در ترجمه فارسی آیین شهرداری آمده است.

این کتاب شامل مقدمه­ و یادداشت بر چاپ سوم است و به قلم مترجم و هفتاد باب در شرح و توصیف حسبتی نوشته شده است.

در کتاب، مولف از معاملات ناروا و مشاغل فرومایه و پست گرفته تا وظایف خادمان مساجد، موذنان، قاضیان، گواهان و ... همه را در نظر دارد و بر هر یک نکته ای بدیع و پندی نیکو دارد.

نویسنده در این اثر تنها به بیان حکم فقهی بسنده نکرده، بلکه وارد موضوع و مصداق نیز شده و موارد عملی هریک را نشان داده و وظایف محتسب را در آن موارد برشمرده است.

همچنین این کتاب حاوی اطلاعات سودمندی درباره اصناف قرن هفتم هجری است و نوع معیشت و حرف و پیشه‌ها را در آن دوره معلوم می‌کند و زمینه‌ای برای مطالعه و تحقیق در تحول پیشه‌ها به دست می‌دهد.

انتشارات علمی و فرهنگی "آیین شهرداری در قرن هفتم هجری" را در شمارگان 1000 نسخه و در پاییز سال 1394 به بازار کتاب عرضه کرده است.

کد خبر : ۳۱۴۹۷۷