خبرگزاری کار ایران

"ضیاء شهاب" از شارح ناشناخته سنی منتشر شد

کتاب «ضیاء الشهاب یا شرح فارسی شهاب الأخبار قاضی قضاعی (درگذشتۀ 454 ه.ق)» از شارحی ناشناخته؛ حتمالاً از سدۀ هفتم هجری با تصحیح و تحقیق جویا جهانبخش، حسن عاطفی و عباس بهنیا توسط مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد.

به گزارش ایلنا؛ کتاب ضیاء شهاب اثر شرحی است بر کتاب شهاب الأخبار اثر قاضی قضاعی که احتمالاً در حدود سدة هفتم به نگارش درآمده است. متأسفانه نام شارح آن بر ما پوشیده است اما می‌توان گفت او از دانشمندان اهل تسنّن بوده در حدیث‌پژوهی و حدیث‌شناسی دستی داشته و شرح او برتریهای آشکارِ فنّی بر سه ترجمه و شرح پارسی دیگرِ شهاب که تاکنون انتشار یافته دارد.

ضیاء الشّهاب همچنین از جهت برخورداری از پاره‌ای واژگان و ساختارهای دستوری کهن و گاه نادر، واجد اهمیّت می‌باشد. تصحیح این شرح بر پایة یگانه دستنوشت شناختة آن که متعلّق به آقایان حسن عاطفی و عبّاس بهنیا است به اهتمام مشترک مصحّحان (بهنیا، جهانبخش، عاطفی) صورت پذیرفته است.

در ترجَمه أَحادیث گاه دقّت و موشکافى فراوان به کار رفته است؛ گاه نیز تسامح و سهل‌انگارى به چشم مى‌خورد (و این حال دوگانه در کثیرى از اینگونه متونِ بازمانده از روزگارانِ دور مشهود و محسوس است). نثرِ کتاب بر سرِ هم روان و ساده و کمْ‌پیرایه است؛ بندرت گِردِ تمهیداتِ آرایه‌گرانه مى‌گردد. زبان و بیانِ خطبه کتاب بى‌گفت‌وگو زبانِ ترجَمه‌اى تقریباً تحت‌اللّفظى از متنى عَرَبى است.

کتاب «ضیاء الشهاب (شرح فارسی شهاب الأخبار قاضی قضاعی (درگذشتۀ 454 ه.ق))» از شارحی ناشناخته (احتمالاً از سدۀ هفتم هجری) به تصحیح و تحقیق جویا جهانبخش، حسن عاطفی، عباس بهنیا، از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب در 883 صفحه، شمارگان 1000 نسخه، قطع وزیری، (بها با جلد شومیز: 710000 ریال – با جلد سخت: 810000 ریال ) منتشر شده است.

کد خبر : ۳۱۵۱۷۷