خبرگزاری کار ایران

سوگ‌نامه‌ای بر شهیدان دشت نینوا در میان پرفروش‌ترین آلبوم‌ها

آلبوم ساقی سرمست اثر آریا عظیمی‌نژاد دومین آلبوم پرفروش هفته گذشته بوده. این آلبوم با موضوع شهادت امام حسین (ع) ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است؛

1- سکوت آبی از مهدی شفیع‌نژاد

2-  ساقی سرمست از آریا عظیمی‌نژاد

3- ماه و ماهی اثر حجت اشرف‌زاده و آرش بیات

4-  نمک از گروه آدمک

5- کتاب صوتی آهوی بخت من گزل

سکوت آبی

آلبوم «سکوت آبی» اثر مهبد شفیع نژاد، آلبومی به سبک کلاسیکال با رگه هایی از موسیقی رمانتیک است. آلبومی بی‌کلام در 11 قطعه که توسط آوای سوته‌دلان منتشر شده است. این مجموعه، اولین آلبوم بی‌کلام مهبد شفیع‌نژاد است.

در این آلبوم، مهبد شفیع‌نژاد آهنگسازی، نوازندگی پیانو، امبینت و سازهای الکترونیک را برعهده داشته و نیما رمضان نیز در قطعه «در امتداد جنگل» گیتار الکتریک نواخته است. این آلبوم، فضای موسیقی های آرامش بخش را زنده می‌کند.

ساقی سرمست

آلبوم «ساقی سرمست»، سوگ نامه‌ای بر شهیدان دشت نینوا است در 12 قطعه که آهنگسازی آن بر عهده آریا عظیمی نژاد بوده و محمدعلی کریم خانی، خوانندگی آن را انجام داده است.

آریا عظیمی نژاد که شاگرد بزرگان موسیقی ایرانی مثل جلال ذوالفنون، فرهاد فخرالدینی و مصطفی کمال پورتراب بوده، به استفاده از موسیقی سنتی ایرانی در مداحی گرایش دارد و به همین جهت، آلبوم «ساقی سرمست» گرچه به واقعه عاشورا می پردازد، اما از آلبوم های مداحی فاصله دارد و آهنگساز، بیشتر در پی خلق اثری هنری با موضوع شهادت امام حسین (ع) بوده است.

ماه و ماهی

این اثر از تولیدات مرکز موسیقی حوزه هنری به خوانندگی حجت اشرف‌زاده و آهنگ‌سازی مشترک حجت اشرف‌زاده و امیر و آرش بیات است.

ماه و ماهی متشکل از هشت قطعه با کلام ماه و ماهی، مادر، کوچه باغ‌های نیشابور، پاییز، دلتنگ، عشق آمد و  یاد یار و یک قطعه بی‌کلام عشق آمد است که با شعرهایی از علیرضا بدیع تولید شده است.

در این اثر، مهرداد عالمی نوازندگی ویولنسل و میثم مروستی نوازندگی ویولا را برعهده دارند.

نمک

آلبوم «نمک» از گروه آدمک، شامل مجموعه ای از نغمه های محلی برای کودکان در دو نسخه باکلام و بی کلام توسط موسسه پندار پویای آدمک منتشر شده است. این آلبوم 10 آهنگ دارد و قطعات آن «بارون بارونه»، «آی سرکوتَل»، «رشید خان»، «دختر بویراحمدی»، «لیلا خانم»، «دایه دایه»، «پاچ لیلی»، «گل گندم»، «لالایی» و «لیلی باوانم و اسمر اسمر» نام دارند.

خواننده نسخه باکلام این آلبوم، تعدادی از اعضای گروه آدمک شامل شهرزاد بهشتیان، مونا منوچهری، غزال بغدادی، مستانه حکیمی، آرزو ابویی و همچنین مانی بیات، احسان ذبیحی فر و ماکان اشگواری هستند. در این آلبوم سازهای کمانچه، قیچک آلتو، عود، تار، رباب، سنتور، تنبور، سه تار، ریکوردر، سازهای اُرف و سازهای ضربی استفاده شده است.

آهوی بخت من گزل

آلبوم «آهوی بخت من گزل» هفت قطعه یا قسمت دارد و اولین کتاب گویایی است که توسط نشر هرمس به تهیه‌کنندگی رامین صدیقی و علی حضرتی منتشر شده است. این کتاب گویا حدود 54 دقیقه‌ است که در بخش عمده آن، راویان به خواندن داستان می‌پردازند و در بخش موسیقی که حدود 10 دقیقه به طول می‌انجامد، رضا عسگرزاده نغمه‌‌های قدیمی ارمنی را بازسازی کرده و با تنظیم جدیدی بین بخش‌‌های مختلف داستان قرار داده است.

در کتاب صوتی «آهوی بخت من گزل»، مانی حقیقی در نقش سلطان، الهام کردا در نقش گُزل (آهو)، سحر دولتشاهی در نقش گُزل (بانوی سبزپوش) و محمود دولت‌آبادی در نقش راوی کل، ظاهر شده‌اند. در این آلبوم، محمدحسین محرمی و رضا عسگرزاده با دودوک و وحید اسداللهی با نقاره به نوازندگی پرداخته‌اند.

محمود دولت‌آبادی در جلد آلبوم درباره آن گفته است «"آهو" بیشتر از نوعی دلتنگی برآمد، و امیدی که داشتم! شاید هم قطره‌ای باقیمانده از "کلیدر" بوده باشد، که جوهر آن جاری شد در خطوط نقش "گُزل"، همان آهوی افسانه‌ای- تاریخی در زبان پارسی؛ آهوی زخمی...، تنهایی...، پناه جویی... و سرانجام، رهایی، ویرِ امید و آرزومندی که همواره داشته‌ام!»

کد خبر : ۳۱۵۶۱۳