خبرگزاری کار ایران

معاون امور هنری مطرح کرد:

ضرورت استفاده از نسخ معتبر در اجرای تعزیه

علی مرادخانی شامگاه دوم آبان در شب شام غریبان و آخرین مجلس تعزیه عاشورایی با حضور در فرهنگسرای نیاوران با عوامل گروه تعزیه شهرستان خوانسار دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، معاون هنری وزیر ارشاد در جمع تعزیه‌خوانان حاضر در فرهنگسرای نیاوران حضور یافت و خطاب به آنها اظهار داشت: علما در چنین روزهایی به مصیبت‌های عاشورا نگاه خاصی داشتند و در نقل مصیبت سعی می‌کردند تنها به گوشه مختصری از وقایع اشاره کنند و از مطرح کردن بعضی جزئیات که دلخراش است خودداری می‌کردند. این مسئله در تعزیه هم باید مورد توجه قرار بگیرد تا موجب ناراحتی و اذیت مخاطب نشود. در واقع باید از همان زبان استعاره برای نقل وقایع استفاده  شود. علمای بزرگ وقتی به نقل بعضی حوادث دلخراش عاشورا می‌رسیدند با اشارتی به بعضی از صحنه‌ها  منبر را تمام می‌کردند و اصراری بر خیلی از  موارد دیگر نداشتند. به عنوان مثال وقتی عالمی می‌گفت به قربان سر بریده آقا همانجا یک گریزی به حادثه میزدند و ادامه نمی‌دادند. در واقع آنها بیشتر به مباحث معرفتی توجه می‌کردند.

او ادامه داد: باید مردم را به دانش قبلی خودشان ارجاع دهیم و با این پیش فرض که واقف به یک سری مسائل هستند تعزیه را اجرا کنیم. همانطور که می‌دانید به چنین نمایش‌هایی به دلیل اینکه در آن تذکر داده می‌شود مجلس ذکر می‌گویند. گاهی در گروه‌های تعزیه به مباحثی پرداخته می‌شود که ضرورتی ندارد. از این رو باید بیشتر به  مسایلی توجه شود که بر فلسفه عاشورا و قیام امام حسین تاکید می‌کند.

 معاون هنری وزیر ارشاد با تاکید بر اهمیت حمایت از سنت‌ها و هنرهای اصیلی همچون تعزیه اظهار داشت: جدای از علاقه شخصی که به تعزیه دارم باید بگویم بسیار از هنرها همچون موسیقی ایرانی، پایداریش به حرمت تعزیه بوده است. وقتی چنین چیز با ارزشی داریم باید آن را حفظ و تقویت کنیم. چنین سنت‌ها و نمایش‌های آئینی و مذهبی حبل المتین ما هستند چرا که مبادی مقدسی به شمار می‌روند و به واسطه آنها هویت و باورهایمان شکل گرفته و هنرهای بومی و ملی‌مان حفظ شده است. یکی از ویژگی‌های تعزیه ارائه کار خوب در حوزه سنت و هویت است که می‌توان برای فعالیت‌های آینده با اتکا به آن و نگاهی که به تعزیه وجود دارد به نمایش‌های امروزی رسیدگی بهتر و مشخص‌تری انجام داد. البته نکته مهم این است که باید در تعزیه به سنت‌ها توجه کرد و تلاش کنیم اصالت این هنر از دست نرود.

مرادخانی در پایان صحیت هایش با اشاره به فعالیت‌های بنیاد آفرینش های هنری نیاوران در زمینه برگزاری مجالس تعزیه و فضای بسیار خوبی که در این زمینه وجود دارد گفت: فرهنگسرای نیاوران فعالیت‌های خوبی در همه زمینه‌های هنری از جمله هنر بسیار مهم و اساسی تعزیه دارد. مجالس مختلفی که به واسطه گروه‌های مختلف تعزیه از اقصی نقاط کشور دراین چند سال در این فرهنگسرا روی صحنه رفته موید این مطلب است. البته باید به ابعاد مختلف این مسئله توجه کرد. باید روی استفاده از نسخ معتبر در تعزیه توجه ویژه‌ای شود و در نوع نگاهمان به تعزیه هم جنبه‌های هنری درست رعایت شود و هم آثار از نظر محتوایی به دقت بررسی شود. از این رو امیدورام در فرهنگسرای نیاوران به گونه‌ای تعزیه اجرا شود که در آینده مرجعی برای بسیاری از آثار خوب باشد. البته در خوانسار و نقط مختلف شاهد اجرای  تعزیه‌های بسیار خوبی هستیم اما نگاه‌ها را باید به سمتی ببریم که ذکر مصائب اهل بیت به نحو شایسته‌ای انجام شود تا از این منظر بتوانیم خدمت اساسی در حوزه فرهنگ انجام دهیم.

وی در پایان این گفتگوبه تماشای مجلس بازار شام و وفات حضرت رقیه (س) نشست.

برگزاری مجالس تعزیه از سال 1389 در فرهنگسرای نیاوران با حمایت بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران آغاز شد و با گذشت 5سال به صورت منظم در دهه اول ماه محرم برگزار می‌شود.

در سال جاری مجالس تعزیه عاشورایی با حضورهنرمندان انجمن تعزیه شهرستان خوانسار از شامگاه پنج شنبه 23 مهرماه در نخستین روز محرم در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران به مدت ده شب تا روز عاشورا برگزار شد و مورد استقبال قابل توجه علاقمندان به این هنر اصیل ایرانی قرار گرفت، به طوری که در شب‌های پایانی همچون سنوات گذشت استقبال علاقمندان به مراتب بیشتر از ظرفیت سالن اصلی  فرهنگسرای نیاوران بود.

کد خبر : ۳۱۶۱۴۱