خبرگزاری کار ایران

دفتر نخست از کتاب «نمایش‌نامه نویسی» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۳۱۷۶۰۰

دفتر نخست از کتاب «نمایش‌نامه نویسی» با عنوان «چگونه آغاز کنیم؟» به قلم عبدالحی شماسی، نمایش‌نامه نویس و استاد دانشگاه؛ توسط نشر آریا گهر چاپ و منتشر شد.

کتاب «نمایش‌نامه نویسی» که می‌تواند جامع‌ترین کتاب در زمینه آموزش نمایش‌نامه نویسی در کشور محسوب شود در 360 صفحه تنظیم شده و در یک هزار نسخه در دسترس هنرمندان و دانشجویان تئاتر قرار می‌گیرد.

از جمله ویژگی‌های این کتاب گرانسنگ تاکید نویسنده بر استفاده کامل از واژگان پارسی است که گذشته از تازه‌ترین دستاوردها و آموزه‌های فنون نگارش نمایش‌نامه، به اثری نفیس در زمینه ادبیات و زبان پارسی تبدیل شده که می‌تواند مورد توجه تمامی زبان شناسان و علاقه‌مندان زبان نژاده پارسی نیز قرار گیرد.

عبدالحی شماسی نمایش‌نامه نویس شناخته شده کشور این کتاب را به دو استاد بزرگ تئاتر و ادبیات، دکتر احمد کامیابی مسک و دکتر میرجلال‌الدین کزازی تقدیم کرده است.

این مدرس نمایش‌نامه نویسی در دیباچه کتاب «نمایشنامه نویسی (چگونه آغاز کنیم؟)» آورده است: آنچه پیش روی دارید ، دستاورد بیست و شش سال آموزش نمایش‌نامه نویسی در دانشگاه‌های گوناگون است که امیدوارم در راستای شناخت بیشتر و بهتر نمایش و نوشتن نمایش‌نامه برایتان سودمند باشد.

او دستمایه هنر نمایش را مردمان معرفی کرده و پیش از آغاز نوشتن، خوانندگان را به "شناخت" دعوت کرده و جان و روان یک پدیده هنری به ویژه نمایش‌نامه را "اندیشه" دانسته است.

شماسی در همین متن آورده است: گام نخست در راستای جان بخشیدن به نوشته‌هایمان، به کارگیری زبانی است که بی‌هیچ گمانی آبشخور فرهنگ نژاده نیاکان و اندیشه بنیادین ما خواهد بود... تاریخ و منِ راستینِ مردمانِ هر کشور در گرو نگاهداشت زبان شان است. از این روی می‌توان زبان را جان و روان مردمان یک کشور دانست که میان آنان یک پیوند و پیوستگی سرشتینی استوار می‌سازد.چرا که نژادگی و همگون بودن زبان آیینی یک پاتَرم، نام و نشان و فرهنگ مردم آن کشور را پایدار می‌دارد.

و ادامه می‌دهد: نخستین پرسشی که در هنگام نوشتن این دفتر برایم پیش آمد، زبان آن بود. آیا با زبان بیگانه می‌توان دارای اندیشه‌ای آزاد بود و بر پای خود بایستیم و خویش اندیش باشیم؟

عبدالحی شماسی در این کتاب آموزشی تلاش کرده است تا از هر نوع کلمات بیگانه در زبان پارسی دوری کرده و واژه‌های روان پارسی را در نگارش این اثر آموزشی بکار گیرد. نویسنده توجه داشته است که گاه واژه سازی‌های نا مانوس درک و دریافت آموزه‌ها را با دشواری همراه می‌کند از این رو در واژه گزینی، روان، ساده، ذهن آشنا و درست بودن را مد نظر داشته است.

دفتر نخست کتاب شامل دو بخش ساختمان و ساختار نمایش‌نامه است که در مجموع 24 گفتار درسی را شامل می‌شود. نویسنده در پایان این کتاب، واژه نامه کاملی از تمامی واژه‌های تازه کتاب و سیاهه‌ای از گفتارهای دفتر دوم آن را نیز آورده است.

کتاب «نمایش‌نامه نویسی (چگونه آغاز کنیم؟)» با طراحی جلد شبنم رازی شریف و قیمت 21000 تومان به زودی رونمایی و بر پیشخوان کتاب فروشی‌ها قرار می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز