خبرگزاری کار ایران

کتاب «چهار شاعر» علامه جعفری رونمایی می‌شود

در هفدهمین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی جعفری آیین رونمایی از کتاب چهار شاعر نوشته مرحوم علامه محمد تقی‌جعفری برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ فرهنگسرای فردوس در هفدهمین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی جعفری آیین رونمایی از کتاب چهار شاعر نوشته این علامه فقید را با حضور محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ساعت ۱۶ روز یکشنبه دهم آبان ماه برگزار می‌کند.

این آیین با حضور جمعی از فرهیختگان، خانواده و شاگردان ایشان و سخنرانی علی رافعی، نصری، علیرضا جعفری، محسن اسدی (شهردار منطقه ۵) با همکاری کتابخانه علامه محمد تقی جعفری اجرا می‌شود.

علامه محمدتقی جعفری در بخش‌های مختلف کتاب چهار شاعر (خیام، نظامی، سعدی و حافظ) موضوعاتی همچون «تحلیل شخصیت خیام و بررسی رباعیات خیام»، «حکمت، عرفان و اخلاق در شعر نظامی گنجوی»، «تلاقی حکمت و ادب در آثار سعدی» و «تحلیل اندیشه‌ها و شخصیت حافظ (خلوت انس)» را مورد بررسی قرار داده است.

علامه جعفری معتقد است: «بزرگ‌ترین رسالت شعر و شاعری که شاید عظمت آن را هیچ متفکری نتواند بیان کند، آن نیست که با دروغ و بیان خلاف واقعیات، اذهان مردم را از خرافات و نادرستی‌ها انباشته، رنگ‌های متنوع واقعیات را مات کند و به مردم طریق گریز از حقایق را تعلیم دهد و این عذر را بیاورد که بیان واقعیات که علوم و جهان‌بینی‌ها به عهده گرفته‌اند، نتیجه‌ای جز توضیح ضرورت‌های ناشی از احساسات کیفیت طلب ارواح آدمیان ندارد.

اگر شعر بخواهد بیان حقایق علمی و فلسفی را به عهده گیرد، چنین تعهد و فعالیتی به بیرون راندن شعر از صحنه فرهنگ سازنده انسان‌ها می‌انجامد، این عذرتراشی، نخست فریفتن خویشتن و سپس فریب دادن دیگران است... رسالت عظمای شعر در مختل کردن واقعیات نیست، بلکه در به فعلیت انداختن و باز کردن استعدادهایی نهفته در انسان است که می‌تواند ما را با ابعاد و چهره‌هایی بسیار زیبا و با شکوه از حیات انسانی و سطوح جهان هستی آشنا کند.»

برپایی نگار گذری از عکس‌های این علامه فقید، نمایشگاه کتاب از آثار وی و دیگر برنامه‌های فرهنگی از بخش‌های جانبی این مراسم است.

کتاب چهار شاعر بهار ۹۴ توسط موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری در ۸۴۰ صقحه منتشر شده است.

 فرهنگسرای فردوس در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس شرق، بعد از چهارراه شهید سلیمی جهرمی واقع شده است.

کد خبر : ۳۱۷۸۰۲