فیلمسازان مستقل از مفاخر سینمای ایران هستند
هرکدام از این جشنوارهها میتوانند کاشف فیلمها و فیلمسازانی باشند که در جشنوارههای دیگر ممکن است به آنها توجه نشود.
وحید وکیلیفر درباره ضرورت برگزاری جشنواره فیلم کوتاه مستقل گفت: برعکس کسانی که میگویند در کشورما تعداد جشنوارهها زیاد است من معتقدم تعداد جشنوارهها کم هم هست، زیرا در فرانسه بالغ بر ۱۰۰ جشنواره بین المللی فیلم در طول سال برگزار میشود. هرکدام از این جشنوارهها میتوانند کاشف فیلمها و فیلمسازانی باشند که در جشنوارههای دیگر ممکن است به آنها توجه نشود.
وی ادامه داد: با توجه به همه جشنوارههایی که در ایران برگزار میشود واقعیت این است که جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید میتواند به عنوان یک جشنواره شاخص و مأمنی باشد برای فیلمسازانی که میخواهند خارج از جریان اصلی سینما تجربههای جدیدی کسب کنند.
وکیلی فر در ادامه خاطرنشان کرد: اگر توجه داشته باشید فیلمهایی که در جشنواره فیلم کوتاه تهران پذیرفته میشود مشخص است که بر چه اساسی انتخاب میشوند و اغلب فیلمسازانی هستند که فیلمهایشان بیرون گذاشته میشود، اما در این چند دورهای که جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید برگزار میشود خط و مشی خود را مشخص کرده که به دنبال فیلمسازانی است که به دنبال تجربههای دیگری هستند و به همین دلیل هم کم کم جایگاه خود را پیدا کرده است.
کارگردان فیلم «تابور» درباره سینمای مستقل نیز گفت: در طول تاریخ سینما، سینمای مستقل تعاریف متعددی دارد، درواقع نوعی سینما که خارج از جریان اصلی بوده و به دنبال تجربههای جدیدی بوده است که در هر دوره از تاریخ سینما یک نام خاص داشته است. شاید نام سینمای مستقل به صورت جامع و کامل نباشد همان گونه سینمای خارج از جریان سینمای اصلی را در زیر پرچم این سینما قرار دادیم.
وی با بیان اینکه سینمای مستقل به سینمای مستقل دهه ۶۰ آمریکا برمیگردد، گفت: سینمایی که از نظر فرم، اندیشه و دستور زبانی خارج از سینمای اصلی و تجربه شده حرکت میکند و به دنبال گونههای جدیدتر و شکستن قواعد سینمایی پیش میرود را سینمای مستقل میگویند.
وکیلی فر گفت: من با عدهای که میگویند در ایران سینمای مستقل نداریم، موافق نیستم زیرا سینمای ایران یکی از مفاخرش فیلمسازان مستقل است و از دهه ۴۰ فیلمسازانی مانند برادران آوانسیان، پرویز کیمیاوی، سهراب شهید ثالث، ابراهیم گلستان، مسعود کیمیایی و بهرام بیضایی فیلمسازان مستقل هستند. حال اینکه کسانی میخواهند بگویند فیلمسازانی که از دولت پول بگیرند مستقل نیستند به نظرم اشتباه است، زیرا استقلال به معنای مالی نیست بلکه اندیشهای است که باید مستقل باشد.
وی ادامه داد: بعد از ورود سینمای دیجیتال سینمای مستقل به غایت خود رسیده است و جوانهایی وارد سینما شدند که توانستند خود را از قید و بند سینمای دولتی به خاطر تجهیزات گران خارج کنند. همانطور که شاهد هستید امروز هر کسی با یک دوربین کوچک هم میتواند فیلمی با بودجهای اندک اما شاخص و مستقل تولید کند.
کارگردان فیلم «گشر» درباره سینمای تجربی گفت: وقتی میگویم سینمای مستقل برمیگردد به تولیدات سینمای خارج از کمپانیهای هالیوود که سینمای مستقل نامیده شد. اما فیلمهای اکسپریمنتال همیشه هم در ذات سینما وجود داشته و نمیتوان این دو را از هم جدا کرد و در عین حال هم میتوانیم جدا کنیم اما در ایران وقتی درباره سینمای مستقل صحبت میکنیم منظور ما سینمای تجربی هم هست که در لقای سینمای مستقل آنرا تعریف میکنیم بنابراین سینمای تجربی تجربه کردن و خارج از قواعد رفتار کردن است.
وی با بیان اینکه بخش عظیمی از دستاوردهای جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید تبادلات فرهنگی است، گفت: به واسطه این نوع جشنوارهها میتوانیم بیواسطه با فیلمسازهایی از سرزمینهای دیگری ارتباط داشته باشیم و کشورمان را معرفی کنیم. جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید با توجه به اینکه این جشنواره مستقل است میتواند پل ارتباطی بین فیلمسازهای مستقل ایران با سایر کشورها باشد و این امر به نوبه خود شانس بزرگی است زیرا انتخاب فیلمها بر اساس شایستگی است و هرکسی که فیلمش حضور داشته باشد شرایطی برایش فراهم میشود که شاید خود یک فیلمساز کوتاه به تنهایی نتواند با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کند و این اتفاق خوبی است که در این جشنواره وجود دارد.
وی با بیان اینکه توجه به عنصر تجربه گرایی در این جشنواره اتفاق بسیار خوبی است؛ گفت: مانند همه جای دنیا که یک جشنواره با موضوع و رویکرد مشخص برگزار میشود جشنواره خورشید هم امسال چنین نگاهی دارد همانطور که در کشورهای دیگر این اتفاق صورت میگیرد، و اینکه چقدر تجربه گرا بودن کمک میکند، بهرحال شرایطی برای دیده شدن است.
وکیلی فر در ادامه افزود: فیلمسازانی که میخواهند کارهای خاصی انجام دهند وقتی متوجه میشوند جشنوارهای است که با ذره بین به دنبال نگاههای دیگری است، این موجب میشود تا آنها با جسارت بیشتری به این عرصه بیایند. باید یادآور شوم که فیلمهای امسال جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید در ساختار و فرم نسبت به فیلمهای سالهای گذشته تجربه گرا هستند و تأثیر آنرا در سال آینده در فیلمهای کوتاه خواهیم دید.
وی درباره جشنواره فیلم کوتاه نیز گفت: از نوجوانی جشنواره فیلم کوتاه تهران را دنبال میکردم، به همان تعداد فیلمهایی که در این جشنواره انتخاب میشود به همان اندازه هم فیلم خوب بیرون میماند و در هیچ جای دیگری هم نشان داده نمیشد. باید توجه داشت که جشنوارههایی مانند جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید هیچ رقابتی باهم ندارند زیرا فیلمهایی که در جشنواره خورشید انتخاب شدند در کوتاه انتخاب نشد و جالب است که همان فیلمی که سال گذشته جایزه بهترین فیلم را جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید گرفت در جشنواره کوتاه تهران کنار گذاشته شده بود درحالیکه همان فیلم در جشنوارههای خارجی هم درخشید.
وکیلی فر خاطر نشان کرد: همینطور همان فیلمی که سال گذشته در جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید جایزه اصلی را گرفت امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران انتخاب شد پس ممکن است در انتخابها دچار اشتباه شویم. فیلم کوتاه تهران ویترین عمومی برای تولیدات فیلم کوتاه است که عموما توجهش به فیلمهای مستند و فیلمهای انجمن سینمای جوانان است اما جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید به دنبال فیلمسازان مستقل است و اتفاقا کمک میکند تا بار را از روی دوش جشنواره فیلم کوتاه بردارد و راحتتر فیلمها را انتخاب کند.
وی ادامه داد: فیلمهایی که با نگاه جشنواره فیلم کوتاه تهران سازگار نیست اما خوب هستند و ممکن است در جایی به نمایش درنیایند این شانس را دارند تا در جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید مورد توجه قرار گیرند همانطور که در سال گذشته این اتفاق افتاد. امسال هم به همین شکل خواهد بود فیلمهایی هستند که در جشنواره فیلم کوتاه حضور نخواهند داشت واین نشان میدهد تفاوت دیدگاه بین این دو جشنواره وجود دارد.
«پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید» بعنوان رویداد ویژه سینمای مستقل تجربهگرا در کشور به همت پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل و دبیری مهدی یارمحمدی، دی ماه سال جاری در تهران برگزار میشود.