خبرگزاری کار ایران

طرح مقابله با تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای به مجلس می‌رود

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر عزم مجلس برای مقابله با تبلیغ محصولات غیراستاندارد و آسیب‌رسان، گفت: در این زمینه طرح مقابله با تبلیغات ماهواره‌ای تنظیم و در نوبت دستور کار صحن مجلس قرار دارد.

 به گزارش ایلنا به نقل از  خانه ملت، عبدالرحمان رستمیان درباره آخرین وضعیت طرح مقابله با تبلیغات ماهواره‌ای در مجلس گفت: طرح مقابله با تبلیغات ماهواره‌ای در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بررسی شد. در جریان بررسی طرح مذکور مسئولان سازمان‌های دارو و غذا، صداوسیما، پلیس و سایر سازمان‌های مربوطه حضور یافته و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر مبنای پیشنهادات سازمان‌های مذکور و تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس، طرح مقابله با تبلیغات ماهواره‌ای را جمع‌بندی و نهایتا برای بررسی و تصئویب به صحن ارسال کرده است.

وی با اشاره به جزئیات موادی از طرح مقابله با تبلیغات ماهواره‌ای گفت: در قوانین فعلی تبلیغات، به تبلیغات ماهواره‌ای اشاره‌ای نشده بود، از این جهت اصلاح قانون در قالب یک طرح لازم و ضروری بود، لذا براساس این طرح با محصولات و به ویژه داروهای آسیب‌رسانی که از سوی نمایندگی محصولات ماهواره‌ای در ایران به فروش می‌رسد برخورد خواهد شد.

رستمیان ضمن اشاره به اینکه داروهایی که از مسیرهای غیرقانونی و گا‌ها زیرزمینی به فروش می‌رسند حتی در سال گذشته جان دو نفر را گرفت، یادآور شد: اغراق در اثر دارو‌ها نیز موردی دیگر از آسیب‌های تبلیغات ماهواره‌ای است که در طرح مذکور جرائمی برای آن درنظر گرفته شده است، تبلیغات داروهای ماهواره‌ای در شرایطی در حال انجام است که برخی از دارو‌ها نه تنها استاندارد وزارت بهداشت را ندارد بلکه جزو داروهای ثبتی نیز نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: در گذشته تنها با مسدود کردن شماره تماس‌های نمایندگی داروهای غیرمجاز تبلیغ شده در ماهواره، مقابله صورت می‌گرفت اما در طرح جدید جرائم به روز رسانی شد و با تشدید جرائم سعی بر افزایش اثر بازدارندگی شده است، البته علاوه بر دارو محصولات بهداشتی و آرایشی نیز در طرح مقابله با تبلیغات ماهواره‌ای مورد نظر قرار گرفته است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جریمه حبس نیز در طرح مقابله با تبلیغات ماهواره‌ای در کمیسیون حقوقی و فضایی به عنوان کمیسیون فرعی بررسی شد، هدف رفع حبس و جایگزین کردن جرایمی دیگر بوده است چراکه این از نوع تخلفات عمدی محسوب نمی‌شود.

 اکبر عبداللهی (معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو) نیز گفته است: آئین نامه‌ای به مجلس فرستاده‌ایم و در انتظار تصویب آن هستیم تا با تبلیغات ماهواره‌ای طبق ضوابط برخورد کنیم.

کد خبر : ۳۱۸۱۷۱