خبرگزاری کار ایران

نهمین جشن چهار ساعته منتقدان سینمایی برگزار شد؛

از کنایه به دولت برای مقبره‌ هنرمندان تا لزوم توجه به بخش خصوصی در سینما

نهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی تحت عنوان شب منتقدان یکشنبه شب (10 آبان) طی چهار ساعت و زیر باران شدید درحالی برگزار شد که سخنرانان و حاضران بر توجه دولت به قبور هنرمندان و همچنین لزوم قدرت گرفتن بخش خصوصی در سینما تاکید داشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کامران ملکی که اجرای جشن منتقدان سینمایی را برعهده داشت؛ با اشاره به درگذشت سینماگرانی همچون ایرج کریمی و پرتو مهتدی و مشکلاتی که برای تدفین آن‌ها بوجود آمد؛ گفت: باید به مسئولان شهر همچون محمدباقر قالیباف و مهدی چمران بگوییم وقتی هنرمندی یا منتقدی را از دست می‌دهیم مصیبت بزرگی رخ داده است و دیگر نباید برای آرام گرفتن پیکر آن‌ها مصیبت دیگری را تحمل کنیم و نباید ماتم‌زده منتظر جایی باشیم تا عزیزانمان در آن آرام بگیرند.

کیوان کثیریان (رئیس انجمن منتقدان و دبیر جشن) نیز گفت: ما فرزند خانه سینما هستیم و از مسئولان خانه سینما و همچنین مسئولان فارابی که تلاش کردند تا جشن نهم برگزار شود تشکر می‌کنیم و من با احترام به تک‌تک هنرمندانی که حضور دارند این جشن را به ملکه رنجبر تقدیم می‌کنم.

محسن استادعلی (برگزیده بهترین فیلم مستند بلند) نیز گفت: باید یادی کنم دو بزرگی که جامعه سینمایی ما آن‌ها را از دست داد زاون قوکاسیان و ایرج کریمی کسانی بودند که ما با نوشته‌ها و تحلیل‌هایشان بزرگ شدیم و من از شما می‌خواهم به احترام این دو مرد بزرگ یک دقیقه سکوت کنید.

مهدی باقری (برگزیده بخش مستند نیمه بلند و بهترین پژوهش) نیز طی سخنانی با اشاره به لزوم امنیت خاطر مستندسازان در ساخت مستند گفت: به عنوان یک مستندساز آرزو می‌کنم هرگز نگوییم یک مستندساز به خاطر فیلم‌های ساخته و نساخته ۶ سال در حبس باشد.

رضا درستکار (منتقد سینما) نیز گفت: از شهرداری می‌خواهیم که برای مزار هنرمندان فکری بکند و اگر کسانی می‌توانند برای کم کردن مشکلات هنرمندان تلاش کنند.

تقدیر از هارون یشایایی

ناصر تقوایی در هنگام تقدیر از هارون یشایایی (تهیه‌کننده خوب سینمای ایران) گفت: امشب چهره‌های بسیاری را می‌بینم که مدت‌ها ندیده بودم و امیدوارم در کنار این چهره‌ها کارهای هنرمندان نیز دیده شود.

وی ادامه داد: یشایایی از چهره‌های قدیمی سینماست و من وی را از زمانیکه فیلم‌های کوتاه می‌ساخت؛ می‌شناسم و از آن زمان هر فیلمی که ساخت؛ خوب بود. وی مشکلات مارا برطرف می‌کرد و برای همه کسانی که در کار سینما بودند؛ برادر بزرگ‌تر بود.

کارگردان ناخدا خورشید ادامه داد: امیدوارم مثل سال‌های دور که مجموعه‌ای از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما در دفتر او تولید می‌شد این روند ادامه‌دار شود زیرا کارهای یشایایی که ما به وی پرویز خان می‌گوییم از همه درخشان‌تر بود.

تقوایی با تاکید به اینکه یشایایی با سه نسل سینمای ایران کار کرده؛ گفت: حاصل این فعالیت‌ها ده فیلم خوب برای سینمای ایران است و امیدوارم همانطور که وی با نسل‌های مختلف کار کرد؛ پسرش نیز که به خوبی جای وی را گرفته با نسل جدید و جوان سینما همکاری و کار کند.

احمدرضا درویش نیز با تشکر از انجمن منتقدان برای تقدیر از یشایایی گفت: من شاگردی یشایایی را در فیلم‌هایی که با هم همکار بودیم؛ کردم. وی روح بلند بزرگ و سخاوتمندی دارد و عشق او به ایران و سینما زبانزد است.

کارگردان رستاخیز ادامه داد: نتیجه این همه بردباری می‌شود فیلم‌هایی که وی ساخته و در حافظه ملت ایران باقی مانده است. بزرگداشت یشایایی بزرگداشت فرهنگ کشور ماست که در سینما متجلی شده است.

وی افزود: مسئولان باید به فکر سینمای ایران باشند و تلاش کنند چراغ سینمای ایران روشن بماند زیرا بزرگ‌ترین غرور برای سینمای ایران؛ هنرمندان آن هستند و جشن منتقدان نشان می‌دهد که داشته‌های سینمای ایران چقدر زیاد، غنی و بزرگ است.

هارون یشایایی نیز با تشکر از برگزارکنندگان جشن گفت: خودم را به هیچ وجه لایق این همه تشویق و توصیف نمی‌دانم زیرا در صنف تهیه‌کنندگان افرادی را می‌بینم که از من محق‌تر هستند.

وی ادامه داد: امروز انجمن منتقدان به ریش سفید سینماگران احترام گذاشتند و ما پیرمردهای سینما از اینکه از ما تعریف شود؛ خوشحال می‌شویم.

تقدیر از سیروس الوند

در این مراسم؛ علیرضا داوودنژاد با اشاره به سابقه سیروس الوند در سینمای ایران گفت: صحبت کردن از سیروس الوند یعنی صحبت کردن از یک نیروی حرفه‌ای در سینما. وی از دهه ۵۰ که در سینما فعال شد در کنار بزله‌گویی به صورت تخصصی به کارش ادامه می‌داد.

وی افزود: الوند در دهه ۵۰ که فضا برای سینما بسیار سنگین بود و فیلم خارجی فشار زیادی به سینمای ایران آورده بود ایده‌های تازه‌ای داشت. آن زمان به دنبال آن بودیم که معدلی بین بازار، سرمایه و رقابت بافیلم‌های خارجی و غلبه بر گرانی سینما پیدا کنیم و الوند توانست فیلم‌هایی بسازد که سینمای ایران در آن دوران رونق بگیرد.

کارگردان روغن مار افزود: الوند بعد از انقلاب نیز فیلم‌هایی ساخت که در زمان خود استثنایی بود. فیلم‌هایی همچون آوار، چهره و یکبار برای همیشه و دست‌های آلوده آثاری بودند که خصلت حرفه‌ای دارند و الوند این فیلم‌ها را با تکیه بر دانش خودش ساخت و روی پای خودش ایستاد.

داوودنژاد خطاب به مسئولان نیز گفت: اگر می‌خواهیم متوجه شویم که بخش خصوصی چه وضعیتی در سینما دارد باید بررسی کنیم برخوردمان با اهالی حرفه‌ای سینما چگونه است زیرا سرگذشت و سرنوشت سینما توسط حرفه‌ای‌ها رقم می‌خورد و الوند از جمله این حرفه‌ای‌ها بود.

محسن سیف (منتقد سینما) نیز طی سخنانی گفت: دوستی من باالوند طولانی‌تر از بقیه اهالی سینماست و خوشحالم که او امروز به این موفقیت رسیده است.

جواد طوسی نیز گفت: سیروس الوند برای خانواده در آثارش بسیار اهمیت قائل است و از آنجا که پیشینه وی در سینما یک پیشینه مطبوعاتی است با نقد و نوشتن در حوزه سینما بسیار آشناست.

وی با اشاره به حضور سینماگرانی همچون سیروس الوند که به صورت شخصی فیلم می‌سازند؛ گفت: تداوم سینمای ایران و رونق آن مستلزم رونق بخشی به بخش خصوصی و سینمای خصوصی است که در سال‌های گذشته افول کرده است.

فریدون جیرانی هم به سابقه الوند در سینما اشاره کرد و گفت: الوند پیش از انقلاب با نقد در سینما و همچنین موج نو سینما آشنا بود و بعد از انقلاب نیز از جمله کارگردان‌هایی بود که سینما را رونق داد.

وی ادامه داد: راز اصلی در سینما این است که در سینما مداوم و خوب بمانی و الوند کسی بود که در این سینما خوب و مداوم ماند.

سیروس الوند نیز با تشکر از برگزارکنندگان مراسم گفت: من هرگز با حضور جوان‌ها و گروه هنر و تجربه مخالف نبودم بلکه کاملا موافق هستم اما نگرانی من این است که عده‌ای که عاشق نیستند سرزده به سینما بیایند.

وی ادامه داد: آنچه می‌تواند در این راه کمک کند و ما را امیدوار نگه دارد حضور منتقدان است که حواسشان به سینما کاملا جمع است و نگاه می‌کنند چه کسانی چه فیلم‌هایی می‌سازند و کدام فیلم خوب و کدام فیلم بد است.

الوند با اشاره به اینکه کارش را در سینما با مطبوعات آغاز کرده است؛ گفت: من در این مدت با نقد آشنا و همراه بودم و با محسن سیف و جواد طوسی و فریدون جیرانی معاشرت‌های زیادی داشتم.

حجت الله ایوبی نیز طی سخنان کوتاهی گفت: من اگر بخواهم بعد از پایان کارم در سینما به سینما بازگردم حتما عضو انجمن منتقدان می‌شوم و از طریق این انجمن در سینما می‌مانم.

وی ادامه داد: امشب می‌خواستم درباره نامه‌های سرگشاده و سربسته حرف بزنم و جواب بدهم اما دیدم وقت آن نیست و بعد جواب می‌دهم.

حاشیه‌ها:

*مراسم به دلیل بارندگی شدید با بیش از یک ساعت تاخیر آغاز شد و بسیاری از میهمانان در ترافیک مانده بودند.

*ظرفیت سالن محل برگزاری تکمیل شده بود و بسیاری از حاضران به صورت ایستاده مراسم ررا دنبال می‌کردند.

*پوری بنایی و نصرت‌الله وحدت در طول برگزاری جشن چندین بار مورد تشویق قرار گرفتند و پوری بنایی طی سخنان کوتاهی با بغض گفت: واقعا باورم نمی‌شود که امروز من بعد از ۳۷ سال توانستم در سینما کاری بکنم و در چنین مراسمی روی صحنه بروم. خیلی خوشحالم که بزرگانی نظیر علی نصیریان و عباس یاری در این جمع هستند از اینکه در این مکان هستم از شما عذرخواهی می‌کنم و خوشحالم.

*تندیس امید روحانی توسط اصغر فرهادی اهدا شد.

کد خبر : ۳۱۸۳۹۲