خبرگزاری کار ایران

در مراسم تودیع و معارفه آستانه و ابطحی مطرح شد:

ایوبی: دوران بحران در سینمای ایران تمام شده/ خودمان را همه سینما ندانیم

مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری در حالی برگزار شد که رئیس سازمان سینمایی به برخی انتقاد‌ها و نامه‌های سینماگران به خودش پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الله ایوبی صبح امروز، دوشنبه 11 آبان، در مراسم تودیع و معارفه حسین مسافرآستانه و مصطفی ابطحی گفت: من همیشه از نقد استقبال کرده‌ام اما باید این نقد‌ها براساس محور‌ها و شاخص‌های درست باشد. اینکه اگر به هنرمندی پروانه ساخت ارائه نشود یعنی حال سینمای ایران بد است و اگر مجوز ساخت ارائه شود حال سینمای ایران خوب است، اصلا درست نیست. قرار نیست هر فردی به تنهایی خود را سینمای ایران بداند و اگر حال او بد باشد یعنی حال سینمای ایران هم بد است.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه بحران در سینمای تمام شده است، گفت در واقع بحران سینمای ایران ۲ سال پیش بود، زمانی که هر هنرمندی که می‌خواست ثابت کند یک هنرمند انقلابی است. صبح که از خواب بیدار می‌شد به کل سینمای ایران فحش می‌داد. بحران سینمای ایران زمانی بود که سینما را به عنوان فاضلاب می‌خواندند و معتقد بودند همه در سینما فاسد هستند.

وی ادامه داد: من نمی‌گویم همه اقدامات ما در سینمای ایران درست است، اما این انتظار را دارم که ما را با تولیدات سینما بسنجید. این را باید بگویم سینمای ایران امسال، سال درخشانی را پشت سر می‌گذارد و از طرف محمد حیدری (دبیر جشنواره فیلم فجر) این قول را می‌دهم که در جشنواره امسال با توجه به اینکه فیلمسازان برجسته‌ای در حال ساخت فیلم‌های جدید هستند، می‌توانیم شاهد آثار متنوعی باشیم.

 وی با تشکر از حسین مستافرآستانه گفت: مسافرآستانه ۲ سال در موسسه رسانه‌های تصویری سخت تلاش کرد و این مدیر با تعهد و همدلی این روزگار را سپری کرد.

وی ادامه داد: مسافرآستانه قبل از مدیر بودن یک هنرمند است و مهم‌ترین ویژگی این مدیر سینمایی هنرمند متعهد و عاشورایی بودن آن است و امیدوارم حسین مسافرآستانه با توجه به سوابقی که در سینما بدست آورده است، در سینما بماند.

ایوبی افزود: تئا‌تر یک هنر فرهیخته است و در این هنر متن‌ها و نویسندگان برجسته‌ای وجود دارد و از مسافرآستانه خواسته‌ام که در قالب طرحی به سمتی حرکت کنیم که تئات‌رهای مختلف را فیلمبرداری و با کیفییت ارائه کنیم. می‌توان نام موقت این طرح را سینمایش گذاشت.

ایوبی با معرفی ابطحی به عنوان مدیرعامل جدید موسسه رسانه‌های تصویری گفت: مصطفی ابطحی یک چهره خوشنام و یک چهره فرهنگی و توانا است و هرجا که ردپای مدیریت او وجود دارد نشان موفقیت را در آن می‌بینیم.

 وی ادامه داد: ابطحی در زمینه مبارزه با قاچاق فیلم‌ها تجربه زیادی دارد و می‌تواند این تجربه را به خوبی در سینمای خانگی پیاده کند.

ایوبی با تاکید بر گسترش سیستم VOD گفت: این سیستم امروز تبدیل به یک ضرورت شده است و در تمام دنیا به آن توجه می‌شود چراکه دنیا به این امر به عنوان یک بازار بزرگ نگاه می‌کند. در حال حاضر کارهای این طرح انجام شده و تنها همکاری با دستگاه‌های دیگر در این زمینه باقی مانده است که امیدوارم هرچه سریع‌تر انجام شود چراکه بهترین راه برای نجات سینمای ایران به‌شمار می‌رود.

وی بر مبارزه با قاچاق فیلم تاکید کرد و افزود: باید مبارزه با قاچاق فیلم در موسسه رسانه‌های تصویری ادامه پیدا ‌کند، همچنین امیدوارم ساختار امور بین‌الملل در این حوزه که در حال حاضر چندان مطلوب من نیست بتواند شکل بهتری به خود بگیرد. علاوه برآن دبیرخانه هماهنگی جشنواره‌ها نیز باید به بهترین شکل در این موسسه پیگیری شود.

وی ادامه داد: طی ۲ سال گذشته همه سینماهای کشور را به سیستم دیجیتال مجهز کردیم که از نظر من این کار یک مدیریت جهادی است. در واقع طی ۳۰ سال گذشته شاهد کاهش زیرساخت‌ها و سالن‌های سینما در کشور بودیم اما به برکت نمایش فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» ۶۰ شهر کشور صاحب سینما شدند درحالیکه در یکی از جلسات‌هایت دولت اعلام شد که وضعیت اقتصادی و بودجه دولت در این دو سال شبیه وضعیت دولت در جنگ بود.

ایوبی با اشاره به اینکه دولت دنیال این است تا پای خود را از تولیدات سینمایی کنار بکشد؛ افزود: در تلاش هستیم تا شیوه حمایت‌های دولتی در سینما تغییر کند، البته این به آن معنا نیست که دولت از تولید فیلم‌های فاخر حمایت نمی‌کند، اما این را باید بگویم که این روز‌ها در کارتابل من هیچ طرح و ایده قابل قبول و جدیدی دیده نمی‌شود و تنها نامه‌هایی به دست من می‌رسد که می‌گوید پول دهید. در چنین شرایطی بنیاد سینمایی فارابی از ۴۰ فیلم سینمایی حمایت کرده است و در تلاش هستیم تا سال آینده حمایت به سمت تولید آثار فیلم اول برود.

وی با اشاره به لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی افزود: اصول اقتصاد مقاومتی استفاده از تولیدات داخلی است و سینمای ایران است اما اینکه عده‌ای می‌گویند پروژه‌های مشترک به معنای نفوذ غرب به داخل کشور است درست نیست.

 وی ادامه داد: ما در پروژه‌های مسترک فروشنده هستیم و کسانی که خودباخته غرب نباشند چنین حرف‌هایی نمی‌زنند. در واقع غرب نیازمند سینمای ایران و محصولات آن است.

کد خبر : ۳۱۸۵۶۷