خبرگزاری کار ایران

رحمانیان در گفتگو با ایلنا خبر داد:

«مجلس شمرکشی» برای دومین بار اجرا می‌شود

محمد رحمانیان جزئیات بیشتری از جلسه نمایش‌نامه‌خوانی روز شنبه، بیست و سوم آبان ماه را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد رحمانیان که قصد دارد بخش‌هایی از نمایش‌های بهرام بیضایی، حمید امجد و آثار خاطره‌انگیز خودش را در قالب پنج‌شب نمایش‌نامه خوانی تالار شمس موسسه فارسی زبانان نمایش‌نامه خوانی کند، درباره جزئیات متن‌های انتخاب شده توضیح داد: کاری که انجام دادم تلفیق تکه‌های 9 نمایش‌نامه است. به عنوان نمونه از نمایش‌نامه (مهر و آینه‌ها)ی حمید امجد؛ بخشی از نمایش‌نامه (مجلس ضربت زدن) نوشته استاد بیضایی، به همراه قطعه‌ای از (مسافران) و بخش‌هایی از نمایش‌نامه‌های (پل) و (اسب‌ها) که قبلا اجرا کرده‌ام.

او ادامه داد: تکه‌های مورد نظر طوری انتخاب شده‌اند که هریک به صورت واحدی مستقل عمل می‌کنند و از نظر زمانی چیزی حدود 10 دقیقه به هر بخش اختصاص می‌یابد.

نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان صاحب سبک تئاتر ایران درباره حلقه دراماتیک ارتباط دهنده تکه‌های انتخاب شده از این 9 متن توضیح داد: آنچه تمام این تکه‌ها را به یکدیگر ارتباط می‌دهد این است که نمایش‌نامه‌ها با موضوع تاریخ، مذهب و اسطوره نوشته شده‌اند و این تم همه بخش‌ها را به یکدیگر مرتبط می‌کند.

رحمانیان همچنین از اجرای مجلس شمرکشی برای دومین بار و دو ترانه در این نمایش‌نامه‌خوانی خبر داد و گفت: از (مسافران) مونولوگ «مجلس شمرکشی» انتخاب شده که علی عمرانی آن را فقط یک بار در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر - دوره بیشت و پنجم - اجرا کرده است. در این بخش‌ ترانه‌ای وجود دارد که شعر آن توسط سپیده ذهنی سروده شده و همچنین قطعه‌ای در بخش پایانی اجرا وجود دارد که نگارش شعر آن برعهده عبدالجبار کاکایی بوده و گمان می‌کنم این شعر نیز برای نخستین بار شنیده خواهد شد.

این کارگردان خاطرنشان کرد: سعی کردم تجربه‌های گذشته را کنار یکدیگر قرار دهم و امیدوارم از این شاخه به آن شاخه پریدن صورت نگیرد. هدف یادآوری تلاش‌های گذشته به مخاطب است تا بداند قبلا در زمینه مذهب،‌ تاریخ و اسطوره چه تلاش‌هایی صورت گرفته و نباید فراموش شود.

کارگردان نمایش «فنز» بیان کرد: البته نویسندگان دیگری مثل حسین فدایی حسین و میلاد اکبرنژاد هم در زمینه مذهب و تاریخ آثار نوشته‌اند که بسیار خوب و قابل تامل هستند اما انتخاب من این متن‌ها بود.

برنامه «پنج شب، نمایش‌نامه‌خوانی در تالار شمس» از تاریخ 19 تا 23 آبان برگزار می‌شود که طی آن فرهاد آییش، حمید امجد، نادر برهانی مرند، محمد چرم‌شیر و محمد رحمانیان نمایش‌نامه‌های خود را روخوانی می‌کنند.

جلسه نمایش‌نامه‌خوانی محمد رحمانیان روز شنبه، بیست و سوم آبان ماه در دو نوبت 17 و 19 برگزار می‌شود و علی عمرانی، مهتاب نصیرپور، بهرام ابراهیمی، خسرو احمدی، سیما تیرانداز، هومن برق‌نورد، اشکان خطیبی و علی تاج‌میر رحمانیان را در این اجرا همراهی می‌کنند.

محمد رحمانیان چندی قبل فیلم‌نامه «روز واقعه» نوشته بهرام بیضایی را برای نمایش‌نامه‌خوانی آماده کرد که روزهای 22، 23 و 24 مهرماه در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روخوانی شد.

کد خبر : ۳۱۸۸۰۴