خبرگزاری کار ایران

شیراز صاحب موزه هنرهای معاصر می‌شود

اولین سفر دوسالانه «سرو نقره‌ای» به شهری خارج از تهران با موافقت برای تاسیس موزه هنرهای معاصر شیراز همراه شد.

به گزارش ایلنا؛ چهارمین دوسالانه سرو نقره‌ای عصر دوشنبه،11 ابان در مجموعه سرزمین سبز شیراز آغاز به کار کرد. برای اولین بار است که نمایشگاه سرو نقره‌ای در شهر دیگری برگزار می‌شود.

در مراسم افتتاح سرو نقره‌ای علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی مدیر مرکز تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و طراحان گرافیکی از تهران همچون قباد شیوا، مصطفی اوجی، اسدالله چهره‌پرداز، علی رشیدی، ساعد مشکی، کوروش پارسانژاد، بیژن صیفوری، اونیش امین‌الهی، احسان مهدوی و.. حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان این نکته که دیدن بر شنیدن و گفتن غلبه پیدا کرده است، گفت: امروز از همه امور، حتی دوردست ترین جزایر این کره خاکی، حتی اگر نرفته باشیم،تصویر روشنی داریم.اگرچه فرهنگ بصری انسان در حال رشد و پرورش است،اما همواره با جنبه آسیب شناسانه آن یعنی آلودگی بصری نیز روبه رو هستیم.برای کنترل این آلودگی بصری برخی پیشنهاد به ارتقا سواد بصری می دهند.یعنی مردم باید بیاموزند که کدام تصاویر بی ارزش و دام با ارزش است. برای کاهش آلودگی بصری، بیش از همه، هنرمندان می‌توانند یاری مان کنند.این برعهده تصویر سازان است که فرهنگ بصری و سواد بصری را ارتقا دهند و با آفرینش آثاری زیباشناسانه بر کیفیت تصاویر بیافزایند. بدین خاطر، امیدمان به گرافیست هاست.»

در ادامه علی رشیدی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران یکی از اهداف این انجمن را تمرکززدایی در بحث برپایی دوسالانه های هنری به ویژه سرونقره ای عنوان کرد و از اینکه سرو نقره‌ای در شیراز نیز برگزار شده است، ابراز خوشحالی کرد.

مرتضی محلاتی، مدیر چهارمین دوسالانه گرافیک سرونقره ای در شیراز نیز اظهار کرد:«نیمی از ما بارها دوست داشتیم اتفاق‌هایی را که در سطح سرو نقره‌ای در تهران افتاده است، ببینیم اما به دلیل محدودیت‌ها نتوانستیم و الان باعث خوشحالی است که سرو نقره‌ای به شیراز آمده است.»

پس از آن ایسیدرو فرر، میهمان ویژه این دوره سرونقره‌ای به تجربه حضورش در ایران اشاره کرد:«دنیای غرب مملو از پیش قضاوت‌های پوچ است. پیش قضاوت‌هایی که خیلی دور از واقعیت است. تنها راه فهمیدن ایران سفر کردن به این کشور است. دیدن اینکه ذات انسان در همه جای دنیا یکسان است تجربه والایی است. از این رو، در دو روزی که ایران هستم تمام ذهیت‌هایی را که بر اساس پیش قضاوت‌های غربی  داشتم، پاک شد و این را با چشمانم دیدم ایران کشوری با مردمی به شدت سخاوتمند وخلاق است. برای من اینجا بودن بهترین هدیه است.»

فرر که بارها مورد تشویق جمعیت قرار گرفت، در مورد تعریف خود از گرافیک عنوان کرد:«به تعداد نامحدودی تعریف مانند تعداد طراحان در دنیا وجود دارد و منهم تعریف خودم را از گرافیک می‌گویم. طراحی ممکن کردن تصور خیالی است. از این رو، باهم و در بین هم تصورات خیالی را ممکن می‌کنیم.»

علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از برگزاری بیست و سومین دوسالانه هنر جوان ایران سال آینده در شیراز  خبر داد و افزود:«حیف است شهری با این قدمت و استعداد موزه هنرهای معاصر نداشته باشد. لذا با فراهم کردن امکانات می‌شود برنامه‌ای اجرایی این موزه در شیراز را در برنامه ششم توسعه قرار داد.

پس از سخنرانی مرادخانی مجری برنامه هم خبر اختصصاص زمین از سوی شهردار صدرا را برای تاسیس موزه هنرهای معاصر اعلام کرد تا یکی از دستاوردهای مهم سرو نقرای به شیراز احداث این مکان باشد.

در ادامه نمایشگاهی از 750 اثر را یافته به این دوسالانه در شش گرایش طراحی پوستر، نشانه،جلدکتاب،تجاری،حرف فارسی و موشن گرافیک به نمایش گذاشته شد که تا 20 آبان ماه در مجموعه گرین لند درحال برگزاری است.​

کد خبر : ۳۱۸۸۱۴