خبرگزاری کار ایران

سوءمدیریت در تالار حافظ کار دست گروه داد؛

محرومیت «در بارانداز» از حضور در جشنواره تئاتر فجر/ کدام مدیر در بنیاد رودکی پاسخ می‌دهد؟

گروه اجرایی نمایش «در بارانداز» به دلیل تغییر مداوم برنامه اجرا، علاوه بر تحمل هزینه‌های مادی بسیار؛ امکان حضور در جشنواره تئاتر فجر را از دست داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تغییرات مداوم در برنامه اجرایی نمایش «در بارانداز» به کارگردانی امیرکاوه آهنین‌جان نشان می‌دهد مسئولان تالار حافظ در ماه‌های اخیر از شرایط لازم برای اعلام یک تاریخ ساده به گروه‌های نمایشی برخوردار نیستند. عامل این سردرگمی چیست و کدام مدیر در بنیاد رودکی پاسخ‌گوی هزینه‌های مادی و معنوی وارد شده به هنرمندان تئا‌تر است؟

آهنین‌جان خرداد ماه امسال اعلام کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ انجام شده نمایش «در بارانداز» شهریور و مهر۹۴ در تالار حافظ روی صحنه می‌رود.

او سپس، دوشنبه ۱۲ مردادماه در گفتگویی به یکی از چندین مشکل خود اشاره کرده و توضیح می‌دهد: با وجود دستور مدیر مرکز هنرهای نمایشی، هیچ لطفی شامل حال این نمایش نشد، تا این‌که از سه روز گذشته به ما اعلام کردند می‌توانیم سه روز در هفته به مدت ۲ ساعت در تالار حافظ تمرین کنیم.

آهنین‌جان شرایط اختصاص سالن تمرین به اجرای نمایش خود را چنین تشریح می‌کند: شرایطی که برای قرارداد پیشنهاد شد وضعیت نامعقولی داشت و به همین دلیل قرارداد نبستیم. اگرچه مبلغ اجاره سالن بعدا نسبت به میزان نجومی که در آغاز اعلام شد کاهش یافت، اما قرارداد را با رقمی به‌نسبت بالا امضا کردیم.

بازیگر نمایش «دایره‌گچی قفقازی» این بار ماه آبان را زمان دقیق اجرای نمایش «در بارانداز» اعلام کرد تا این شائبه که مسئولان بنیاد رودکی و تالار حافظ اجرای گروه را یک ماه به تاخیر انداخته‌اند؛ قوت بگیرد.

او که سابقه همکاری با کارگردانان شناخته شده تئا‌تر ایران را در کارنامه دارد، چندی بعد در گفتگو با خبرگزاری دیگری ۱۰ آبان ماه را به عنوان زمان اجرای نخستین تجربه کارگردانی خود اعلام کرد اما کار به اینجا ختم نشد و چندی بعد صحبت از ماه‌های آبان و آذر به میان آمد.

دلیل اینجابه‌جایی‌ها چیست و آیا مدیران به هزینه‌های تمرین و بار روانی که این تاخیر‌ها برای هنرمندان ایجاد می‌کند فکر کرده‌اند؟ پرسش‌هایی که گفتگویی کوتاه با آهنین‌جان نشان می‌دهد پاسخ آن جز «خیر» نیست.

بازیگر نمایش «سه روایت از زندگی» در پاسخ به خبرنگار ایلنا درباره چرایی تغییرات مداوم زمان اجرای نمایش «در بارانداز» توضیح داد: حدود ۱۴ ماه است درگیر این پروژه هستم و هربار که زمانی اعلام می‌شود آغاز کار به دلیل بازسازی تالار حافظ به تاخیر می‌افتد. این درحالی‌ست که تبلیغات نمایش براساس زمان اجرا در ۱۰ آبان آغاز شد و بازخوردهای مثبتی هم دریافت کرد اما هرچه پیش رفتیم همه چیز به تاخیر افتاد و عملا هزینه‌ها برباد رفت.

او ادامه داد: طی این مدت تعدادی از بازیگرانم را از دست دادم و به عنوان نمونه فقط ۵ بار بازیگر نقش اول نمایش تغییر کرد. سالن مناسبی برای تمرین در اختیار نداشتیم و بازیگران از بس در سالن‌های گوناگون تمرین کرده‌اند نمی‌دانم وقتی شرایط اجرا در تالار حافظ فراهم شود؛ آیا آمادگی مواجه شدن با شرایط سالن در آن‌ها وجود دارد یا نه.

آهنین‌جان در پاسخ به این سوال که چه زمان و چه شرایطی برای اجرا به گروه اعلام شده است، اظهار کرد: امروز اینطور عنوان می‌کنند که سالن حافظ ۲۹ آبان ماه به ما تحویل داده می‌شود و نمایش باید از فردای آن روز، یعنی ۳۰ آبان ماه به صحنه برود. سوال من این است که چطور می‌شود با یک گروه ۴۰ نفره چنین کاری انجام داد؟

بازیگر نمایش «سفر سندباد» به هزینه‌های انجام شده برای اجرا اشاره کرد و گفت: در تمام ماه‌های تمرین هزینه‌های زیادی داشتیم و حساب هزینه‌های لباس برای ۴۰ بازیگر به تنهایی گویای کلیت ماجرا خواهد بود. با توجه به وضعیت بغرنجی که تغییرهای مداوم زمان اجرا بوجود آورد دکور طراحی شده در انبار زیر باران ماند و هزینه‌ آن هم پرداخت شد.

او افزود: برنامه اجرا اواسط تابستان کجا و سرمای پاییز و زمستان کجا؟ دیگر نمی‌دانم چطور بگویم چه مصیبتی بر سر گروه نازل شده و چه باید کرد؟ ضررهای گروه یکی دوتا نیست.

آهنین‌جان همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا گروه با شرایط اعلام شده توسط مسئولان تالار حافظ به صحنه می‌رود یا خیر؟ بیان کرد: نظر ما این بود که حداقل به ۵ روز زمان برای تمرین نیاز است و اینکه تازه ۲۹ آبان سالن به ما تحویل داده شود و گروه ۳۰ آبان روی صحنه برود؛ امکان‌پذیر نیست. از طرفی اعلام کرده‌اند گروه فقط می‌تواند ۲۷ اجرا داشته باشد و حتی ۳۰ اجرای کامل هم تجربه نمی‌کنیم، اما از سر لطف! شنبه‌ها هم امکان به صحنه رفتن خواهیم داشت که این شرایط هم قابل پذیرش نیست.

این هنرمند با بیان اینکه در شرایط فعلی حتی امکان بلیت فروشی برای گروه وجود ندارد، به نکته قابل تاملی اشاره کرد و گفت: با این وضعیت از حضور در جشنواره تئا‌تر فجر بازماندیم، چون طبق آیین‌نامه گروه باید ۱۵ اجرا در کارنامه خود ثبت می‌کرد و آبان ماه آخرین فرصت بود که عملا سالن آذر ماه به گروه تحویل داده می‌شود.

مسئولان بنیاد رودکی از اردیبهشت سال ۹۴ برنامه مرمت و بازسازی کفپوش تالار حافظ را در دستور کار قرار داده‌اند که همچنان ادامه دارد و به پایان نرسیده است.

با توجه به اظهارات آهنین‌جان شائبه‌های جدی در شیوه مدیریت تالار حافظ و برنامه‌ریزی‌های بنیاد رودکی مطرح می‌شود. پرسش‌هایی که طی چندسال اخیر همواره در مورد مدیریت این تالار مطرح بوده اما هیچگاه به پاسخ دقیق نرسیده است.

کد خبر : ۳۱۹۰۳۳