خبرگزاری کار ایران

صالحی امیری:

حوزه‌ی کودک مظلوم واقع شده است

رییس سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی ایران گفت: باید تلاش کنیم با همکاری‌های فرهنگی و برنامه‌ریزی مناسب، مسیرِ فرهنگی در حد امکان درست طی شود تا در آینده شاهد جامعه‌ای سازگار به دور از خشونت و ناهنجاری‌های اجتماعی باشیم.

به گزارش ایلنا، سیدرضا صالحی‌امیری در دیدار با مدیرعامل کانون اظهار داشت: به اعتقاد من اگر بخواهیم کشور را به سامان برسانیم و نگران آینده آن نباشیم باید در حوزه کودک و نوجوان بیشتر سرمایه گذاری کنیم. حوزه فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بسیار ریشه‌ای و سرنوشت‌ساز است که اگر مورد کم‌توجهی واقع شود تمام زحمت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ در حوزه‌های دیگر نیز به هدر خواهد رفت.

وی با اشاره به این که شخصیت افراد در دوره کودکی تا پایان دبستان شکل می‌گیرد یادآور شد: میوه‌ی اول فرهنگ شخصیت‌سازی است که باید در دوران کودکی اتفاق بیفتد و میوه دوم هویت‌سازی است که در دوره نوجوانی شکل می‌گیرد و پس از آن سازگاری و انسجام را می‌توان میوه‌های سوم و چهارم فرهنگ دانست که در دوره جوانی و میان‌سالی حاصل می‌شود.

صالحی‌امیری در ادامه با اشاره به این که حوزه کودک در کشور بسیار مظلوم واقع شده و تنها عشق و علاقه به کودکان است که افراد را در این حوزه ماندگار کرده افزود: باید تلاش کنیم با همکاری‌های فرهنگی و برنامه‌ریزی مناسب این مسیر فرهنگی در حد امکان درست طی شود تا در آینده شاهد جامعه‌ای سازگار به دور از خشونت و ناهنجاری‌های اجتماعی باشیم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی ایران با بیان این که کانون را اگر در حد یک وزارت‌خانه به حساب آوریم  ظرفیت دفاع کردن دارد تصریح کرد: به اعتقاد من باید پشتیبانی لازم از این مجموعه‌ی فرهنگی صورت گیرد چرا که کانون حوزه ریشه‌ها و فعالیت‌های بنیادی و اساسی برای آینده کشور است.

 وی ادامه داد: انگیزه مناسب و کافی در مجموعه‌ی این سازمان برای همکارهای مشترک با کانون به منظور کمک به در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی کودک و نوجوان وجود دارد و امیدواریم بتوانیم  با کمک کانون کتاب‌خانه‌ی کودک این مجموعه را فعال‌تر کنیم و حتی علاقه‌مند به اختصاص یکی از تالارهای این مجموعه به کودکان هستیم.

صالحی امیری هم‌چنین پیشنهاد کرد اگر کانون علاقه‌مند باشد سازمان اسناد و کتاب‌خانه‌ملی ایران آمادگی دارد تا زمینه‌های لازم برای راه‌اندازی بخش کودک در3260 کتاب‌خانه‌ی عمومی کشور را فراهم کند.

در این دیدار هم‌چنین علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون نیز ابتدا گزارشی از اهداف، برنامه‌ها، تعداد کتاب‌خانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی‌، هنری و ادبی این مراکز ارایه کرد و گفت: در حال حاضر کانون با 920 کتاب‌خانه ثابت، سیار و پستی در سراسر کشور تلاش می‌کند به کودکان و نوجوانان خدمات فرهنگی که محور اصلی تمام آن‌ها کتاب و کتاب‌خوانی است ارایه کند.

وی با اشاره به این‌که فضای کار مراکز کانون تنها امانت‌دهی کتاب نیست افزود: بیشتر کتاب‌داران مراکز کانون مربیانی هستند که با انجام بیش از 42 فعالیت فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و دینی برای علاقه‌مند کردن بچه‌ها به کتاب‌خوانی تلاش می‌کنند.

حاجیان‌زاده فعالیت‌های کتاب‌خوانی گروهی، شعرخوانی، مشاعره، نقد کتاب، اجرای نمایش‌ها و فیلم‌ها و پژوهش‌های مبتنی بر کتاب و دعوت از نویسندگان کودک و نوجوان برای حضور در میان بچه‌ها را از جمله فعالیت‌های تاثیرگذار کانون برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در میان بچه‌ها عنوان کرد و یادآور شد: کانون از توان تخصصی بسیار بالایی برخوردار است و ظرفیت‌های زیادی برای توسعه فعالیت‌های آن وجود دارد.

در این نشست که با حضور معاونان و مدیران‌کل کانون و سازمان اسناد و کتاب‌خانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، مدیرعامل کانون در پایان ضمن دعوت از رییس و مسوولان این سازمان برای بازدید از مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون از آن‌ها خواست تا با حضور در نشستی دیگر مباحث مطرح شده امروز مورد بررسی و تصمیم‌گیری نهایی قرار گیرد..

 بازدید از مخازن نسخه‌های خطی، ادبیات کودک، نشریات، تالارها و کتاب‌خانه کودک سازمان اسناد و کتاب‌خانه‌ی ملی ایران از دیگر برنامه‌های دیدار مدیرعامل کانون و هیات همراه با رییس و مسوولان این سازمان در روز 12 آبان 94 بود.

کد خبر : ۳۱۹۱۰۰